×
×

دلایل شکست قشقایی ها در انتخابات شورای شهر فراشبند

  • کد نوشته: 4987
  • احسان قرقانی
  • ۱۸ تیر
  • ۰
  • نتایج انتخابات فارغ از اینکه چه کسی به عنوان منتخب مردم انتخاب شود، بزرگترین پیام را برای جهانیان داشت و آن تداوم مشروعیت بخشی به نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ زیرا یکی از اصول مهم در مردم سالاری دینی همین میزان بالای مشارکت مردمی و حضور در انتخابات است. مردم فراشبند در این انتخابات شورای […]

    دلایل شکست قشقایی ها در انتخابات شورای شهر فراشبند
  • نتایج انتخابات فارغ از اینکه چه کسی به عنوان منتخب مردم انتخاب شود، بزرگترین پیام را برای جهانیان داشت و آن تداوم مشروعیت بخشی به نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ زیرا یکی از اصول مهم در مردم سالاری دینی همین میزان بالای مشارکت مردمی و حضور در انتخابات است.

    مردم فراشبند در این انتخابات شورای شهر برگ جدیدی از تاریخ پرافتخار خود را ورق زدند و با گزینش چهار منتخب جدید(از پنج عضو شورا) برای مدنی ترین نهاد شهری پیام خود با صدای رسا اعلام کردند که به عقب برنمی گردند و خواهان انتخاب راه جدیدی برای اداره شهر هستند. شاهد این مدعا نیز سوار شدن فقط یک نفر از شورای قبلی بر قطار شورای جدید است.

    در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر فراشبند با وجود تلاش های فعالان اجتماعی شهرستان ، از سه ائتلاف ممکن فقط یک ائتلاف توانست شکل بگیرد ، ائتلاف اتحاد و سازندگی فراشبند (قشقایی ) که متشکل از ۵ کاندید قشقایی بود .

    قشقایی ها در ابتدا با ۹ کاندید وارد این رقابت انتخاباتی شدند که پس از رایزنی ها و لابی گری های مختلف به یک ائتلاف۳ + ۵  نفره رسیدند . پنج نفری که جزء ائتلاف بودند و ۳ کاندید قشقایی نیز در کنار آنها حضور داشتند و تا روز آخر تبلیغات انتخاباتی حاضر به انصراف نشده بودند و به دلایل مختلف امید داشتند راه برای ورود آنان به ائتلاف حتی در دقایق آخر گشوده شود و در ساعت پایانی تصمیم به انصراف از ادامه انتخابات گرفتند .

    پیش ازاین تصور می شد قشقایی ها که در چهار دوره گذشته موفق به راهیابی به شورای شهر فراشبند نشده بودندعزم خود را جزم کرده اند که در این دوره حداقل یک کرسی شورای شهرر فراشبند را تصاحب کنند و به زعم خود مسیر عمران شهر را از فلکه شهرداری به سمت کوچه پس کوچه های عشایر نشین تغییر دهنداما در عمل بدون حسابگری این خواست حداقلی را به مطالبه حداکثری تبدیل کردند و هر پنج کرسی شورا را مطالبه نمودندکه متاسفانه هیچ کدام آنان در ردیف پنج نفر اول و حتی دو نفر علی البدل قرار نگرفتند.

    اکنون که گرد و غبار انتخابات فرو نشسته است و هیجانات ناشی از آن کنار رفته فرصت مناسبی است که به تحلیل و بررسی ائتلاف قشقایی ها پرداخته و  دلایل شکست این ائتلاف درشهر فراشبند احصا گردد:

    ۱. ائتلاف نامناسب :

    ائتلاف ۵ نفره قشقایی ها از همان ابتدای شکل گیری آن اشتباه بوده است. چرا که ائتلاف باید بر مبنای کارآمدی و توانایی های اشخاص باشد نه صرف تعلق داشتن به یک قومیت.

    ائتلاف باید ماه ها قبل با بررسی سوابق و تخصص و داشتن قدرت رای آوری ، مقبولیت در بین همه اعم از ترک و تاجیک شکل می گرفته است نه اینکه پس از  ثبت نام در انتخابات شواری شهر و یا بعد از اعلام نتیجه تایید صلاحیت ها به تصور این که صرفاً قشقایی باشد می تواند در ائتلاف حضور داشته باشد.

    از طرفی اگر قشقایی ها می خواهند در شورای شهر صاحب کرسی شوند با توجه به جمعیت کم قشقایی ها در فراشبند می بایست بر روی یک نفر به اجماع می رسیدند و با تعامل موثر با نیروها و گروه های مرجع فراشبند یک و حداکثر دوکاندیدی توانمند مورد وثوق ترک و تاجیک معرفی می کردند.

    ۲. عدم وجود چهره شاخص:

    متاسفانه نبود چهره شاخص در بین قشقایی های فراشبند که مقبول حداکثری داشته باشد همیشه مشکل ساز بوده است. چهره ای که مقبول اکثر مردم اعم از ترک و تاجیک باشد که بتواند بعنوان وزنه ای قوی خودنمایی نماید .

    ۳. انتخاب شعار و نماد قومیتی توسط کاندیدای قشقایی

    شعار قومیتی در انتخابات شورا محکوم به شکست است. شورای شهر محل کار گروهی است و اتاق فکر یک شهر ، جای کسانی که با یک هدف مشترک پای به عرصه ی خدمتگزاری برای مردم نهاده اند.

    با توجه به میزان جمعیت و سطح اثر گذاری قشقایی ها در فراشبند بهترین شرایط برای آنان داشتن فرصت برابر برای برخورداری از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن با دیگر افراد غیر قشقایی است.هر چند که به دلیل اتفاقات رخ داده در گذشته های نه چندان دور قشقایی ها لااقل در انتخابات شورای شهر خاطره خوبی از همشهری ها ی خود ندارند. اما باید در نظر گرفت که سال هاست میان فراشبندی ها و قشقایی ها قرابت ها و پیوستتگی های فرهنگی و تاریخی وحتی وصلت های فامیلی به وجود آمده است که به قول فرماندار محترم فراشبند؛ فراشبندی ها و قشقایی ها در هم تنیده شده اند و دیگر نباید این دو را از هم جدا دانست بنابراین انتخاب نماد قومیتی تاریخ مصرفش به اتمام رسیده است .

    ۴ . نداشتن تیم خبره مجازی و عدم حضور قوی در شبکه های اجتماعی

    این روزها کیست که تاثیر رسانه های اجتماعی را بر زندگی مردم نداند؟ و یا کیست که به نوعی با هر یک از این شبکه های اجتماعی درگیر نباشد؟

    در فراشبند اما بجای فیسبوک و توئیتر و اینستاگرام باید از تلگرام و واتساپ به عنوان شبکه های اجتماعی تاثیرگذارتر در انتخابات نام برد. وقتی که قشقایی ها درگیر تشکیل ائتلاف بودند رقبای آنها با تشکیل سوپرگروه های تلگرامی بشدت برای جذب رای خاکستری تلاش می کردند.حضور کاندیدا و پاسخگویی آنلاین به سوالات مخاطبان قطعا نقش پررنگی در پیروزی منتخبین شورای اسلامی فراشبند داشت. کیست که نداند امروزه شبکه های اجتماعی با ایجاد موجهای قوی ، افکار مردم را به سمت دلخواه هدایت میکنند. متاسفانه قشقایی ها تمام  وقت خود را معطوف به شرکت در جلسات تشکیل ائتلاف کردند و از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده نکردند.

    ۵. عدم توانایی در ایجاد موج و عدم توانایی در همراه سازی بزرگان سیاسی شهرستان

    کمترکسی را می توان پیدا کرد که نداند برای پیروزی در یک حرکت اجتماعی نیاز به موج سازی است . باید فضا سازی کرد ، باید جریان سازی کرد . جریان سازی کار تیمی است.تیم راهبر می خواهد و برنامه ریزی و وقت گذاشتن میخواهد.

    ۶. جمعیت کمتر قشقایی ها در فراشبند

    طبق اعلام رسمی خود کاندیداهای قشقایی جمعیت رای دهنده گان قشقایی در شهر فراشبند تقریبا ۳۰۰۰ نفربوده است . این تعداد در یک محله ساکن نیستند و هر کدام در گوشه ای ازشهر سکونت دارند. فراشبند را نباید با مدل فیروزآباد نگاه کرد؛ دلیل این مهم پیوندهای عمیق و قوی این دو قوم در شهر فراشبند می باشد.ترک و تاجیک در فراشبند همانند ترک و تاجیک مثلا در فیروزآباد نیست.میزان رای کاندید های شاخص فارس زبان در محلات عمدتا قشقایی مؤید این مطلب می باشد.

    ۷.  ضعف مالی

    قطعا برای حضور در صحنه انتخابات باید منابع مالی قوی وجود داشته باشد .

    ۸. نداشتن لیدر

    قشقایی ها در شهرستان فراشبند مدت هاست از نبود یک لیدرفکری و مقبول رنج می برند، کسی که بتواند همه را حول یک محور گرد هم آورد تا روی حرفش حساب باز کنند.

    ۹. عدم برنامه ریزی فرصت ۴ساله

    ۴ سال زمان کمی نیست، ۴ سال وقت است تا به شرکت در فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه خودمان را ثابت کنیم،موسسات مردم نهاد شکل بدهیم و از شورای شهر فعلی مطالبه گری کنیم.در کنار مردم برای رفع مشکلات و معضلات شهرمان نسخه شفابخش جستجو کنیم. ما ۳ سال واندی می خوابیم ، در هیچ فعالیتی حضور نداریم،در کمتر برنامه ای شرکت می کنیم و در کمتر زمانی دست به طرح خواسته هامان می زنیم که چرا مثلا وضعیت بلوار معلم و کوچه پس کوچه های آن که عمدتا قشقایی ها هستند وضعیت مبلمان شهری ضعیف تری به نسبت دیگر مناطق شهر دارند و بعد از مدتها از  خواب بیدار می شویم و باد زیر گلو می اندازیم و می گوییم چرا وضعیت شهر این است و من آمده ام که تغییرش دهم …

    راستی از خودمان پرسیده ایم آن فرهنگ و هنر غنی و باارزش قشقایی ها که آوازه هر کوی وبزرن بودواکنون می توانست در تمام مدت سال کانون جذب گردشگر و توریست باشد ، چندین سال است از مولد بودن و رونق افتاده است؟؟

    چه باید کرد ؟

    تشکیل سمن های اجتماعی و زیست محیطی ، تاسیس رسانه های مجازی و مشارکت فعالانه در فعالیت های فرهنگی-اجتماعی که به نفع همه ما می باشد.یادمان باشد ما قشقایی ها در یک مکان خاص سکونت نداریم که بگوییم وبخواهیم قومی رای بدهیم.به موضوعات تفرقه انگیز دامن نزنیم.خودمان را پاره ای از دیار فراشبند بدانیم و برای بالابردن و ارتقا کیفیت زندگی شهری دوشادوش دیگر همشهریان فارس زبانمان کوشا باشیم، از حقوق مان دفاع کنیم و یادمان باشد که ما و فراشبندی ها در زیر یک آسمان و روی یک تکه خاک به نام  شهر ستان فراشبند زندگی می کنیم ، آری برادران قشقایی، ما همه اهل فراشبندیم.

     

    محمد ذوالفقارلو

    سردبیر ماهنامه چارطاقی فراشبند

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *