×
×

از مهمانی در سیاه چادر قشقایی‌ها تا گوشزد نکاتی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

  • کد نوشته: 4228
  • احسان قرقانی
  • ۹ اردیبهشت
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه (۶ اردیبهشت ماه) در رأس هیأتی به همراه برخی از نمایندگان استان فارس به منظور سفری دو روزه به این استان سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه شیراز مورد استقبال استاندار، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، نمایندگان مجلس و برخی […]

    از مهمانی در سیاه چادر قشقایی‌ها تا گوشزد نکاتی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری
  • به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه (۶ اردیبهشت ماه) در رأس هیأتی به همراه برخی از نمایندگان استان فارس به منظور سفری دو روزه به این استان سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه شیراز مورد استقبال استاندار، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، نمایندگان مجلس و برخی دیگر از مسئولان استانی قرار گرفت.

    دکتر لاریجانی در فرودگاه شیراز: قانون برنامه ششم با افزایش ۳۰ درصدی بودجه عمرانی جهشی در حوزه استانی ایجاد می کند

    دکتر لاریجانی با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه شیراز در خصوص اهداف این سفر گفت: هدف از این سفر آشنایی با وضعیت استان فارس، بررسی شرایط استان و شرکت در برنامه یادواره شهدای فیروزآباد بود.

    استقبال رسمی از دکتر لاریجانی در بدو ورود به استان فارس

    وی در ادامه با بیان اینکه قصد داریم در این سفر کوتاه از مسائل استان فارس باخبر شده و آن ها را پیگیری کنیم، افزود: در قانون برنامه ششم تمهیدات خوبی برای استان ها در نظر گرفته شد به طوری که در بخش های دیگر اگر روی بودجه عمرانی نقصی وجود دارد ما در قانون برنامه ۳۰ درصد بودجه عمرانی را به استان ها تخصیص دادیم که یک جهش محسوب می شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: محورهایی برای استان ها در قانون برنامه پنجساله در نظر گرفته ایم که امیدواریم طی ۵ سال آینده وضعیت بهتر شود.

    زیارت حرم حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و برادران آن حضرت

    دکتر لاریجانی بعد از فرودگاه مستقیم به زیارت حرم حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) رفت.

    زیارت دکتر لاریجانی از آستان مقدس شاهچراغ

    همچنین رییس مجلس شورای اسلامی بارگاه سیدمیرمحمد(ع) و سید علاالدین حسین بن موسی الکاظم(ع) برادران حضرت احمدبن موسی(ع) و حضرت آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب، شهید محراب را نیز زیارت کرد.

    بازدید از کارگاه‌های تولید گلاب و عرقیات میمند فارس

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این سفر دو روزه به استان فارس، صبح روز پنجشنبه(۷ اردیبهشت ماه) از شیراز خارج شد و به سمت بخش میمند شهرستان فیروز آباد در ۹۰ کیلومتری جنوب شیراز رفت و از شرکت تولید و فرآوری گلاب و عرقیات ارگانیک بازدید کرد و از نزدیک با روند کارگاه‌های مختلف آن آشنا شد.

    بازدید دکتر لاریجانی از کارگاه‌های تولید گلاب و عرقیات میمند فارس

    همچنین در این بازدید با حضور در یکی از سیاه چادرهای قشقایی و پذیرایی با شربت عرقیات با مسئولان و کارگران این کارگاه دیدار کرد و در جریان مسائل و برخی از مشکلات آنها قرار گرفت که در نهایت برای برطرف شدن برخی از موانع کاری آنها مثل موقوفه بودن زمین ها و عدم امکان استفاده از تسهیلات بانکی، قول مساعد داد.

    بازدید از پروژه سد تنگاب شهرستان فیروزآباد

    دکتر لاریجانی بعد از خروج از بخش میمند به سمت فیروزآباد رفت و در مسیر این شهرستان از پروژه سد تنگاب فیروزآباد بازدید به عمل آورد و از نزدیک با مشخصات آن که به صورت گزارشی از سوی مدیرعامل سد و استاندار فارس ارائه شد، آشنا شد.

    گفتنی است احداث سد تنگاب فیروزآباد سال ۸۸ به اتمام رسید که به علت عدم بارندگی و خشکسالی رودخانه‌های اطراف تا سال گذشته به بهره‌برداری نرسیده بود که در سال ۹۵ برای نخستین بار آبگیری شد. سد تنگاب با ۱۴۰ میلیون مترمکعب گنجایش، امروز دارای ۸۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی است که جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب استفاده می‌شود.

    بازدید رئیس مجلس از سد تنگ آب استان شیراز

    احداث پروژه این سد مانع بروز سیلاب‌هایی شده است که پیش از این در منطقه فیروزآباد به وقوع می‌پیوست، همچنین چاه‌ها و چشمه‌های اطراف را از خشکسالی درآورد که در آینده نزدیک با اتمام کانال کشی‌ها برای مصارف کشاورزی که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن به اتمام رسیده مشکلات آب کشاورزی منطقه و آب شرب در بلندمدت برطرف می شود.

    زیارت قبور شهدای فیروزآباد فارس

    دکتر لاریجانی در ادامه در بدو ورود به شهرستان فیروزآباد به همراه هیأت همراه که استاندار فارس، امام جمعه شهرستان فیروزآباد و نمایندگان این استان بودند به زیارت قبور شهدای دفاع مقدس در بهشت زهرا (س) و گلزار شهدای شهرستان فیروزآباد استان فارس رفت و با قرائت فاتحه و نثار گل به مقام شامخ آنها ادای احترام کرد.

    ادای احترام رئیس مجلس به مقام شامخ شهدای فیروزآباد فارس

    دکترلاریجانی در جلسه شورای اداری شهرستان فیروزآباد: اظهاراتی که در برخی از تبلیغات کاندیداها می شود عملیاتی نیست/ راه حل بیکاری سرمایه گذاری در تولید ملی و توسعه صادرات است

    رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر همان روز در جلسه شورای اداری شهرستان فیروزآباد فارس به همراه استاندار، فرماندار و امام جمعه این شهرستان حضور یافت.

    دکتر لاریجانی در این جلسه با بیان اینکه به لحاظ رفع مشکلات مردم این شهرستان قدیمی و موثر در تاریخ حرکت خوبی به وجود آمده که باعث مسرت است، گفت: برخی پروژه‌ها در حال انجام است که می‌تواند گشایشی برای استان فارس و فیروزآباد باشد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امسال بارندگی خوبی داشتیم که باعث شد سد تنگاب پرآب شود، عنوان کرد: لازم است حداکثر استفاده از این سد در بخش کشاورزی صورت گیرد و اگر آبیاری نوین باشد شرایط بهتر است.

    وی در خصوص مسئله راه آهن گفت: راه آهنی که از کرمان به فارس و سپس بصره کشیده می‌شود از پروژه‌های مهم برای استان فارس و کشور است که مزایای ترانزیتی و صادراتی دارد.

    دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه فیروزآباد شهرستانی چند وجهی است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر ارزش دارد و از نظر کشاورزی و دامداری می‌تواند تبدیل به قطب شود. همچنین باید به ابعاد صنعتی آن توجه کرد چرا که صنعت تکمیل کننده است که البته باید با وضعیت منطقه هماهنگ باشد تا زود به نتیجه برسد و ایجاد اشتغال کند.

    دکتر لاریجانی در جلسه شورای اداری شهرستان فیروزآباد فارس

    رئیس قوه مقننه ادامه داد: ذخایرگازی و نفتی آورده خوبی است که می‌توان زودتر از ذخایر مشترک بهره‌برداری کرد.

    وی در ادامه با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری برای آبرسانی و گازرسانی حکایت از سیاست کشور برای خدمات رسانی به محرومان دارد، ابراز داشت: در خصوص آبرسانی به روستاها از طریق صندوق توسعه ملی از رهبری اذن خواستیم که از این طریق حساب ویژه‌ای باز شد تا آبرسانی به روستاها صورت گیرد.

    دکتر لاریجانی مشکلات کشور را دارای پیچیدگی‌هایی عنوان کرد و ادامه داد: به لحاظ بین‌المللی و اشتباهات داخلی و سوء مدیریت‌ها مشکلاتی در کشور ایجاد شد که باعث محدودیت منابع دولتی شد. همچنین بدهی دولت به بانک‌ها و بخش خصوصی بر این پیچیدگی‌ها افزود، این در حالی است که در برخی تبلیغات کاندیداها اظهاراتی می‌شود که ممکن است عملیاتی نباشد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اخیراً به لحاظ بین‌المللی شرایط کشور تغییر کرده، اظهار کرد: در گذشته مصاف جدی داشتیم و تحریم‌ها شدید بود که باید آن را حل می کردیم، همچنین از نظر فروش نفت مشکلاتی داشتیم و کارخانجات مواد اولیه نداشتند اما هم اکنون برای راه اندازی کارخانه‌ها عزم جدی در کشور ایجاد شده و سرمایه وجود دارد و صرفاً باید اقدامات آغاز شود.

    وی افزود: به لحاظ اقتصادی در سال ۹۱ تورم سنگین حدود ۴۰ درصد داشتیم که قابل قبول نبود و گاهی ساعتی تورم بالا می‌رفت.

    دکتر لاریجانی اضافه کرد: امروز بیش از ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می شود، همچنین LC بانک‌ها باز شده و تورم کنترل شده است لذا زمینه برای یک جهش به وجود آمده که اگر عاقلانه استفاده شود و منابع را زخمی نکنند مثمرثمر خواهد بود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از لحاظ منطقه‌ای امنیت جمهوری اسلامی پایدار است که به صورت برنامه ریزی شده به آن دست پیدا کرده‌ایم، عنوان کرد: تدبیر دیپلماتیک دست به دست داد تا ایران به امنیت پایدار برسد.

    وی ادامه داد: شرایط کشور به لحاظ گازی و افتتاح فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه خلیج فارس که به زودی افتتاح می‌شود امیدوارکننده است و مقدار زیادی از مسائل که نیاز به گاز دارد برطرف می شود، البته برخی از کشورهای همسایه در این خصوص دلخوری داشتند اما در نهایت حرکت کشور رو به جلو است.

    دکتر لاریجانی در پایان در خصوص بیکاری و راه حل‌های آن اذعان داشت: نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سرمایه‌گذاری در تولید ملی و توسعه صادرات راه عقلایی است، لذا کارهای مسکن وار مشکلی را حل نمی‌کند و باید پختگی در مدیران کشور وجود داشته باشد که البته برنامه ششم نیز در این خصوص دورنمای خوبی به لحاظ کمی مشخص کرده است.

    دکترلاریجانی در یادواره شهدای حرم فیروزآباد: عرصه انتخابات مهمترین عامل بازدارنده دشمنان است/کاندیداها برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی روشی کاربردی ارائه کنند

    دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه پایانی سفر دو روزه خود به استان فارس، به همراه مسئولان استانی و نمایندگان این استان در یادواره سرداران و شهدای مدافع حرم شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین حضور یافت.

    دکتر لاریجانی در سخنرانی خود در این یادواره سیمای شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را روحیه‌ای برای ایرانیان دانست و گفت: باید به حضور چنین سردارانی که برای ایران، اسلام و انقلاب به پا خواستند، افتخار کرد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی اینگونه جلسات را که سال‌هاست در ایران برگزار می‌شود ارزشمند دانست و عنوان کرد: شهدا به این مراسم نیاز ندارند و مقام آنها قابل قیاس با سایر افراد نیست چرا که اولین قطره خون شهید که به زمین می ریزد خداوند نوید بهشت به آن می‌دهد.

    وی در ادامه خطاب به خانواده شهدا آنها را سروران کشور دانست و بیان داشت:‌ عزتمندی امروز ایران به دلیل فداکاری‌هایی است که شهدا انجام داده‌اند لذا باید دید آنها از ما چه می خواهند و چه انتظاری دارند.

    دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه شهدا در راه اسلام شهید شدند لذا سایر افراد نیز باید راه آنها را دنبال کنند، گفت: در این مسیر کسبه باید احکام شرعی اسلام، دولتمردان باید خدمت‌رسانی به مردم و روحانیون باید هدایت مردم را مد نظر قرار دهند و پاسداران نیز باید با همه وجود مدافع ایران اسلامی به لحاظ نظامی باشند و رسانه‌ها نیز به گونه‌ای قلم بزنند که به اسلام کمک کنند.

    حضور رئیس مجلس در یادواره سرداران و شهدای مدافع حرم شهرستان فیروزآباد فارس

    رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه شهدا با هدایت امام راهی را انتخاب کردند که از درون آن جمهوری اسلامی به وجود آمد که به شرق و غرب متکی نیست، یادآور شد: جمهوری اسلامی در صحنه جهانی دشمنان زیادی دارد اما در حوزه استقلال حرف نویی داشته که زیربنای آن فرهنگ اسلامی است.

    وی افزود: در گذشته شاه برای اداره کشور از سفرای آمریکا و انگلیس اجازه گرفته و با آنها مشورت می‌کرد اما امروز حتی بخشدار یک منطقه نیز به صورت مستقل عمل می‌کند که در این زمینه باید قوانین مجلس نیز برای نظام عزت‌آفرین باشد.

    دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به این مطلب که شهدا به عمود نظام جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه معتقد بوده‌اند، اظهار داشت: شهدا ولایت فقیه را رکن رکین نظام می‌دانستند و با ندای ولایت فقیه به جبهه رفتند به علاوه برخی قصد دارند سطوح اصلی نظام را تضعیف کنند و سناریوهای مختلف نوشتند اما از آن جایی که مردم پیرو ولایت فقیه بودند موفق نشدند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به حمله صدام در زمان ریاست جمهوری بنی صدر اشاره و بیان کرد: بنی صدر با امام (ره) وارد چالش می شد و همچنین با افرادی که در رأس حزب جمهوری اسلامی بودند اصطکاک ایجاد می کرد و به آنها تهمت می زد؛ از طرفی روزنامه انقلاب اسلامی را تأسیس کرد و به جای حمایت از آن با سرمقاله‌هایش مردم را مأیوس می‌کرد و اجازه حضور به توده مردم در جنگ نمی‌داد که بعد از عزل وی رفته رفته موفقیت‌هایی همچون شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر حاصل شد.

    وی رهبری‌ امام (ره) و حمایت های مردم از ولایت فقیه را دو رکن موفقیت نظام عنوان و خاطر نشان کرد: این موفقیت‌ها در حالی صورت گرفت که جمهوری اسلامی هیچ سلاح خاصی در دست نداشت؛ همچنین حوادث سهمگینی که دشمنان برای ایران در منطقه و در بعد هسته‌ای ایجاد کردند با ولایت فقیه برطرف شد.

    دکتر لاریجانی در ادامه با تأکید بر حفظ وحدت درونی کشور اذعان کرد: شرایط کشورمان به لحاظ بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار حساس است و کمتر کشوری در اطراف ما بدون بحران امنیتی سر می‌کند این در حالی است که امروز با تدابیر ویژه‌ای جمهوری اسلامی در منطقه داغ امنیتی دارای امنیت پایدار بوده و با صلابت است.

    رئیس قوه مقننه با بیان اینکه غرب در آشفتگی منطقه به درون کشورمان می‌نگرد، عنوان کرد: اگر در داخل وحدت وجود داشته باشد پس می زند اما اگر با تهمت و جدال یکدیگر را تخریب کنیم همان چیزی است که دشمن انتظار دارد البته اختلاف نظر با دشمنی تفاوت دارد.

    وی در ادامه با تأکید بر اهمیت موضوع انتخابات اظهار داشت: انتخابات باید هر چه باشکوهتر برگزار شود که باعث ناامیدی دشمنان می‌شود و با حضور مردم است که گام اساسی برای بازدارندگی دشمن برداشته می‌شود، لذا عرصه انتخابات مهمترین عامل بازدارنده دشمنان است.

    حضور رئیس مجلس در یادواره سرداران و شهدای مدافع حرم شهرستان فیروزآباد فارس

    دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به منابع کشورمان به خصوص نفت و گاز در منطقه فارس گفت:نیروی متخصص در کشور زیاد است اما برخی سوء مدیریت‌ها باعث بروز اشکالاتی شد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی انتخابات را آوردگاهی برای پس زدن دشمن عنوان کرد و یادآور شد: انتخابات باید با اخلاق همراه باشد و این امر شیرین و مبارک نباید با بی اخلاقی ها تیره شود، همچنین نظرات باید به صورت صادقانه بیان شده و برای مشکلات راه حل اصولی با تحلیل ارائه شود و صرفاً برای جمع آوری رأی نباشد.

    وی در ادامه با بیان اینکه در بعد اقتصادی مشکلات پیچیده‌ای داریم، اظهار داشت: بدهی‌ها و کمبود منابع دولت و حجیم شدن آن باعث شده درآمد حاصل از فروش نفت و دریافت مالیات برای ادارات خرج شده و تنها ۱۰ درصد برای عمران باقی بماند در حالی که باید منابع آن صرف آبادانی شود.

    دکتر لاریجانی اضافه کرد: مردم باید در حوزه تولید صاحب کار شده و کارآفرین شوند، همچنین با توجه به شعار امسال رهبری تحت عنوان سال تولید ملی و اشتغال باید از این طریق به اشتغال رسید لذا کاندیداها باید فرمولی برای تحصیلکردگان ارائه کنند.

    وی با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر ابراز داشت: برای آبیاری تحت فشار و نوین بودجه جداگانه قرار دادیم. همچنین برای آبرسانی به روستاها و راه‌اندازی مجدد کارخانجات تلاش کردیم تا فضا برای اشتغال فراهم شود و قصد داریم بنیه اقتصادی روستاییان مطلوب شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر پویایی اقتصاد روستا خاطر نشان کرد: اقتصاد پویای روستاها یکی از موضوعات مهم میان دولت و مجلس است که سرمایه گذاری خوبی در آن انجام شده و در حال حاضر در حال عبور از شرایط سخت هستیم.

    به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی بعد از این سخنرانی به سمت فرودگاه شیراز حرکت کرد و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در فرودگاه این شهر، راهی تهران شد./

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *