×
×

انتشار ویژه نامه “لباس قشقایی، میراثی جهانی” در سایت فرهنگی، خبری قشقایی آنلاین

  • کد نوشته: 3893
  • احسان قرقانی
  • ۲۸ فروردین
  • ۸ دیدگاه
  • باتوجه به خصوصیات و ماندگاری  این لباس زیبا که در نوع خود یکی از صنایع دستی نیز محسوب می گردد و بخشی مهم از هویت و میراث تاریخی ایل قشقایی بحساب می آید.

    انتشار ویژه نامه “لباس قشقایی، میراثی جهانی” در سایت فرهنگی، خبری قشقایی آنلاین
  • لباس قشقایی یکی از فاخرترین لباس های بومی جوامع بشری قلمداد می شود که باحفظ شاکله ی کهن خود تاکنون ،برقرار مانده ودر زندگی امروزی نیز نه تنها مردمی که صاحب ان هستند ، بلکه سایر جوامع شهری با فرهنگ ها و البسه  دیگر نیز به دلیل خصایص  ارزشی و زیبایی منحصر به فرد و حیرت انگیز آن، این پوشش رادر جشن ها ومیهمانی های مهم خود می پوشندکه‌حاکی از کیفیت همه جانبه ان است.
    در برخی از شهرهای ایران ،مردم غیر قشقایی هم، از این لباس زیبا و فاخر در عروسی ها استفاده می کنند! تا  مهمترین خاطره ی زندگی انها در این لباس ثبت شود.

    باتوجه به خصوصیات و ماندگاری  این لباس زیبا که در نوع خود یکی از صنایع دستی نیز محسوب می گردد و بخشی مهم از هویت و میراث تاریخی ایل قشقایی ( بعنوان  حاملان بزرگ وزنده ی میراث فرهنگی معنوی جهان بشریت)  بحساب می اید،بسیار شایسته بود که  این ویژه نامه  با موضوعیت معرفی لباس قشقایی و مقایسه قسمت های مختلف آن با پوشش دیگر اقوام ایرانی  تدوین و به  بررسی پیدایش و سیر تغییر لباس قشقایی در چند دهه ی اخیر بپردازد . البته در این رهگذر با فعالان و طراحان برتر لباس قشقایی هم کلام و از آلبوم تصاویر قدیمی وطرح های مختلف لباس قشقایی ( باعنوان”لباس قشقایی ، میراثی جهانی ) بهره می بریم.

    همچنین لباس قشقایی با طراحی منحصر به فرد خود، تاریخی کهن، فرهنگی غنی، پوششی چشم نواز را در ذهن بیننده در جای جای دنیا به تصویر می کشد.از آنجایی که فرهنگ، تاریخ، و زیبایی مرز نمی شناسد و به تمام دنیا تعلق دارد بنابرلین لباس قشقایی به مدد داشتن مشخصه های جهانی بسیار بی نظیر میراثی جهانی قلمداد می گردد.

    در این ویژه نامه ، پژوهشگران ، فعالان طراحی و دوخت لباس قشقایی ، عکاسان ، هنرمندان و علاقمندان به پوشش این قوم با ما  همکاری خواهند داشت.

    لازم بذکر است که مهمترین اهداف  ایجاد این ویژه نامه، جدا از  معرفی کامل لباس قشقایی برای شناخت بیشتر احاد مردم ایران ، تلاش برای ثبت ملی و جهانی این پوشش هزار رنگ ونگار است.

    همچنین کانال تلگرام قشقایی آنلاین اقدام به برگزاری مسابقه عکس لباس قشقایی خواهد کرد که شرح کامل آن بزودی در مجموعه قشقایی آنلاین منتشر خواهد شد.

    نوشته های مشابه

    ۸ پاسخ به “انتشار ویژه نامه “لباس قشقایی، میراثی جهانی” در سایت فرهنگی، خبری قشقایی آنلاین”

    1. KAMRAN گفت:

      ممنون از سایت زیباتون.بعضی ها میگن لر های بویراحمد لباس قشقایی ها رو به نام خودشون ثبت کردن ایا واقعیت داره؟

      • قشقایی آنلاین گفت:

        ممنون از شما. بله ثبت کردن ولی جزئیات لباس ثبتی مشخص نیست!!

      • Amir_M گفت:

        بله دقیقا!!!! از زمان ورود محمد بهمن بیگی به کهکیلویه این لباس بینشون رواج یافته

        • آیلین کشکولی گفت:

          اشتباه نکن!!!!
          از دوران قاجار حتی تا قبلش رواج داشته
          حالا لرا رفتن برا خودشون ثبت کردن که البته با تفاوت کم تر ولی خیلی تفاوت داره در اصل که الان مشخص نیس!!!!

    2. جهانپور گفت:

      این لباس راگویا لرها بنام خودبه ثبت رسانده اند

    3. طغا گفت:

      پوشش ما قشقایی ها با لرها نزدیکه دوستان اما تفاوت داره،لباس بانوان ما تمبانش دوچین و در پایینش چینهای بیشتر و دوطبقه است ولی لباس لرها از بالا تا پایین تمبان یک چین و یک طبقه میباشد که در پایینش روبان نصب میکنند،ولی حالا دیگه حتی بانوان قشقایی و یا لر لباسهای همدیگر رو میپوشن ،ضمنا اونا لباس خودشون رو ثبت کردند و مال ما یه کم جزیی تفاوت داره

    4. آیلین کشکولی گفت:

      منکه واقعا افتخار می کنم قشقایی ام❤
      اما دقت کنید این لباس هر نوعیش باشه قشقایی هست،چرا؟
      چون تمبر داریم.
      عکس قدیمی داریم.
      و همچنین شباهت داره به لباس محلی آذربایجان شرقی رو تمبر.
      دستمالمون هم تو ترکیه خانوما از گردن تا آرنج می بندن.
      ساغول قاشقای
      یاشاسون قاشقای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *