×
×

توقیف اموال برای مهریه + نکات مهم قبل اقدام

  • کد نوشته: 29977
  • احسان قرقانی
  • ۲۶ دی
  • ۰
  • توقیف اموال برای مهریه + نکات مهم قبل اقدام وقوع عقد نکاح آثار و تعهدات دوجانبه ای میان زوجین به وجود می آورد. این تعهدات دو جانبه از سوی قانونگذار لازم الاجرا شناخته شده اند. و از مهم ترین این تعهدات می توان به پرداخت مهریه اشاره نمود.به طور معمول مرد موظف است مهریه ی […]

    توقیف اموال برای مهریه + نکات مهم قبل اقدام
  • توقیف اموال برای مهریه + نکات مهم قبل اقدام

    وقوع عقد نکاح آثار و تعهدات دوجانبه ای میان زوجین به وجود می آورد. این تعهدات دو جانبه از سوی قانونگذار لازم الاجرا شناخته شده اند. و از مهم ترین این تعهدات می توان به پرداخت مهریه اشاره نمود.به طور معمول مرد موظف است مهریه ی همسر خود را پرداخت نماید. اما در صورت امتناع از پرداخت آن قانون اهرم هایی را برای پرداخت مهریه در نظر گرفته است. توقیف اموال برای مهریه به عنوان یکی از این اهرم های قانونی شناخته می شود. که افراد با مراجعه کردن به وکیل مهریه مراجعه کنند تا در این زمینه به آنها کمک کند. وب سایت برترین وکیل با ارائه مطالب تخصصی در این زمینه به معرفی بهترین وکیل مهریه در شیراز پرداخته است.

    توقیف اموال به چه معناست؟

    توقیف در لغت به معنای نگه داشتن و بازداشت کردن می باشد. وقتی می گوییم توقیف اموال یعنی اینکه اموال شخص را بازداشت کنیم و برای مدتی اختیار مال را از دست صاحبش  خارج کنیم تا جریان رسیدگی مشخص شود. در واقع در جایی که حکم دادگاه بر علیه شخصی صادر می شود، به نسبت مبلغ محکومیت، اقدام به توقیف مال آن شخص می کنند. البته در جایی که شخص از این بترسد که مبادا محکوم علیه اموال را از دسترس او خارج کند یا به غیر منتقل کند یا بفروشد و… می تواند پیش از اینکه حکم محکومیت قطعی شخص صادر شود، از دادگاه بخواهد که قرار تامین صادر کند تا متناسب با میزان بدهی، از اموال طرق مقابل توسط دادگاه توقیف شود تا زمان صدور حکم قطعی.

    بدهکار بودن می‫‌تواند به عنوان مثال از طریق قرض گرفتن پول یا بدهی زوج به زوجه بخاطر مهریه باشد و فرد بدهکار رغبتی برای پرداخت بدهی خود ندارد و عملی انجام نمی دهد یا اینکه کارهایی انجام می‫‌دهد که طلبکار برای گرفتن طلب خود با شک و تردید و نگرانی مواجه می‌شود و ثانیا شخص بدهکار دارای اموالی باشد و ثالثا فرد طلبکار بر این اموال آگاهی پیدا کند. در مواردی مانند مهریه که اگر شخص توانایی پرداخت آن را داشته باشد اما اقدامی کند مال آن شخص را به اندازه مهریه توقیف کرده و به آن رسیدگی می کنند. که با مراجعه کردن به بهترین وکیل یاسوج می توانید این مراحل را به راحتی طی کنید.

    توقیف به معنای بازداشت و تصرف اموال و دارایی فرد به حکم قانون می باشد. در شرایطی که فرد از پرداخت بدهی های خود ناتوان گردد و یا به هر دلیلی از پرداخت آن بدهی سر باز دارد، قانون این اجازه را به فرد طلبکار می دهد تا از محل توقیف اموال منقول برای وصول مطالبات خود اقدام نماید. مال منقول اموال و دارایی هایی هستند که امکان جابجایی و انتقال آنها امکانپذیر می باشد. طلا، سکه و ماشین، موتور از جمله اموال منقول به حساب می آید. در مقابل اموال غیرمنقول اموال و دارایی هایی هستند که امکان انتقال و جابجایی آنها وجود ندارد . اموالی مانند زمین و آپارتمان از دسته ی اموال غیرمنقول به حساب می آیند.

    وکیل

    توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟

    مهریه مالی است که در حین عقد نکاح به عنوان یک هدیه و پشتوانه برای زن در نظر گرفته می شود. برای دریافت و وصول مهریه باید توجه داشت که مالیت و مشروعیت داشتن آن ضروریست. مهریه می تواند وجه نقد ، اموال غیر منقول و اموال منقولی مانند طلا و سکه باشد. زوجه می تواند برای مطالبه مهریه به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال همسرش را بنماید و چنانچه زوج مالی نداشته باشد زوجه می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست حقوقی مطالبه مهریه تقدیم نماید.

    برای دریافت و وصول مهریه زن می تواند با سند ازدواج و مدرک شناسایی خود به دفتر ازدواجی که عقد نکاح در آنجا به ثبت رسیده مراجعه نموده و سپس به دایره ی اجرای ثبت مراجعه نماید. برای شروع عملیات اجرایی بایستی فرم مخصوصی را تکمیل نموده و تقاضای خود را تحویل دایره ی اجرائیات نماید. ظرف مدت زمان ده روز این اجراییه به مرد ابلاغ می گردد و او موظف به پرداخت مهریه ی همسر خود می باشد. در صورتی که مرد از پرداخت مهریه استنکاف ورزد، زن می تواند خواستار توقیف اموال برای مهریه گردد.

    در این قسمت زن می تواند با معرفی اموال شوهر خود به دایره ی اجرای ثبت خواستار توقیف این اموال گردد. همچنین موجودی حساب های بانکی و مطالباتی که شوهر از سایر اشخاص دارد نیز قابل توقیف می باشد. دایره ی اجرائیات ثبت با استعلام اموال شوهر می تواند لیستی از آن را تهیه نموده و برای توقیف آنها اقدام نماید. در صورتی که اموالی به نام مرد وجود نداشت گزینه های قسط بندی مهریه و حبس مطرح می گردند.

    مطلب پیشنهادی: بهترین وکیل اهواز

    وکیل مهریه در شیراز

    نکات مهم در توقیف اموال برای مهریه چیست؟

    اگر قصد توقیف مال برای مهریه را دارید باید اول می بایستی بررسی شود که جزء مستثنیات دین نباشد چون در آن صورت حتی بعد از توقیف نیز با اعتراض شوهر، مال مذکور از توقیف خارج می شود اجمالا بدانیم که ودیعه مسکن متناسب با شأن شوهر، یک منزل مسکونی متناسب با شأن و ابزار کار از مستثنیات دین هستند ولی خوردو حتی اگر یکی باشد قابل توقیف است. از ادامه به برخی از نکات مهم در اقدام به توقیف اموال برای مهریه بپردازیم:

    • با توجه به قانون جدید مهریه دادگاه ها و دفاتر خدمات قضایی الکترونیک تا قبل از صدور گواهی اجرای ثبت از پذیرش درخواست مطالبات مهریه و توقیف اموال منع شده اند.
    • در صورتی که اداره ی ثبت نتوانست ظرف مدت زمان دو ماه از ثبت تقاضای توقیف اموال برای دریافت مهریه نسبت به شناسایی اموال قابل توقیف مرد اقدام نماید یا مرد هیچ مالی به نام خود نداشته باشد، زوجه می تواند به وسیله ی نامه ای که از دایره ی اجرائیات ثبت دریافت نموده به دادگاه خانواده مراجعه نماید.
    • در رابطه با مهریه هایی که به شکل طلا و سکه معین شده است باید در نظر داشت که توقیف اموال و نحوه ی پرداخت مهریه با توجه به قیمت روز مطالبه ی آنها حساب می شود. ملاک روز مراجعه به اجرائیات ثبت است.
    • هزینه ی مطالبه ی مهریه و توقیف اموال برای مهریه از طریق اداره ی ثبت به میزان نیم عشر می باشد.
    • سهام شرکت و همچنین اموالی که زوج بعد از عقد نکاح تا زمانی که تمامی مهریه را پرداخت نکرده به دست آورده است قابل توقیف می باشد.
    • در نظر داشته باشید که قانون پرداخت مهریه تا میزان ۱۱۰ سکه را برای مرد ضروری دانسته و مازاد بر آن با توجه به میزان توانایی مالی فرد اخذ می گردد. این میزان مهریه از ابتدا قسط بندی نمی گردد و پرداخت آن به صورت نقدی می باشد. در صورتی که مرد توانایی پرداخت ۱۱۰ سکه را به صورت یکجا نداشته باشد، می تواند تقاضای اعسار خود را مطرح نماید.
    • امکان توقیف ماشین و منزل مسکونی برای دریافت مهریه وجود دارد. توقیف منزل مسکونی منوط به تصرف یا وجود سند مالکیت به اسم زوج می باشد. زوجه می تواند برای مطالبه مهریه به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال همسرش را بنماید و چنانچه زوج مالی نداشته باشد زوجه می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست حقوقی مطالبه مهریه تقدیم نماید.

    شرایط توقیف اموال برای مهریه چیست؟

    بعد از عقد نکاح که هر دو طرفین دارای تعهداتی نسبت به یکدیگر می شوند. این تعهدات دو جانبه نیز همانطور که گفته شده از سوی قانون گذار قانون گذاری شده است که مرد موظف می باشد که مهریه همسر خود را پرداخت کند. اما در صورتی که نسبت به این امر امتناع نماید، قانون برای این موضوع کارهایی دیگری می کند از جمله توقیف اموال که بر اساس حکم صریح قانون پس از عقد نکاح زن می تواند در هر زمانی بدون دلیل و توضیح قانونی خواستار مهریه ی خود گردد. برخلاف تصور بسیاری از افراد برای تقاضای مهریه لزومی به طلاق نیست. چنانچه زن می تواند علی رغم دریافت مهریه ی خود همچنان به زندگی مشترک ادامه دهد.

    مهریه مالی است که به عنوان هدیه ی عقد نکاح از سوی مرد برای همسرش در نظر گرفته می شود. هدیه ای که به عنوان یک پشتوانه ی مالی برای زن نیز به حساب می آید. مهریه از مفاهیمی است که از شریعت اسلام برگرفته شده است. لذا بایستی توجه داشت که بر اساس قوانین فقه اسلامی مهریه باید واجد دو شرط اصلی مالیت داشتن و مشروعیت باشد.

    در طول سالیان متمادی عرف و فرهنگ بر جامعه فرهنگ مهریه را سمت و سو بخشیده است. به طوری که مهریه می تواند از میان اموال غیرمنقول و یا منقول مانند سکه و پول انتخاب گردد. مهریه هایی که به صورت طلا و سکه انتخاب می شوند بایستی در نظر داشته باشید وصول مهریه و توقیف اموال با توجه به قیمت روز آنها محاسبه می گردد. افراد با داشتن یک وکیل مهریه می توانند تمام این مراحل را به بهترین صورت و کمترین هزینه طی کنند.

    وکیل توقیف اموال

    داشتن یک وکیل چه مزایایی بر پرونده های توقیف اموال دارد؟

    کمک گرفتن از یک وکیل توقیف اموال می تواند در صرفه جویی در وقت مفید باشد. انجام فرایند اخذ حکم توقیف، تشریفات خود را دارد و زمانبر می باشد. یک وکیل اجرای حکم توقیف اموال به دلیل اینکه با شرایط پرونده و پیچیدگی‌های دادگاه آشنا است می‌تواند پروسۀ دریافت حکم را زودتر انجام دهد و به‌این‌ترتیب به‌صرفه جویی در وقت موکل خود کمک می‌کند.

    در پرونده‌های مالی این امکان وجود دارد که موکل انجام تمام فرایندهای قانونی را بر عهدۀ وکیل خود بگذارد؛ به بیان دیگر شما می‌توانید صفر تا صد دریافت حکم توقیف اموال را به وکیل خود بسپارید و در دادگاه حاضر نشوید، مگر در موارد خاص که به‌حکم دادگاه حضور موکل الزامی باشد. این موارد نادر و محدود به پرونده‌های خاص هستند.

    کمک‌گرفتن از یک وکیل ماهر و خبره می‌تواند به کسب سود بیشتر در دادگاه بینجامد. در برخی از پرونده‌ها کمک نگرفتن از وکیل ممکن است هزینه‌هایی برایتان به همراه داشته باشد. اگر بدون وکیل بخواهید به دادگاه بروید باید بتوانید از عهدۀ طرف مقابل و وکیل وی بر بیایید؛ در غیر این صورت ممکن است در دادگاه شکست‌ خورده و متحمل زیان‌های اقتصادی شوید. اگر پرونده‌ای با بار مالی بالا دارید توصیه می‌کنیم ریسک نکنید و از یک وکیل توقیف اموال کمک بگیرید. وکیل تخصصی توقیف اموال می‌تواند شانس پیروزی شما را افزایش دهد و از زیان‌های بعدی جلوگیری کند.

    کلام آخر

    از شما دوستان عزیزم ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید ما در این مقاله به بررسی توقیف اموال برای مهریه پرداخته ایم. در مطالب گفته شده ما درباره توقیف اموال چیست و توقیف اموال برای مهریه به چه صورت می باشد صحبت کردیم. در ادامه مطالب نیز به بررسی نکات مهم در توقیف اموال برای مهریه و عواملی که بر توقیف اموال تاثیر گذار می باشد پرداخته ایم. در انتهای مقاله نیز درباره مزایای داشتن یک وکیل در پرونده های توقیف اموال صحبت کردیم که داشتن یک وکیل چقد بر این پرونده ها موثر می باشد.

    منبع: برترین وکیل (bartarinvakil.com)

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید