×
×

سامان قشقایی، نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

  • کد نوشته: 2529
  • احسان قرقانی
  • ۱۹ تیر
  • ۰
  • شهرستان سامان را باید شهرستان شکوفه‌های بهاری، کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود و نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری معرفی کرد. به گزارش قشقایی آنلاین ، سامان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری و مرکز شهرستان سامان است. شهر سامان در حاشیه دامنه شرقی کوه شیراز و در فاصله بسیار نزدیکی از رود زاینده‌رود قرار دارد. شهرستان […]

    سامان قشقایی، نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری
  • شهرستان سامان را باید شهرستان شکوفه‌های بهاری، کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود و نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری معرفی کرد.

    به گزارش قشقایی آنلاین ، سامان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری و مرکز شهرستان سامان است. شهر سامان در حاشیه دامنه شرقی کوه شیراز و در فاصله بسیار نزدیکی از رود زاینده‌رود قرار دارد.

    شهرستان سامان دیار شاعران بزرگی چون دهقان سامانی، عمان سامانی، افلاکی سامانی، نیسان سامانی، قطره، دریا، ذره، محیط و تبیان است.

    وضعیت طبیعی این شهر تقریباً کوهستانی و دارای تپه و ماهورهای متعدد و سرسبز است، سامان به‌علت قرار گرفتن در حاشیه زاینده‌رود از زمینه مناسبی برای کشاورزی، باغداری و جذب گردشگر برخوردار است.

    از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به گردشگاه پل تاریخی زمانخان سامان، باغ‌ها و روستاهای حاشیه رودخانه زاینده‌رود از سد زاینده‌رود تا سامان، قایق‌رانی در آب‌های آرام و خروشان(روستای سوادجان)، باغات بادام، گردو و هلو اشاره کرد.

    مسجد جامع سامان، آسیاب آبی پل زمانخان، بافت تاریخی روستای یاسه چای، پل تاریخی هوره، بقایای قلعه هوره و مقبره دهقان سامانی از معروف‌ترین اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان است.

    مجتمع فرهنگی تفریحی پل زمانخان و باغ‌های اطرافش، مجموعه کاخ پیشین فرح دیبا که اکنون به هتل تبدیل شده، مجتمع ویلایی زاگرس از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

    در مجموع در خصوص این شهرستان باید گفت به‌علت ‌وضعیت خاص جغرافیایی همه روستاهای حاشیه زاینده‌رود در این شهرستان از جاذبه‌های گردشگری بشمار می‌آیند.

    به‌واسطه قرار گرفتن این شهرستان در حاشیه زاینده‌رود پل‌های زیادی بر روی این رودخانه قرار دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به پل تاریخی زمانخان، پل هوره، پل ایل‌بیگی، پل کاهکش و پل چلوان اشاره کرد.

    محصولات کشاورزی شهرستان سامان شهرت بسیاری دارند و این شهر به‌علت شرایط خاص جغرافیایی برای تولید محصولاتی هم‌چون بادام و گردو بسیار مناسب و از قطب‌های مهم تولید این محصولات است، ۱۳درصد بادام کشور در شهرستان سامان تولید می‌شود.

    از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به گردو و بادام اشاره کرد.

    بافته‌های داری به‌ویژه گلیم، قالی و قالیچه صنایع‌دستی رایج این شهرستان است.

    مردم این شهرستان اغلب قشقایی هستند و به زبان ترکی قشقایی و اندکی از جمعیت به فارسی صحبت می‌کنند، زبان اصلی این شهرستان ترکی قشقایی است.

    شهرستان سامان با مرکزیت شهر سامان در ۲۵ کیلومتری شهرکرد، مرکز استان و با مساحت ۴۵۸ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزارو۸۹۵ نفر شامل ۲ بخش، یک شهر و ۴ دهستان و با ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد

     

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *