×
×

چگونه در ۱۰۰ روز به هدف خود دست یابیم

  • کد نوشته: 2600
  • احسان قرقانی
  • ۱۹ فروردین
  • ۰
  • پریسا قره گوزلو| همه ما اهداف بزرگی در سر داریم که به دنبال اجرایی کردن آنها هستیم. از سفر به دوردنیا گرفته تا راه اندازی یک کسب وکار جدید تا یادگیری یک زبان جدید؛ تعیین هدف کاری بسیار ساده است. اما دستیابی به آنها چطور؟ اینجاست که کار دشوار می شود. همه ما معمولا سال جدید […]

    چگونه در ۱۰۰ روز به هدف خود دست یابیم
  • پریسا قره گوزلو| همه ما اهداف بزرگی در سر داریم که به دنبال اجرایی کردن آنها هستیم. از سفر به دوردنیا گرفته تا راه اندازی یک کسب وکار جدید تا یادگیری یک زبان جدید؛ تعیین هدف کاری بسیار ساده است. اما دستیابی به آنها چطور؟ اینجاست که کار دشوار می شود. همه ما معمولا سال جدید را با کلی انگیزه، انرژی و عزم راسخ برای دستیابی به اهدافمان آغاز می کنیم، اما اغلب اوقات با گذشت دو سه ماه از سال همه آن انگیزه و شور و هیجان را از دست می دهیم. و تا به خود بیاییم یک سال دیگر هم سپری شده و ما حتی یک قدم هم به اهدافمان نزدیک نشده ایم.
    راهکارهایی که در ادامه مطالعه می کنید توسط جان لی دوماس ارایه شده اند. دوماس مانند بسیاری از ما و بدون هیچ برنامه مشخصی برای تغییر زندگی اش کار را آغاز کرد. ولی پس از مدتی روش خود را تغییر داد. به جای اهدافی گنگ و نامشخص، اهدافی قابل دسترسی برای خود تعریف کرد. در نتیجه توانست کسب و کاری را راه بیاندازد که زندگی اش را برای همیشه متحول کرد. در ادامه با پنج گامی که او برای تعیین و دستیابی به هدف در مدت ۱۰۰ روز معرفی کرده است آشنا می شویم.

    ۱. برای خود اهداف S.M.A.R.T تعیین کنید
    در این مرحله است که شما اهداف گنگ و نامشخص خود را به برنامه هایی ملموس و قابل دسترسی تغییر می دهید. اهداف S.M.A.R.T جزیی ضروری برای دستیابی شما به موفقیت هستند. حالا ببینیم منظور از این حروف در تعریف اهداف چیست.
    S:Specific  اهدافی قابل دسترسی هستند که به وضوح تعریف شده باشند، یک سری امید و آرزوی گنگ و در هم و برهم به راحتی به فراموشی سپرده می شوند.
    M:Measurable اهداف خود را قابل اندازه گیری کنید، مثلا ۱۰۰۰ مشترک، ۱۰۰۰ دلار درآمد ماهیانه، سفر به ۵۰ کشور
    A:Attainable به دنبال اهداف بزرگ باشید ولی این اهداف باید در مدت ۱۰۰ روز قابل دسترسی باشند. اهداف غیر قابل دسترسی را فراموش کنید، مثلا سفر به کره ماه
    R:Relevant اهدافی که به نوعی به شما، کار شما و مقاصد شما مربوط می شوند را برگزینید
    T:Time-Bound برای دستیابی به هدف خود زمان تعیین کنید، صد روز یا کمتر
    اگر هدف شما هر یک از معیارهای فوق را دارا نیست آنقدر باید روی آن کار کنید تا با تمام آن ها جور در آید. برای تطابق هدفتان با معیارهای S.M.A.R.T وقت بگذارید و هیچیک از آنها را بی اهمیت تلقی نکنید.

     

    2. هدف خود را به گام هایی کوچک تر تقسیم کنید
    گاهی اهداف بسیار دوردست به نظر می رسند. باید به خاطر داشته باشید که پیشرفت تدریجی است. یک مسابقه ماراتن هرگز با یک قدم تکمیل نمی شود؛ باید ۴۶۱۱۲ قدم کوچک بردارید تا به پایان مسیر ۲۶.۲ مایلی برسید. این امر در مورد اهداف ما هم صحت دارد. به جای اینکه روی دوردست بودن هدف تمرکز کنید، روی قدم های کوچکی که هر روز باید برای رسیدن به آن هدف بردارید متمرکز شوید. این قدم ها شما را هر روز به آن هدف دوردست نزدیک تر می کنند.
    شروع کنید: قدم هایی که باید برای رسیدن به هدف نهایی بردارید را فهرست کنید و آنها را به ترتیبی که معقولانه است پشت هم قرار دهید. به خاطر داشته باشید که فقط اهداف بزرگ نیستند که زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند، آن ۴۶۱۱۲ قدم است که ماراتن را به پایان می رساند. تصمیم گیری ها و قدم های کوچک در نهایت زندگی ما را تغییر می دهند.
    به پایان مسیر ماراتن نگاه نکنید. قدم اول را بردارید.

     

    3. پیشرفت خود را تحت نظر داشته باشید
    شکستن اهداف بزرگ به قدم های کوچک تر بزرگ ترین اهداف را هم قابل دسترسی می کند. برای اطمینان از اینکه مداوم به سمت هدف بزرگ و اصلی خود در حال پیشرفت هستید، باید در فواصل زمانی منظم به بررسی روند پیشرفت گام های کوچک بپردازید و اطمینان کسب کنید که در مسیر مورد نظر به پیش می روید.
    از آنجایی که این برنامه در یک بازه زمانی ۱۰۰ روزه تعریف شده، پیشنهاد می کنیم در فواصل ۲۵ روزه پیشرفت خود را بررسی کنید. این کنترل ها به شما امکان می دهد تا در صورت نیاز گام های خود را مجدد تنظیم کنید.

     

    4. پاسخگو باشید
    اگر بتوانید از کمک یک دوست یا مشاور که شما را برای ادامه مسیر و ابقا در مسیر اصلی به سمت هدف یاری و تشویق می کند بهره مند شوید بسیار عالی خواهد بود. اگر خودتان تنها شخصی باشید که باید در خصوص بی توجهی به برنامه تنظیم شده به اوپاسخگو باشید، بدیهی است که امکان تعویق در اجرای برنامه و برداشتن قدم ها به سمت هدف اصلی بسیار بیشتر خواهد بود. باید شخص دیگری وجود داشته باشد که به او پاسخگو باشید.
    بهترین کار این است که شخص دیگری که او هم برنامه ای صد روزه برای دستیابی به هدف خود تعیین کرده است را بیابید و هر کدام فردی باشید که نفر مقابل باید به او پاسخگو باشد.

     

    5. جا نزنید
    با دنباله روی از مراحلی که گفته شد احتمال دستیابی شما به هدفتان بسیار افزایش می یابد، اما هر چقدر هم که برنامه ریزی کنید بدون پیگیری به موفقیت دست نخواهید یافت.

    گام هایی که در اینجا ذکر شد برای تسهیل کار است، اما این روند را نمی توان ساده تر کرد. قطعاً در مسیر خود با موانعی برخورد می کنید که باید آنها را پشت سر بگذارید تا به هدف خود دست یابید. روزهایی پیش می آید که از ادامه راه مایوس می شوید. طبیعی است. اما به این دلسردی ها توجه نکنید، جا نزنید. به اهداف خود بیاندیشید و ادامه دهید.

    موفق باشید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *