×
×

ایرجی نماینده ی ریش سفیدان و معتمدین: در دریای مشکلات غوطه وریم

  • کد نوشته: 5515
  • احسان قرقانی
  • ۳ مهر
  • ۱ دیدگاه
  • خوشبختیم از اینکه امروز توانستیم شخصی را ملاقات کنیم که هم حلاح مشکلات است و هم تشخیص دهنده درد های مردم امیدواریم مشکلات عدیده ای که پیش روی عشایر است با دست توانای حضرت آیت الله هاشمی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام گشوده شود . حضرت آیت الله به ما گفته اند که پنج […]

    ایرجی نماینده ی ریش سفیدان و معتمدین: در دریای مشکلات غوطه وریم
  • خوشبختیم از اینکه امروز توانستیم شخصی را ملاقات کنیم که هم حلاح مشکلات است و هم تشخیص دهنده درد های مردم امیدواریم مشکلات عدیده ای که پیش روی عشایر است با دست توانای حضرت آیت الله هاشمی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام گشوده شود .
    حضرت آیت الله به ما گفته اند که پنج دقیقه وقت داریم که مشکلات عشایر را مطرح کنیم ، پنج دقیقه در دریای مشکلات عشایر غوطه بزنیم و از آن سرش هم بیرون بیاییم ، بنابراین ناچاریم به هر مشکلی یک کلام اشاره کنیم که هم شرمنده حضور حضرت تعالی نشویم و وقت عزیزتان را زیاد نگیریم و هم اینکه زیاد مزاحم آقایان نشویم .
    اگر ما بخواهیم مشکلات عشایر را کاملا مطرح کنیم باید یک روز وقت عزیز حضرت تعالی را بگیریم . بنابراین ناچاریم اول از مرتع شروع کنیم که زیر بنای کار است .
    عشایر در مراتع ملی زندگی میکردند که اکنون ایل راه این مرتع را از دست داده اند و کوه ها هم اکثرا اعلام محیط زیست شده است . به این دلیل عشایر ناچارا از ییلاق به قشلاق و بالعکس از راه های آسفالته کوچ میکنند و راهی را که باید در ۲ الی۳ ماه طی میکردند حالا در ۸ روز طی می کنند. که همین عمل باعث شده است که خیلی از عشایر در راه تلفات میدهند .
    در قسمت اقتصادی نیز استحضار دارید که تمام اجناس از پارسال تا امسال حداقل ۱۵ درصد افزایش داشته اند . ولی بر عکس تولیدات عشایر امسال افزایش که نداشته تنزل هم داشته و زمانی که عشایر خواست تولیداتش را به بازار عرضه کند معاونت محترم وزیر بازرگانی با عرضه گوشت مرغ کلان وارد صحنه شد و این یک سرکوب به تولیدات عشایری بود . می دانید علوفه ای که عشایر تهیه میکنند با قیمت گران تهیه می شود و باید یک قسمتی از آن تولیداتشان را داشته باشد که پاسخگوی او باشد که متسفانه امسال نشد باز استحضار دارید که استان هایی مانند استان سیستان و بلوچستان هفت سال خشکسالی را تحمل کرده اند و سزاوار نیست که نتوانند تولیداتشان را هم با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند . ما هم از این ملت بوده ایم ، همانطوری که خود حضرت تعالی تاریخ مطالعه کرده اید و بهتر از همه میدانید ، عشایر تا کنون به مملکت خیانت نکرده اند و همیشه با دستور روحانیت وقت حرکت میکرده اند و هم با متجاوزین خارجی و هم با دولتهای قدرت طلب و بیگانه پرست داخلی مبارزه کرده اند تا موقعیکه جمهوری اسلامی طلوع کرد و به پیروزی رسید و عشایر نفس راحتی کشیدند و پیش خودشان گفتند به خواسته خودشان رسیده اند .
    الحمدوالله رسیده اند ولی هم کار عشایر مقداری کار کهنه و فرسوده و پیچیده ای است و هم مسئولین کوتاهی میکنند . البته من هیچوقت مسئولین بلند پایه نظام را مورد نظرم نیست بلکه از دست آنهایی گله میکنم که میخواهند به ما خدمت کنند ولی کوتاهی میکنند . به هر حال خدماتی که بایستی نسبت به عشایر انجام میشد ، انجام نشده است و برنامه اسکانی که در زمان ریاست جمهوری حضرت تعالی دستورش را داده اید و تا اندازه ای هم پیش رفتند ، حمایت بیشتری میخواهد که از محضر حضرت تعالی تقاضا داریم هر طوری که میدانید در مورد اسکان دستور و کمک بیشتری به عشایر بشود . البته این اسکان با طول مدت و زیادی جمعیت یک مرتبه ممکن است که ریزش جمعیت داشته باشد و این ریزش جمعیت آواره شهر ها شوند و عشایر از یک تولید کننده تبدیل به مصرف کننده و سرباز جامعه بشوند که باید جلوی اینرا با همان طرح اسکان توسعه زندگی عشایر گرفت تا از تولید قبلی به تولید دیگر برسند که هم سرباز جامعه نشوند و هم بتدریج بیاییند تا اشتغالشان هم ایجاد بشود .
    بیشتر مشکلات ما شاید در برنامه ریزی است که سازمان مدریت و برنامه ریزی درباره عشایر کم لطفی می کند. ما آرزو داشتیم که نام عشایر را از سازمان مدیریت برنامه ریزی در رسانه های گروهی بشنویم که بگویند این یک کلام را هم از عشایر دم زده اند اما متاسفانه تا امروز چنین حرفی نزده نشده است و قانونی هم برای زندگی عشایر در قانون جمهوری اسلامی گنجانده نشده است . به عنوان مثال اگر ما بخواهیم وام بگیریم می گویند یک سند معتبر بیاور ، خوب برای چادر عشایر که سند صادر نکرده اید ، چیزه دیگری هم که جایگزین نکرده اید ، یا پروانه کسب و یا اینکه عشایر برای یکدیگر ضامن بشوند تا بتوانند از این وام استفاده کنند دولت برای همه مردم وام اشتغال در نظر گرفته است و به یک دکه هم که کنار خیابان است این وام را میدهند . و آن دکه را یک کارگاه حساب می کنند اما چادرهای عشایری که زنش در داخل چادر صنایع دستی تولید می کند ، لبنیات تولید می کند و مردش بیرون چادر گوشت تولید می کند هیچوقت مورد نظر نبوده است . امیدواریم با دستورات خداپسندانه حضرت تعالی این هم تحقق یابد و عشایر هم بتوانند از این امکانات بهره مند بشوند .
    مشکل دیگر در خصوص بنیاد شهید است یک روستای پر جمعیت دارای بنیاد شهید است . عشایر هم این توقع را داشتند که نهادی را برای شهدای خود تشکیل میدهند تا آمار شهدای عشایر جمع آوری بشود که هم مسئولین بتوانند ببینند که در این جنگ نا خواسته علیه ایران ، عشایر فداکاری کردند یا بی تفاوت نشستند .
    کمیته امداد امام کمک به محرومین میکند ،عشایر هم از این محروم دارند ولی هیچوقت کمک ها قسمت آنها نشده است و اگر هم شده باشد خیلی کم بوده است .
    مشکلات عدیده و پشت هم انباشته شده عشایر فراوانندکه نمیدانم کجایش را بگویم ، به هر حال ما نیازمند کمک و مساعدت هستیم و از حضرتعالی هم امید داریم که کمک کنید. اگر امور عشایر را تقویت کنند ، اختیارات و امکانات بیشتری به آن بدهند می تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی عشایر را بر بعهده بگیرد ، اگر سپاه عشایر و بسیج عشایر را تقویت کنند میتواند انتظامات و امنیت عشایر را بعهده بگیرد اگر آموزش و پرورش عشایر را تقویت کنند از این فرزندان معصوم عشایر بیشتر بهره ببرند تا آنها بیشتر به جامعه خدمت کنند .
    ما اگر کوتاهی کرده ایم بدانید از ضعف فرهنگ ما است. موقعی از این اطاق که داخل آن نشسته ایم احساس خطر میکنیم که دارش ضعیف تر باشد و از بشر هم آنجائی بیشتر باید احساس خطر کرد که فرهنگش ضعیف تر است و بیشتر باید به آن امیدوار بود که فرهنگش قوی تر است .
    به هر حال از حضرتعالی به عنوان یک شخصیت متفکر و پایه مملکت تقاضا داریم که این عشایر محروم را به حد امکان یاری نمائید.
    میگویند که وقتی مهمان جاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست ؟ ما جون خودمان نتوانسته ایم مشکلاتمان را به سمع مسئولین بلند پایه نظام برسانیم ، محروم در گوشه ای مانده ایم حال آقایان به فکر افتاده اند که چند نفر از ریش سفیدان عشایر را به عنوان یک مجمعی که بتوانند با مسئولین ارتباط مستقیم تری داشته باشند و از حق عشایر تا آنجا که میتوانند دفاع بکنند ، تشکیل دهند و از حضرتعالی هم انتظار داریم که دستور یاری و پشتیبانی اینکار را اعلام بفرمائید.
    حضرت آیت الله ، ما عشایر از نظر سارقین مسلح در امان نیستیم و انتظامات قوی هم نداریم . قسمتی از عشایر در اثر نداشتن شناسنامه نتوانستند از مجوز لازم برای اسلحه استفاده کنند و الان هم نمیتوانند اسلحه شان را بیرون بیاورند چرا که میگویند اینها ضد نظام بوده اند و اینگونه بنطر می رسد که میخواسته اند یک چیزی را پنهان کنند . عشایر اسلحه نداشته باشند اموالشان از دستشان میرود . به هر حال اگر بشود یک یا دوماه یک اعلام مجوزی به آنها بدهند تا هر کدام که اسلحه ای دارند بتوانند مجوز بگیرد این هم یک کاره مفیدی برای عشایر است.
    به هر حال از حضور حضرتعالی تقاضا داریم و خوشوقتیم که توانستیم زیارتتان کنیم و خوشوقتیم که عشایر هم بتوانند مانند سایر مردم این مملکت از فکرو درایت جنابعالی استفاده کنند .
    ما به شخصیت حضرتعالی فخر میفروشیم و خوشوقتیم که چنین شخصیتی در مملکت ما وجود دارد که محرومین میتوانند از ایشان استفاده کنند من دیگر بیش از این مزاحم نمیشوم.

    بعد از سخنرانی زنده یاد ایرجی ، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی این چنین پاسخ دادند:

    مشکلاتی که نماینده شما آقای ایرجی مطرح کردند واقعا رنج آور است. البته مشکلاتی که اکنون در بطن این بخش از مردم خیلی خوب ایران وجود دارد به نظر من همه قابل حل است.

    مسئله امنیتتان و تشکیل بسیج عشایری و استفاده از جوانان عشایری فکر نمی کنم کار دشواری باشد و نظام هم باید از این استقبال بکند چرا که این قدرت و امنیت نظام است.

    عشایر مردم با وفا ، متدین و متعهدی هستند و قطعا باید سیستم بانکی بگونه ای باشد که اینها هم بتوانند مانند بقیه مردم اگر نیازی دارند وامی برای اداره امور اولیداتشان بگیرند.

    مسئله اسکان را که مطرح کردید ، من خوشحال شدم که الان خود عشایر این را تعقیب می کنند، اوایل حکومت که مطرح می شد، بعضی فکر می کردند که ممکن است کم کم طبیعت عشایر تغییر پیدا کند و مایل نبودند چنین چیزی انجام شود البته آن موقع هم با بررسی از میان خودشان به این نتیجه رسیده بودیم…

     

    تهیه متن: نازیلا قشلاقی

    با سپاس ویژه از همکاری جناب بابک پرکم

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “ایرجی نماینده ی ریش سفیدان و معتمدین: در دریای مشکلات غوطه وریم”

    1. علی گفت:

      خدا رحمتشان کند

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *