×
×

تاتر قره چادیر گلینی «عروس سیاه چادر» به زبان ترکی در شیراز

  • کد نوشته: 5426
  • احسان قرقانی
  • ۲۱ شهریور
  • ۰
  • علی کوهکن کارگردان این اثر ارزشمند که برای اولین بار در کشوربه زبان‌ترکی قشقایی دربیش از ۷۵:دقیقه اجرا می شود در خصوص هویت این نمایش گفت : عروس ایلی با هویتی شاخص که زنده کننده ی فرهنگ و اصالت یک قوم است به مروردر هزار رنگ دنیای بزرگ رنگ می بازدو در این نمایش مارال […]

    تاتر قره چادیر گلینی «عروس سیاه چادر» به زبان ترکی در شیراز
  • علی کوهکن کارگردان این اثر ارزشمند که برای اولین بار در کشوربه زبان‌ترکی قشقایی دربیش از ۷۵:دقیقه اجرا می شود در خصوص هویت این نمایش گفت : عروس ایلی با هویتی شاخص که زنده کننده ی فرهنگ و اصالت یک قوم است به مروردر هزار رنگ دنیای بزرگ رنگ می بازدو در این نمایش مارال عروس سیاه چادر ، در دل راضی اما به زبان ناراضی آمده است تا رنگی بزند به این رنگ پریدگی، به این دنیای بی رنگ روزمره ای که دیگر نه اصالت می داند چیست نه اصلا برایش مهم است،.
    پدر مارال، جهانگیر، مردی عشا یری با آمال و آرزوهایی وسیع و بلند،با این که پسر ندارد ولی ماترک و میراثش را می خواهد بگذارد تا پسرانی که بعدتر از این فرخنده ازدواج دخترش با برادر زاده خود متولد می شوند زبان و فرهنگ و رسومات قشقایی را حفظ کند.ودر خصوص حفظ زبان وفرهنگ که اماج تهاجم است هم به دخترش تاکید می کند، او خودش را فدای دشت کرده و حالا شاید دخترش را نیز دارد فدا می کند!، چه کسی از دل پردرد جهانگیر خبر دارد؟ او جواهریست که امروز شاید سایه اش حتی افسانه ای بیش نباشد. جهانگیر سرابی است که دارد راه آب حیات را به دخترش نشان می دهد. الماس، جوانک خام و ساده و غیرتمندی که جهان و دنیایش جهانگیر است دل به مارال بسته اما شرم و حیای ایلیاتی است که او را نجات بخش فرهنگ ایل خواهد کرد. سخاوت و بزرگی این جوان پر شر و شور او را آماده می سازد تا ایل را زنده کندو جان ببخشد .
    کارگردان قره چادیر گلینی که از چهرهای جوان و جویای نام قشقایی در تاتر خود بهره جسته می گوید : عروس سیاه چادر قصه ی زخمها و مرهم هاست، قصه ی اشک هاو لبخندهاست ، داستان غیرت و فداکاری آن هم بخاطر زنده ماندن فرهنگی که دارد زیر دست و پای هزارجور تبلیغات سبک زندگی در دهکده ی جهانی امروز، جان می دهد. و در این جهان چه کسی فداکاتر از مارال که آتش فرهنگ محلی خویش را در هزارتوی سیاه جهان مدرن روشن نگاه داردو به خواسته پدر تن دهد،
    ،گفتنی است عروس سیاه چادر با شرکت بهمن و هانیه گلکی ،اکرم میرزایی ،نهضت محمدی وجمعی از چهرهای جوان قشقایی به کارگردانی علی کوهکن با امیخته ای از هنر موسیقی واواز از ساعت ۲۰ روزهای چهارشنبه ،پنج شنبه و جمعه در سالن اموزش وپرورش عشایر به نمایش عموم علاقمندامن گذاشته خواهد شد .

    برچسب ها برگزیده

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *