×
×

گفتگو اختصاصی با زهرا شیرافکن هنرمند صنایع دستی

  • کد نوشته: 2347
  • احسان قرقانی
  • ۲۴ تیر
  • ۰
  • به همین مناسبت گفتگویی داشته ایم با خانم شیرافکن از هنرمندان خوب صنایع دستی بوشهر که ماحصل آن را می توانید در زیر بخوانید: ۱)  سلام خانم بهارلو، ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. با یک بیوگرافی مختصر خودتان را معرفی کنید؟ با عرض سلام و ادب خدمت شما و همه مخاطبان سایت […]

    گفتگو اختصاصی با زهرا شیرافکن هنرمند صنایع دستی
  • به همین مناسبت گفتگویی داشته ایم با خانم شیرافکن از هنرمندان خوب صنایع دستی بوشهر که ماحصل آن را می توانید در زیر بخوانید:

    ۱)  سلام خانم بهارلو، ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. با یک بیوگرافی مختصر خودتان را معرفی کنید؟

    با عرض سلام و ادب خدمت شما و همه مخاطبان سایت قشقایی آنلاین.
    زهرا شیرافکن هستم با نام  هنری sairoz.baharlooo (سایرز بهارلو) ، رشته تحصیلی من  کارشناسی تکنولوژی معماری بود.

    ۲)  در چه رشته هنری و از چه سالی مشغول به فعالیت هستید؟

    فعالیت هنری خودم رو از اواخر سال ۹۳  شروع کردم. استارت کار من بیشتر بر می گرده به کودکی من.از بچگی زمانی که مسافرت یا  ساحل دریا می رفتیم  من برخلاف بقیه هم بازی هایم  مدام مشغول کنجکاوی و کند و کاو بین سنگهای ریز و درشتی بودم که در آب خونه کرده بودن.تعدادی رو که با بقیه متفاوت بودند جمع می کردم و به خانه می آوردم و  بعد از ضدعفونی کردن با مایع بهشون برق ناخن می زدم.همین شد یه کلکسیون از سنگهای جذاب برای من.بعد از ازدواج با همسرم که ایشون ترک قشقایی هستند، ایشان از علاقه من به هنرهای دستی و به خصوص سنگها مطلع و در این زمینه همراه من شدند.اولین طرح سنتی که کشیدم روی ستون خونه خودمان بود که مشوق من همسرم بودند و همین طور ادامه پیدا کرد روی دیوارهای خونه. یادمه یه طرح سنتی را روی دیوار خونه در ماه رمضان ۹۴ کشیدم.تقریبا یک ماه طول کشید و دقیقا تایم خالی من زمان سحری بود که زودتر بیدار می شدم و با شوق زیادی که داشتم شروع به کار می کردم. من از سال ۹۰ در یک شرکت بازرگانی همراه همسرم مشغول به کار هستم و انجام کارهای هنری من بعد تایم کاری یعنی از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد می باشد.

    کار بعدی من  روی یکی دیگه از دیوارهای سالن خونه بود که این مورد با بقیه فرق داشت و خاطرات زیادی تو دلش بود و هست.این دیوار از سنگهای زمانی بچگی من و سنگهایی که بعد ازدواجم از اطراف شیراز و بندر و اصفهان جمع آوری شده بود ساخته شد که همسرم هم در این کار همراهیم کردن.

    ۳) قرار هست در نمایشگاه بزرگ صنایع دستی هرمزگان شرکت کنید. در مورد این نمایشگاه توضیحی بدهید؟

    نمایشگاه بزرگ صنایع دستی با حضور جمعی از هنرمندان این عرصه قراره از امروز ساعت ۶ عصر افتتاح بشه. صنایع دستی این نمایشگاه  ترکیبی از صنایع بومی استان هرمزگان و دیگر استانهاست.به طور مثال:گلیم و جاجیم و رودوزی های سنتی و شلوار و لباس بندری و معرق و زیورآلات سنتی و دریایی و تابلوهای نفیس از محرق ساقه گندم که محرق ساقه گندم برای اولین بار در استان فارس ثبت شد و  هنرمندان زیادی در سرتاسر ایران مشغول به این حرفه زیبا هستند.بقیه کارها:نساجی (چرم دوزی) و حصیر بافی

    ۴) هدف شما از شرکت در این نمایشگاه چیست؟

    هدف من از شرکت در این نمایشگاه و انجام این صنایع دستی حمایت از تولید داخل و زنده نگه داشتن  لباس  و سنت اقوام ایرانی در کارها بوده.

    ۵.)  برای آینده ی هنری خودتان چه برنامه ای دارید؟

    بله.انشالله با انگیزه و شوقی که دارم با جدیت پیگیر اهدافم می شم.برنامه من داشتن چند مجموعه از طرح لباس اقوام ایرانی و ادغام طراحهای  سنتی  و ابتکاری و خلاقانه با دنیای مدرن امروزی بر روی چوب و سفال و سرامیکه.چیزی که اصالت ایرانی رو توی کارها به تمام دنیا نشون بده.

    ۶)  آیا توانستید در نمایشگاه هایی که شرکت کنید مقامی بدست بیاوردید؟

    با توجه به اینکه من مجوز کار روی چوبم رو خرداد ۹۵ تونستم پیگیر بشم و بگیرم  تا قبل از این نمایشگاه با خیریه های متعددی کار کردم که خداروشکر استقبال مردم در اولین خیریه منو بر اون داشت که کارمو به جد ادامه بدم.(همکاری با انجمن بیماران صرعی و خیریه ای که تارا مارکت برای بچه های بی سرپرست  در تالار آفتاب گذاشتن نمونه ای از فعالیته منه).ولی با توجه به شاغل بودنم کار من به صورت شبانه در اومده و با این حال هر شب یک کار رو سعی می کنم آماده کنم. من یه دختر ۳سال و نیمه دارم که تو تایم کاری من مهد می مونه و قراره بخاطر دخترم از ماه آینده از کار بیرون بیام و تمام وقت به کار هنری خودم ادامه بدم ضمن اینکه دخترم هم در کنارم باشه.

    ۷)  یه معرفی مختصری از محصولات خودتان بگویید؟

    محصولات من مجموعه ای ترکیبی از سفال و چوب و سنگ می باشد که با ادغام و طراحی ترکیبی و گرافیکی لباس اقوام ایرانی و علی الخصوص ایل قشقایی و گلیم  وجاجیم  دستبافت زنان قشقایی  در کارها سعی کردم به صورت مدرن و امروزی  این کارهارو  به علاقه مندان به این هنر ارائه بدم.

    ۸)  چه انتضاری از مردم و علاقمندان به صنایع دستی دارید؟

    انتظار من  و همه کسانی که صنایع دستی تولید می کنند اینه که مردم از این هنر حمایت کنند .چون همین طور که می دونید حفظ اصالت و سنت ایرانیه که ریشه هارو محکم می کنه.

    ۹)  چه توصیه ای به هنرمندان جوان و تازه کار صنایع دستی دارید؟

    والله من در اون حدی نیستم که بخوام توصیه کنم چون پیشکسوت در این قیبل هنرها به طور حتم  در کشور  بیشماره.تنها توصیه من برای دوستداران  این هنر اینه که از شروع نترسن.زندگی یه مبارزست .تا انگیزه و هدف مشخص نباشه سردرگمید.بلندپرواز   باشید.بلندپرواز که باشید دیگر سنگهایی که به طرفتان پرتاب می شوند هرگز به شما نخواهند رسید.حتی ابرها هم نمی توانند بر شما ببارند تا پرهایتان را خیس کنند چون  بالاتر از ابرها به پرواز درآمده اید و هیچ وقت زیر سایه کسی قرار نخواهید گرفت.گوش نسپارید به سخن کسانی که مخالف بلندپروازی اند.آنها همان هایی هستند که قادر نیستند به بلندی یک خانه به پرواز درآیند و ترس از پرواز همیشه زمین گیرشان می کند.

    ۱۰)  در پایان اگر صحتی مانده که نگفتید اعلام کنید؟

    در پایان از شما و همه دست اندرکاران سایت خبری قشقایی آنلاین تشکر به عمل می آورم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *