×
×

در سوگ استاد گنجی

  • کد نوشته: 4876
  • احسان قرقانی
  • ۷ تیر
  • ۰
  • آوای سحرآمیز سورنای ایل خاموش گشت . نوازنده چیره دست و کم مانند دوران اخیر ایل ، استاد گنجی ، گنجینیه گران سنگ و گرانمایه هنر ایلمان گویی از تازیانه تند و تلخ زمانه به تنگ آمد . رخت بر بست و به گردش نرسیدیم و برفت بی آنکه از نوش گوارا و روح نواز […]

    در سوگ استاد گنجی
  • آوای سحرآمیز سورنای ایل خاموش گشت . نوازنده چیره دست و کم مانند دوران اخیر ایل ، استاد گنجی ، گنجینیه گران سنگ و گرانمایه هنر ایلمان گویی از تازیانه تند و تلخ زمانه به تنگ آمد . رخت بر بست و به گردش نرسیدیم و برفت بی آنکه از نوش گوارا و روح نواز آهنگ هایش سیر شده باشیم .
    آری از کناره های خلیج فارس و پهنه دلباز و خوش نشان جنوب تا بلندای دنا و چمنزاران و چشمه ساران خرم و دلکش سردسیر ایل در فارس و خطه اصفهان تا مرز های بختیاری ، وجبی خاک ، ذره ای خاشاک و کوه و کمری نیست که از آهنگ های دل انگیز گنجی نشانی ندهد و پژواکی نپراکند و یادمانی از هنر نابش نسراید .
    از جنگ نامه شورآفرین و جانبخش او که مردان ایل را به رزمی تن به تن بر می انگیخت ، آهنگ هلی ، آغوز هلی که زنان رنگین پوش و سنگین رفتار ایل را به صف سماعی مقدس و تماشا ئی می کشاند . همچنان انگشتان افسونگر گنجی و نفس زندگی بخش او در جشن های ایل نسیم عطرآگین و روح نواز سپیده دمان را با آهنگ هیجان انگیز و روح نوازی به نام ((سحرآوازی )) به هم می آمیخت و نغمه ای دلنشین می آفرید که خفتگان را از خواب شیرین سحرگاهان می پراند و در شور و نشاط می نشاند زمین و زمان را جان و جنبش می بخشید و عالم و آدم را به طرب و تحرک می آورد .
    همین که آفتاب از ستیغ کوه سر می کشید ، دل و جان ها گرم می گشت ، دل و دم خود را چنان در سورنا می دمید و از اعماق وجودش نوایی می نواخت و شور و غوغایی برمی انگیخت که اندوه انبوه را که به روزگاران ، در دل های رنج روزگار کشیده مردم ایل انباشته شده بود به یکباره به پرواز می آورد و از نهان خانه جان ها بیرون می راند ، افسردگان را به جنب و جوش می آورد ، پیران را به جوانی برمیگرداند و همه را زندگی می داد .
    اما آنگاه که عروس ایل به قصد ترک خانواده اجاق پدر را دور میزد و پیشانی بر خاکسترش می سود و می بوسید و اشک ریزان و گریان به سوی حجله داماد پا به رکاب می گذاشت ، گنجی آهنگ حزن انگیز معروف به ((نه نم های)) آهنگ بیانگر غم جدایی و هجران را چنان با سوز آتشناک می سرود که اشک دیدگان پیر و جوان را سیلاب می گرداند .
    مرگ گنجی استاد معروف ایل ، گران و درد ناک است ،اما دردناک تر از مرگ او این است که آیا همانند گذشتگان جای او پر خواهد شد ؟
    همچنان که بعد از غلامحسین ، استاد فرامرز معروف به استاد فیلی جانشین شایسته و بایسته ای برای وی گردید ، بعد از استاد فیلی استاد گنجی چیزی که کم نیاورد بلکه گهگاه برازنده تر و و برجسته تر بروز کرد .
    اما آیا بعد از گنجی هم چنین خواهد شد ؟ جایش را جایگزینی مناسب و شایسته پر خواهد کرد ؟ امیدواریم که چنین باشد . روحش شاد و یادش گرامی باد .
    از کی منش حاتمی بهمن بیگلو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *