×
×

مهناز قلندری : برای کاشت مو تحت تاثیر تبلیغات برخی کلینیک ها قرار نگیرید

  • کد نوشته: 2353
  • احسان قرقانی
  • ۲۰ خرداد
  • ۰
  • برای آگاهی از چند و چون ماجرای عمل‌ کاشت و رویش مو، سراغ  یکی از برترین متخصصان کاشت موی طبیعی رفتیم که تجارب ارزشمندش در سال‌های متمادی فعالیت در این حوزه در شیراز و تهران، می‌تواند داوطلبان ترمیم مو را برای تصمیم‌گیری و انتخاب راهکار برتر یاری کند. خانم قلندری از آغازگران تکنیک کاشت موی […]

    مهناز قلندری : برای کاشت مو تحت تاثیر تبلیغات برخی کلینیک ها قرار نگیرید
  • برای آگاهی از چند و چون ماجرای عمل‌ کاشت و رویش مو، سراغ  یکی از برترین متخصصان کاشت موی طبیعی رفتیم که تجارب ارزشمندش در سال‌های متمادی فعالیت در این حوزه در شیراز و تهران، می‌تواند داوطلبان ترمیم مو را برای تصمیم‌گیری و انتخاب راهکار برتر یاری کند.

    خانم قلندری از آغازگران تکنیک کاشت موی طبیعی در شیراز بوده و حالا که بیش از ۱۰ سال از آن روزها می‌گذرد، توانسته خود را در زمره برجسته‌ترین متخصصین کاشت مو قرار دهد. او اکنون در تهران و شیراز به فعالیت خود در مرکز کاشت موی «مهراز» مشغول است. خانم  قلندری با تکنیک کاشت مو در سال‌های ۸۴-۸۵ در زمان تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان آشنا شده و به خاطر علاقه به این تخصص، بعد از پایان تحصیل در کرمان و مراجعت به شیراز در یکی از دو کلینیک تازه‌تاسیس  شیراز جذب شده و تحت نظر دکتر شهلا وفاجو که از پیشتازان این علم در کشور است آموزش دیده و شروع به کار کرده است. در این گفت وگو سعی کردیم از پرسیدن سوالات تکراری و البته بیان اصطلاحات تخصصی پزشکی پرهیز کنیم تا بتوانیم اطلاعات مفیدی به داوطلبان کاشت مو ارائه کنیم. گفت‌وگوی «قشقایی‌آنلاین» با خانم مهناز قلندری پیش روی شماست.

     

    کاشت موی طبیعی، بهترین راه وداع با طاسی

    در تکنیک جراحی کاشت مو، ریشه‌های موی فرد از ناحیه بانک مو که شامل موهای پشت و اطراف سر وی است برداشته شده و در قسمت طاس و کم موی سر او کاشته می‌شود. برای این عمل، دو روش به نام‌های FIT وFUT  وجود دارد که تنها تفاوت آنها در نحوه برداشت مو است؛ در روش اول مو به صورت تک‌تک از ناحیه بانک مو برداشته و سپس کاشته می‌شود و در روش دوم طی یک عمل جراحی یک نوار باریک از پوست پشت سر برداشته شده و پوست آن محل جمع و بخیه شده و گرافت‌های موجود در پوست تفکیک و کاشته می‌شود.

     

    FIT یا  FUT

    هر کدام از این دو روش ویژگی‌های منحصر به خود را دارد که متناسب با وسعت طاسی مراجعه‌کننده، سطح و میزان تراکم بانک موی وی پیشنهاد می‌شود، ولی روشFUT  معمولاً به تنهایی تعداد تار موهای مورد نیاز برای یک عمل قابل قبول را تامین نکرده و تکنسین کاشت ناگزیر است برای تکمیل مراحل کاشت، تعدادی مو نیز به روش FIT برداشته و بکارد.

    طبیعتاً جای برداشت عمل در روش FUT همیشه در سر خواهد ماند و حساسیت‌های مراقبت بعد از عمل برای جلوگیری از عفونت احتمالی و … به ازای تعداد اندکی مو برای کاشت، دلایلی است که داوطلبان علاقه‌ای به روشFUT   نشان نمی‌دهند. اگر تکنسین کاشت در کاشت مو به روش FIT نحو مطلوب از بانک مو بهره بگیرد می‌توان بدون نیاز به جراحی و مشکلات متعاقب آن به نتیجه کاملاً رضایت بخشی از کاشت مو دست یافت.

     

    فرایند کاشت مو

    داوطلب بعد از مشاوره و ارائه برخی آزمایش‌های لازم در صورتی که کاندیدای مناسبی برای پیوند مو باشد در وقت تعیین‌شده با موهای تراشیده به اتاق عمل مراجعه می‌کند.

    حالا عمل کاشت موی وی که یک عمل کاملاً سرپایی محسوب می‌شود آغاز شده و بعد از بی‌حسی موضعی روند برداشت و کاشت مو انجام می‌شود که مراجعه‌کننده می‌تواند با تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و … خود را سرگرم کند.

    یکی از مهمترین بخش‌های کاشت مو، طراحی خط رویش مو است که با توجه به چهره و سلیقه بیمار و  برگرفته از خط موی اصلی اوست و به‌گونه‌ای که طبیعی‌ترین حالت را داشته باشد، طراحی می‌شود. فرایند کاشت مو از یک تا ۴ روز طول کشیده و هر روز به طور میانگین ۶ تا ۸ ساعت به طول می‌انجامد.

     

    ۳۰تا ۴۵سالهها؛ بهترین کاندیدا

    ریزش مو در مردان معمولا از حدود ۲۰ سالگی شروع شده و حداکثر تا ۳۰ سالگی به طول می‌انجامد. به داوطلبان کمتر از ۲۵ سال توصیه می‌شود برای کاشت عجول نبوده و صبر کنند تا روند ریزش تکمیل شود و سپس برای کاشت مراجعه کنند که نیاز به تکرار دوباره عمل نداشته باشند.

    افراد ۲۵ تا ۳۰ ساله نیز بعد از مشاوره و اطمینان از توقف ریزش مو برای کاشت کاندیدا می‌شوند و افراد با سن بالاتر تا ۴۵ سال بهترین کاندیدای کاشت مو هستند. البته داوطلب تا ۷۰ سالگی هم در صورتی که از سلامتی لازم برخوردار باشد می‌تواند نسبت به کاشت اقدام کرده و مشکلی هم در پیوند نیست.

     

    شیراز؛ پیشتاز کاشت مو

    شیراز از نوآوران این سبک کاشت مو در کشور است و تا سال‌ها بعد از تاسیس کلینیک کاشت مو در شیراز، تعداد زیادی از شهرهای بزرگ فاقد کلینیک کاشت مو بودند و مراجعان متعددی از سایر شهرهای کشور برای پیوند مو به ما مراجعه می‌کردند.

    هنوز حتی از تهران خیلی‌ها به شیراز مراجعه می‌کنند و با تحمل هزینه اقامت در هتل و ایاب و ذهاب در آنجا کاشت مو انجام می‌دهند که اطمینان بیشتری از نتیجه کاشت داشته باشند. در این سال‌ها متد کاشت تغییری نکرده است و فرایند کاشت و برداشت به همان منوال انجام می‌شود ولی طبیعتاً با کسب تجربه کاشت برای هزارها نفر در طول این سال‌ها، تبحر در کاشت افزایش یافته و همچنین ابزار و لوازم جراحی ظریف‌تر و با کیفیت‌تر شده است که منجر به نتیجه بهتر و طبیعی‌تر می‌شود.

    البته تا سال ۸۹ ابزار برداشت کاملاً دستی بود که از آن سال به بعد با دستگاه مخصوص انجام می‌شود که این موضوع در افزایش سرعت کار  و امکان افزایش برداشت بیشتر گرافت  تاثیر بسزایی گذاشته است.

     

    بیماران ناشناس

    جالب‌ترین اتفاقی که بارها در طول این سال‌ها برایم افتاده، نشناختن بیماران بعد از رشد تکمیلی موهای کاشته شده آنهاست.

    بار اول در همان سال‌های آغازین یک روز مردی جلوی کلینیک احوالپرسی گرمی کرد و با لهجه جنوبی شروع کرد به تقدیر و تشکر و دعای خیر. مانده بودم که چطور اینقدر با اطمینان من را با دیگری اشتباه گرفته است تا اینکه متوجه شدم از بیماران سابقم بوده است. دقت که کردم متوجه کاشت موی او شدم و بعد عکس قبل از کاشتش را که در سیستم دیدم یادم آمد که یک سال پیش برای او مو کاشته‌ام و چون موهایش در این مدت رشد کرده به خاطر تغییر چهره‌اش او را نشناخته بودم.

    این اتفاق مکرراً می‌افتد و افراد بعد از کاشت مو تغییر چهره قابل‌توجهی پیدا می‌کنند و شناخت آنها سخت می‌شود.

     

    بانک موی خوب؛ نتیجه بهتر

    در کسب نتیجه مطلوب از یک کاشت مو، چند موضوع تاثیرگذار است که مهمترین آن بانک موی داوطلب متناسب با وسعت طاسی او است. طبیعتاً هر چه‌قدر بانک موی فرد خوب باشد می‌توان با افزایش تراکم به نتیجه بهتری نیز دست یافت.

     

    مهارت تکنسین کاشت نیز از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل پیوند مو است زیرا همه کارها به دست او رقم می‌خورد. دقت و ظرافت در برداشت حداکثری مو با رعایت نسبت موهای قابل برداشت، بدون آسیب رساندن به پیاز مو، لازمه برداشت مو و ظرافت، دقت و سلیقه آمیخته با تخصص علمی و تجربه کافی می‌تواند کاشت خوبی را موجب شود.

     

    انتخاب اسم و موقعیت کلینیک و پزشک مجموعه به خودی خود نمی‌تواند اطمینان کافی برای انتخاب مرکزی برای کاشت مو را فراهم کند و لازم است داوطلب، شناخت کامل از تکنسین کاشت مو که اصلی‌ترین فرد در پیوند مو است داشته باشد.

     

    پزشک حداکثر کاری که انجام می‌دهد معاینه وضعیت بیمار و نظارت بر فرایند کاشت است و طبیعتاً نمی‌تواند بر تک تک مثلاً ۱۵ هزار تار موی کاشته شده نظارت کند و هرگونه خطای احتمالی تکنسین می‌تواند موجب از بین رفتن تعدادی گرافت باشد و به تبع آن نتیجه مناسبی گرفته نمی‌شود.

     

    پزشک با توجه به ماهیت کار خود، کاشت مو را انجام نداده و ساعت‌ها وقت خود را به کاشت اختصاص نمی‌دهد و این کار را به تکنسین کاشت واگذار می‌کند؛ چه بسا پزشکان بسیاری هستند که در نوع کار خود متخصص مجربی بوده ولی چون دقت، ظرافت و حوصله لازم را در کاشت ندارند هرگز نتوانسته‌اند کاشت قابل قبولی داشته باشند.

     

    توصیه می‌شود داوطلبان تحت تاثیر تبلیغات برخی کلینیک‌ها مبنی بر کاشت توسط پزشک قرار نگرفته و به صرف این تبلیغ، اطمینان لازم را نداشته باشند و تجربه آن پزشک را در کاشت مو بررسی کنند.

     

    هر گرافت؛ گامی به سوی زیبایی

    یکی از  موضوعات مهم در کنار تخصص و تجربه، وجدان کاری است. کاشت مو دقت و ظرافت زیادی را می‌طلبد که برای برخی افراد کار خسته‌کننده‌ای است و کار مداوم موجب خستگی چشم و درد در ناحیه گردن و کمر برای تکنسین می‌شود که این موضوع هرگز نباید موجب کاهش کیفیت کار شود.

     

    در کنار علم، تخصص، تجربه، دقت و وجدان کاری، ذوق و سلیقه همراه با علاقه به کار است که باعث می‌شود خلقی دوباره شکل گیرد و فرد از نتیجه کاشت شگفت‌زده شود. من به مقوله کاشت مو صرفاً به دید یک عمل جراحی آمیخته با علم پزشکی نگاه نکرده و به خلق یک زیبایی می‌اندیشم.

     

    قبل از کاشت مدت‌ها به موی سر مراجعه کننده خیره می‌شوم و بهترین تصویر را از موی بعد از کاشت برای او متصور می‌شوم و هر گرافتی را که می‌کارم  به منزله گامی برای خلق آن زیبایی قلمداد می‌کنم.

     

    جوانترین و پیرترین بیمار

    تا حالا  جوان‌ترین بیمارم دختر ۱۶ ساله‌ای بوده که به علت سوختگی در ناحیه سر قسمتی از موهایش ریخته و دیگر رشد نکرده بود. خدا را شکر پیوند موفقی داشت.

     

    پیرترین بیمارم هم  مرد شیرازی ۷۱ ساله‌ای بود که بسیار سلامت و بانشاط بود. بعد از کاشت مو، او بسیار جوان‌تر نشان می‌داد. فردی سطح طاسی سرش زیاد بود و یک مرحله در تهران کاشته بود و برای تکمیل کاشت به دلیل شاغل شدن در بندر عسلویه، امکان مراجعه مجدد به تهران را نداشت و آن موقع من در شیراز بودم که وی برای کاشت مو نزد من آمد.

     

    علی رغم اینکه کاشت مرحله اول وی از نظر من مصنوعی و نازیبا بود ولی او بسیار راضی بود و می‌گفت تا حالا با هر کسی آشنا شدم از کاشت مویم تعریف کرده و گفته خیلی خوب کاشته شده است.

    به او گفتم وقتی کسی به تو گفت مویت را قشنگ کاشته‌ای یعنی خوب کاشته نشده است. کاشت مو باید به قدری طبیعی باشد که اصلاً  قابل تشخیص نباشد!

     

    مرحله دوم کاشت که مربوط به بالا و مرکز سر او بود را انجام دادم و در جلوی سر او نیز مقداری تراکم دادم که از وضعیت مصنوعی و عروسکی آن در بیاید. بعدها که مویش رشد کرد تازه متوجه کاشت طبیعی و شبه طبیعی شد.

     

    امتیاز قشقاییها

    من به کرات بیماران  خارجی از کشورهای همسایه بویژه عرب داشته‌ام که بهترین کاشت را برایشان انجام داده‌ام؛ طوری که خودشان به هیچ وجه انتظارش را نداشتند.

    همه مراجعان برای من محترم بوده و همه را با یک چشم می‌بینم. این را هم بگویم که در مجموع اقوام قشقایی نسبت به سایر هموطنان  دارای افراد طاس کمتری هستند که دلیل این موضوع جای بررسی دارد ولی به هر حال چون من قشقایی هستم احترام و امتیاز خاصی برای هم‌‌ایلی‌های خودم قائلم و صد البته سایر هموطنان هم برای من عزیز و گرامی هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *