×
×

جشنواره زیبایی اسب های اصیل دره شوری در شیراز برگزار شد.

  • کد نوشته: 5570
  • احسان قرقانی
  • ۲۲ مهر
  • ۰
  • به گزارش قشقایی آنلاین، در مراسم افتتاحیه این جشنواره ، مارش نظامی به یاد شهید محسن حججی نواخته شد تا یاد شهیدان مدافع حرم نیز گرامی داشته شود . و سپس استاد امراله یوسفی نویسنده کتاب اسب اصیل دره شوری با اشاره به پیشینه تاریخی این اسب اصیل خاطر نشان کرد؛ بیش از دو قرن […]

    جشنواره زیبایی اسب های اصیل دره شوری در شیراز برگزار شد.
  • به گزارش قشقایی آنلاین، در مراسم افتتاحیه این جشنواره ، مارش نظامی به یاد شهید محسن حججی نواخته شد تا یاد شهیدان مدافع حرم نیز گرامی داشته شود . و سپس استاد امراله یوسفی نویسنده کتاب اسب اصیل دره شوری با اشاره به پیشینه تاریخی این اسب اصیل خاطر نشان کرد؛ بیش از دو قرن قبل حاج بابا خان کیخا از سفر مکه بجای پارچه یمانی یک کره اسب ابستن می خرد که بعد از بازگشت به فارس سه کره می زایبد که یکی از آنها بسیار زیبا بوده در فیزیک اسبان دره شوری تاثیر می گذارد و‌یک باب اسب هم از خان بختیاری در مقابل ۵۰۰ راس میش که این حیوان هم در بهتر شدن این نسل موثر بوده ، خریداری می کند و در نهایت زیادخان سترگ هم یک راس اسب سه ماهه از شیخ خزعل اهوازی می خرد و به تربیت و پرورش نسل نسل دره شوری می پردازد که باعث می شود او را پدر اسب دره شوری بدانند و امروزه در هر جای دنیا پرورش این اسبان زیبا بنام دره شوری و بیاد زیادخان سترگ دره شوری انجام می گیرد . یوسفی افزود:
    .دره شوری ها بخصوص خانواده سترک، ۷۰۰ سال تلاش کردند و صدها بار آمیزش و جفت گیری هایی ازاسبان ظاهرزیبا و خوش تر کیب را آزمایش کردند تا یک اسب زیبایی بوجود آمد که الان در زیبایی سرامد همه اسبان دنیاست.
    نویسنده اثر وزین اسب اصیل دره شوری خاطرنشان کرد : هارمونی خوش فرم اندام های این اسب جذاب درنتیجه دور نگه داشتن خون غیراصل از وارد شدن بخون انها بوجود امده و سیانت، حفاظت و نگهداری و پرورش کره ها بطور خاص پرورش یافتند.
    گفتنی است در این جشنواره که محدودیت ثبت نامی داشت بالغ بر٢٠٠راس اسب از استان های فارس، اصفهان، کرمان، کهگیلوله و بویر احمد، هرمزگان و بوشهر شرکت داشتند و طی دو روز با هم به رقابت پرداختند که در پایان به اسب های زیبا هدایایی اهدا و مورد تجلیل قرار گرفتند .

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *