×
×

رونمایی از آثار سه نویسنده پیشکسوت و جوان قشقایی

  • کد نوشته: 3098
  • احسان قرقانی
  • ۲۶ اسفند
  • ۱ دیدگاه
  • به گزارش قشقایی آنلاین از شهرضا، در این مراسم که از سوی جوانان پرشور و فرهنگ دوست موسسه حکیم جهانگیرخان قشقایی برگزار شد ، صاحبان این آثار و نمایندگان آنها در وصف اهمیت نگارش و کتاب خوانی مطالبی بیان و مدعوین را به انس و الفت با فرهنگ مطالعه و نویسندگی ترغیب کردند. استاد امرالله یوسفی […]

    رونمایی از آثار سه نویسنده پیشکسوت و جوان قشقایی
  • به گزارش قشقایی آنلاین از شهرضا، در این مراسم که از سوی جوانان پرشور و فرهنگ دوست موسسه حکیم جهانگیرخان قشقایی برگزار شد ، صاحبان این آثار و نمایندگان آنها در وصف اهمیت نگارش و کتاب خوانی مطالبی بیان و مدعوین را به انس و الفت با فرهنگ مطالعه و نویسندگی ترغیب کردند.
    استاد امرالله یوسفی در این مراسم که از دوازدهمین اثر وی رونمایی می شد ، با اشاره به ضرورت نگارش کتاب اسب اصیل دره شوری خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری جشنواره ملی اسب دره شوری ، عوامل اجرایی و مدعوین نسبت به هویت و اصالت اسب دره شوری اطلاعات و دانش کافی نداشتن و بهمی دلیل مصصم شدم تا این کتاب را با توصیف وتشریح جامع کلی اسب و مراحل پیداش اسب دره شوری به رشته تحریر در آورم تا نسل فعلی و جوان با مفهوم و اصالت واقعی اسب دره شوری که اسب ایران را در جهان به نام آن می شناسند آشنا شود.
    یوسفی با اشاره به وجود چهار نژاد ، اسب عرب خوزستان ، کرد، ترکمن و دره شوری در ایران یادآور شد: در جنگ جنوب حاجی بابا کیخا با ۲۶۰ اسب سوار دره شوری به فیروزآباد می رود و با اضافه شدن ۱۴۰ اسب سوار دیگر بسوی بوشهر حرکت می کنند که ، از تعداد اسب سواران دوم فقط هشت اسب باقی می ماند ، اما تمام اسب های دره شوری سالم به مقصد میرسند و در جنگ با انگلیس پیروز می شوند که به ایل بیگی لقب خان میدهند.
    نویسنده اسب اصیل دره شوری تصریح کرد. از آنجا که حاجی بابا کیخا در سفر سال قبل به مناسک حج سه راس اسب مادیان همراه خود به ایران می آورد که پس از سال ها ترکیب با اسب های عربی ، ایرانی ، قشقایی از پیوندهای متمادی که صورت می گیرد ، اسبی به عرصه میرسد که امروزه به آن اسب دره شوری می گویند که در جهان بخوبی با آزمایش ژنومی قابل تشخیص است که خون آن باید ۷۵ درصد خالصی داشته باشد.
    در این مراسم که با مجریگری استاد دکتر غلامرضا جهانشاهی و خوانندگی حمید طاهری و گروه موسیقی ایل سوز به سرپرستی علی فرهمندلو و خوانندگی هوشنگ طاهری و طهمورث نادری همراه بود ، دکتر طاهری در خصوص کتاب اسب اصیل دره شوری ، رحب فرهمندیان پیرامون کتاب فرشتگان نجات ، ابولفضل جعفری در باره کتاب بانکداری و فناوری های نوین مطالبی بیان کردند و نویسندگان این آثار ، مرادحاصل نادری و سیروس خجسته زاد در مورد مزیت وضرورت نگارش آثارخود مباحثی رابیان نمودند.
    گفتنی است موسسه حکیم جهانگیر خان قشقایی که جمعی از جوانان مشتاق و علاقمند به فرهنگ را در خود دارد با برگزاری این همایش فرهنگی نشان داد که اگر اراده و توانایی تجمیع شوند ،ثمرات ارزشمندی ببار خواهد آمد که رضایت مندی مدعوین از این مراسم حداقل آن و نشر فرهنگ قشقایی در ابعاد متعدد، نهایت آن خواهد بود.

     

    گزارش تصویری از آئین رونمایی سه کتاب قشقایی در شهرضا

     

    خبرنگار: محسن نامداری

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “رونمایی از آثار سه نویسنده پیشکسوت و جوان قشقایی”

    1. ابوالفضل جعفری گفت:

      با سلام. لطفا فضل الله جعفری را به ابوالفضل جعفری اصلاح فرمایید. لااقل یکی دو جمله از سخنان بقیه را هم مرقوم می فرمودید. با تشکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *