×
×

چاغداش از کتاب “قشقایی های ایران” و کمپین” قشقایی لار، شیکال قدغن” رونمایی کرد + تصاویر

  • کد نوشته: 5504
  • احسان قرقانی
  • ۳۰ شهریور
  • ۱ دیدگاه
  • به گزارش قشقایی آنلاین ، چاغداشی ها شب گذشته(۹۶/۶/۲۹) در باغ آرون صدرا میزبان قشقایی ها بودند تا از کمپین “قشقایی لار شیکال قدغن” و کتاب لوییز بک رونمایی کنند. گروه چاغداش در ادامه فعالیت های اجتماعی خود هفت ماه پیش گروه زیست محیطی “چاغداش یاشیل” که اولین تشکل زیست محیطی در ایل قشقایی است_ […]

    چاغداش از کتاب “قشقایی های ایران” و  کمپین” قشقایی لار، شیکال قدغن” رونمایی کرد + تصاویر
  • به گزارش قشقایی آنلاین ، چاغداشی ها شب گذشته(۹۶/۶/۲۹) در باغ آرون صدرا میزبان قشقایی ها بودند تا از کمپین “قشقایی لار شیکال قدغن” و کتاب لوییز بک رونمایی کنند.
    گروه چاغداش در ادامه فعالیت های اجتماعی خود هفت ماه پیش گروه زیست محیطی “چاغداش یاشیل” که اولین تشکل زیست محیطی در ایل قشقایی است_ را بنیاد نهادند و در این ایام به فعالیت هایی مثل درختکاری و بوته کاری، پاکسازی طبیعت، فرهنگسازی و توسعه ی فرهنگ صحیح زیست محیطی و برگزاری همایش های فرهنگی_زیست محیطی پرداخته است. راه اندازی کمپین”قشقایی لار، شیکال قدغن” از تازه ترین طرح های چاغداش یاشیل است.
    کامبیز نجفی در مراسم دیشب ضمن تشریح فعالیت های گروه چاغداش یاشیل و لزوم توجه به فرهنگ زیست محیطی گفت:
    ” جنبش محیط زیست، امروزه به یکی از جنبش های آوانگارد اجتماعی در جهان تبدیل شده است، که هم نشانگر فاجعه زیست محیط در گستره ی کره زمین است و هم نشان از حدود شعور اجتماعی جوامع جهانی دارد و حد و حدود میزان مدنیت افراد و جوامع را نشان می دهد. هدف ما از تشکیل این گروه علاوه بر فعالیت های زیستبومی، پیوند زدن قشقایی ها با این جنبش جهانی است تا ایل ما از قافله تمدن بشری عقب نماند.”
    این فعال محیط زیست همچنین افزود:” شواهد و قرائن حاکی از آن است که قشقایی ها در گذشته نگاه زیست محیطی به طبیعت داشته اند و بر اساس علاقه و تجربه تاریخی دریافته بودند که به طبیعت و محیط زیست خود احترام بگذارند و قوانین طبیعت را رعایت کنند. در همین چند ماه که از فعالیت های گروه چاغداش می گذرد، استقبال و خشنودی و رضایت قشقایی ها از فعالیت های این گروه زیست محیطی، حکایت از درک اجتماعی و بینش قومی قشقایی نسبت به زمین، سیاره ی مادر دارد.
    وی امیدواری کرد که قشقایی ها در این عرصه نیز فرهنگ و تمدن خود را به نمایش عمومی بگذارند.”
    تجلیل از بیژن فرهنگ دره شوری، چهره نامدار محیط زیست ایران، دیگر برنامه دیشب گروه چاغداش بود.
    مدیر گروه چاغداش ضمن تشریح سوابق حرفه ای بیژن فرهنگ افزود:
    “آقای فرهنگ دره شوری که در بین اهالی زیست محیطی چهره ای نامدار و محبوب است، از پیشگامان فعالیت های زیست محیطی ایران است که سابقه فعالیت های وی به پنج دهه پیش می رسد. نجات لاک پشت پوزه عقابی در جزیره قشم، تالیف چند کتاب مهم زیست محیطی و عکاسی طبیعت، مدیریت سازمان محیط زیست از جمله فعالیت های ایشان است که سازمان محیط زیست ایران به پاس زحمات وی، نام یکی از گونه های غزال را “غزاله دره شوری” نام نهاده است.
    رونمایی از کتاب “قشقایی های ایران” تالیف لوییز بک، دیگر برنامه چاغداشی ها بود که با حضور مترجم کتاب حمید جهاندیده اجرا شد. ابتدا منصور نصیری مورخ، به معرفی لوییز بک، سوابق کاری و شیوه تاریخنگاری و مفاد تحقیقات تاریخی وی پرداخت و سپس حمید جهاندیده در سخنانی مفصل از روند ترجمه ، محتوای کتاب و شیوه کار لوییز بک سخن گفت.
    سعید گرگین پور با گروه نوجوانان ماذون قشقایی، و با اجرای زیبا، پرشور و مهیج خود باعث ستایش و حیرت میهمانان این نشست شدند. علاوه بر این سعید گرگین پور در یک دونوازی دیگر به اتفاق الله قلی گرگین پور هنر خود را به رخ کشیدند.
    دیگر برنامه موسیقی این نشست، اجرای دل انگیز استاد برزو طیبی(دبیر موسیقی چاغداش) بود که گوشه هایی از موسیقی مقامی قشقایی را برای میهمانان اجرا کردند.
    کامبیز نجفی، رامین خسروی، اصغر متحدپور، صمد بهرامی کشکولی و امین گردی شاعران این نشست بودند و برای مخاطبان شعر خواندند.
    حضور سرزده یک هیئت دولتی شامل آقای رحیمی معاون استاندار فارس، نادر طیبی مدیر منطقه ویژه اقتصادی شیراز، دکتر اسلاملو مدیر پالایش و حفاظت سازمان محیط زیست استان فارس و هیئت های همراه از حاشیه های این برنامه بود.
    در پایان مراسم، آقایان سعید گرگین پور، الله قلی گرگین پور، رضا خسروی، کتیبه های یادبود خود را از دست آقایان داریوش خان بهادری قشقایی، زریرخان جهانگیری و منوچهر بیگ خسروی دریافت کردند. آقای فرهنگ چون در سفر بودند به برنامه تکریم خود نرسید و یاشلار نجفی، کودک فعال محیط زیست، به نیابت، کتیبه آقای بیژن خان فرهنگ دره شوری را تحویل گرفت.
    مجری این نشست رامین خسروی شاعر بود.
    چاغداشی ها حضور گرم و مشتاق مردم در شب میهمانی خود را نشانه فرهنگمداری و تعلقات قومی قشقایی تعبیر می کنند و خود را همیشه مدیون حمایت و همدلی قشقایی ها می دانند و حضور دیشب آقای داریوش خان بهادری قشقایی و دیگر بزرگان و مشایخ و هنرمندان و اهالی فرهنگ و پژوهش قشقایی را مغتنم و مایه مباهات خود می داند.همچنین سپاس خود را تقدیم رضا خسروی چگینی، مدیر باغ آرون و همکار افتخاری چاغداش می کند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “چاغداش از کتاب “قشقایی های ایران” و کمپین” قشقایی لار، شیکال قدغن” رونمایی کرد + تصاویر”

    1. Dr. Saeed Mahmoodian گفت:

      Ba Salam o ehteram be arz mirasanam ke be tazegi az inteshar majele ba khabar shodam va az khaundan maqalat on lazat bordam. Az janab Rasool Ahmad-loo besyar motasshakeram ke in khabar ra be man dad. Peyami baraye Rasool farestadam va omidwaram dar site Aftab Larestan moered tawaj-johe vey qarar girad. Pirooz o sar-feraz basheedd. Eradatmand hameh shoma

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *