×
×

معرفی کتاب “تجربه مدرنیته در ایران”

  • کد نوشته: 5942
  • احسان قرقانی
  • ۲۸ آذر
  • ۱ دیدگاه
  • کتاب «نگاهی به تجربه مدرنیته در ایران» که در ۶ فصل و ۴۴۰ صفحه تألیف شده، به ماجرای مواجهه شورمندانه ایرانیان با مدرنیته می پردازد.

    معرفی کتاب “تجربه مدرنیته در ایران”
  • هم‌زمان با تحولات زندگی در نقاط مختلف جهان، ایرانیان نیز همانند سایر ملت‌ها تحت تأثیر این تحولات قرار گرفتند و رویه‌های متنوع و متفاوتی از نحوه برخورد با رویدادهای مدرن پیرامون خود تجربه کردند. قلمروی مدرنیته در ایران که در نخستین ایستگاه ساحت اندیشه ورزی خود به شدت متأثر از رویدادهای مدرن دنیای غرب بود، از همان ابتدا در تسخیر روایت‌های غرب مدار عصر مشروطه و در ادامه تحت الزامات مدرنیزاسیون آمرانه حکومت اقتدارگرای پهلوی،رؤیای ویرانی، انحلال و انهدام بافت کهنه زندگی و در آغوش فشردن مظاهر دنیای جدید را در ذهنیت و عینیت خویش می‌پروراند.
    این کتاب که با ابتناء به برخی نظریات مدرنیته از جمله دیدگاههای مارشال برمن، نوشته شده، مهمترین رمان های اجتماعی دهه ۴۰ و ۵۰ را به عنوان اصلی ترین منبع پژواک مدرنیته در مدرنیسم ایرانی مورد مطالعه قرار داده و با بهره گیری از روش هرمنوتیک ژرفایی به تحلیل و تبیین موضوع پرداخته است.
    فصل اول این کتاب به مروری بر معمای مدرنیته ایرانی، درباره یک دغدغه، مطالعات مدرنیته و ماجراجویان ایرانی و خط سیر کتاب اختصاص دارد. در فصل دوم با معرفی مفاهیم ، مبانی و چارچوب نظری آشنا می شویم که مهمترین بخش کتاب بوده و برای مخاطبان تخصصی حائز اهمیت است. در فصل سوم با روند مدرنیزاسیون در ایران از آغاز مشروطه تا تشکیل مدرن در ایران، روند مدرنیزاسیون در دوره پهلوی دوم و تأثیر مدرنیزاسیون پهلوی بر فضای فیزیکی شهرها و دوپارگی های سنت- مدرن آشنا می شویم. فصل چهارم کتاب به تاریخچه رمان فارسی اختصاص دارد و رابطه رمان ایرانی با مدرنیته و پژواک رفتار اجتماعی ایرانیان در رمانهای دهه ۴۰ و ۵۰ مورد بحث و بررسی واقع شده است. چهار فصل نخست در واقع مقدماتی برای ورود به فصل پنجم این کتاب است که در ۲۵۰ صفحه به تحلیل و تفسیر مهمترین رمانهای دو دهه فوق اختصاص دارد. مطالعه این فصل برای درک و فهم کنش های ایرانیان در رویارویی با مدرنیته بسیار اهمیت دارد و می تواند دلایل و زمینه های توسعه نیافتگی ایرانیان در دوران پهلوی و دوم را آشکار سازد و فصل ششم این کتاب به «جمع بندی و بررسی دستاوردها» اختصاص یافته است. در بخشی از نتیجه گیری این بخش آمده است: « جامعه ایرانی در این دو دهه، تجربه‌های خاص خود را از سر می‌گذراند؛ همانند هر سرزمین دیگری و البته با ویژگی‌ها و مقتضیات خاص فرهنگی و اجتماعی خود، ولیکن مدرنیزاسیون شتاب‌زده، به‌شدت سیاسی و برون‌زا از تابانیده شدن پرتوهای توسعه به ذهن سوژه ایرانی جلوگیری می‌کند. رمان‌نویسان به ارائه تصویری منفی از شهر روی می‌آورند و با عباراتی مانند تهران مخوف، دل کور، شب هول و …به شکلی غیرمستقیم، وحشت خود را از زندگی در شهر نشان می‌دهند. این گرایش مأیوسانه به شهر، نشان‌دهنده نوعی واکنش بر ضد هجوم قهار شیوه زندگی شهری و تنهایی آدم‌ها در میان حصارهای آهنی و سیمانی است».
    این کتاب به لحاظ دارا بودن مبانی نظری و اتکا به بیش از ۲۰۰ منبع داخلی و خارجی، یکی از بهترین پژوهش های بینارشته ای در حوزه های علوم سیاسی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی، ادبیات و مطالعات فرهنگی است و علاوه بر اینکه منبع قابل اتکایی برای دانشجویان و پژوهشگران کارشناسی ارشد و دکترا می باشد، برای مخاطبان عام نیز جذابیت های خاص خود را داراست. معرفی بیشتر این کتاب از طریق سایت تازه های نشر امکان پذیر است.

    ⭕️ شما را به تهیه و مطالعه این کتاب ارزشمند توصیه می کنیم.

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “معرفی کتاب “تجربه مدرنیته در ایران””

    1. حسینی. رضا گفت:

      بسیار عالی. این کتاب قطعا در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد. نویسنده این کتاب از طایفه رحیمی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *