×
×

لباس ترکان قشقایی فارس و جذابیت آن

  • کد نوشته: 3972
  • احسان قرقانی
  • ۴ دی
  • ۰
  • به گزارش قشقایی آنلاین به نقل از ایسنا‌، ایران متشکل از قومیت‌های مختلفی است ترکیبی از لر و ترک و کرد و پارس و عرب و در این خصوصیت، استان فارس را می‌توان ایرانی کوچک نامید. استانی که نه‌تنها اقوام بلکه پیروان مذاهب مختلف را در کنار هم درون خود جای داده است و در […]

    لباس ترکان قشقایی فارس و جذابیت آن
  • به گزارش قشقایی آنلاین به نقل از ایسنا‌، ایران متشکل از قومیت‌های مختلفی است ترکیبی از لر و ترک و کرد و پارس و عرب و در این خصوصیت، استان فارس را می‌توان ایرانی کوچک نامید. استانی که نه‌تنها اقوام بلکه پیروان مذاهب مختلف را در کنار هم درون خود جای داده است و در عین‌حال یکی از آرام‌ترین استان‌های کشور به این لحاظ محسوب می‌شود.

    اقوام مختلف ساکن در استان فارس را می‌توان با شاخصه‌های مختلفی شناخت و یکی از این شاخصه‌ها، لباس‌ و نوع پوششی است که افراد خصوصا بانوان دارند.

    لباس عشایر، ترک و لر، فارس از هر ایل و طایفه‌ای که باشد به سبب برگرفتگی از آداب ، رسوم ، باورها و موقعیت جغرافیایی زندگی آنها از جذابیت خاصی برخوردار است. لباس‌هایی که به سبب تنوع رنگ از جلوه ویژه‌ای برخوردار است. به‌گونه‌ای که می‌توان آن را یکی از زیباترین لباس‌های سنتی ایرانی نامید .

    در لباس و پوشش عشایر دنیایی از رنگ‌ها بکار گرفته شده است، رنگ‌هایی که الهام گرفته از گل‌های طبیعت اطراف آنها است، گل‌های زیبای دامنه رشته کوه‌های زاگرس.

    اما تنها این رنگ‌ها نیستند که به لباس عشایر فارس زیبایی می‌بخشند بلکه هنر زیبای ترکیب رنگ‌ها و طرح‌ها و نقوش آنها است که در ذات زیبا پسندی و زیبا بینی این اقوام وجود دارد .

    ترکیب رنگ‌ها و نقوش در لباس عشایر فارس بگونه‌ای است که گویی ماهرترین نقاشان و طراحان جهان ترکیب این رنگ‌ها را نقش بسته‌اند .

    شاید زیبای ترکیب رنگ‌ها در پوشش این اقوام را بتوان به دلیل وابستگی آنها به طبیعت در اثر زندگی کوچ روی آنها که سبب دیدن ترکیب رنگ‌های زیبای گل‌های دشت و دمن دانست .

    پوشش بانوان ایلات عشایر از سه بخش کاملا ً مجزای سر(سر پوش)، تنه ( تن پوش ) پایین تنه (‌پا پوش‌) تشکیل شده است‌‌. قسمت‌هایی که هر کدام پوششی خاص برای خود دارند‌.

    این پوشش‌ها اگرچه در ظاهر به یک شکل است اما در ایلات مختلف تفاوت‌هایی را دارد که عمدتا اعضای همان ایلات این تفاوت‌ها را تشخیص می‌دهند.

    در این بین پوشش ایلات قشقایی که یکی از زیباترین لباس‌های عشایر در فارس بشمار می‌رود، شامل کلاغچه، چارقد، آل باغی به‌عنوان سرپوش، زیرپوش، پیراهن یا کینگ، کلجه یا ارخالق را به‌عنوان تن‌پوش و تنبان زیر یا زیرتنبانی، تنبان میانی یا شلیته، تنبان رو یا ایس تنبانه به‌عنوان پائین‌پوش، استفاده می‌شود.

    لباس عشایر‌ به‌گونه‌ای بوده که علاوه بر پوشیده بودن بدن، وقار و زیبایی، امکان تحرک را از فرد نگرفته و با توجه به نوع زندگی متناسب باشد. این نوع لباس در مردان هم دارای همین ویژگی‌ها است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *