×
×

همزمان با نوروز 1403
جشن قره چادر قشقایی ۲۰۲۴ در تورنتو کانادا برگزار شد

  • کد نوشته: 31191
  • احسان قرقانی
  • ۳ فروردین
  • ۰
  • قره چادر عنوان جشن فرهنکی هنری قشقایی های مقیم کانادا است که هرساله برای نمایش و پاسداشت میراث ملی و جهانی قوم قشقایی ایران در تورنتو برگزار می شود و بخش زیادی از قشقایی ها مقیم کانادا در آن شرکت می کنند. گروه اجرایی این جشنواره بر عهده دکتر شیرعلی کیانیان و علیرضا جهانگیری بوده و البته همکاری و همت تمام قشقایی های کانادا بویژه تورنتو برگزار شده است.
    جشن قره چادر قشقایی ۲۰۲۴ در تورنتو کانادا برگزار شد
  • شیر علی کیانیان از برگزار کنندگان اصلی این جشن در گفتگو با سایت فرهنگی خبری قشقایی آنلاین گفت: برنامه “قره چادر”به روال سال‌های گذشته در مرکز ورزشی، تفریحی و اجتماعی ریچموند گرین(richmond Green ) در شهر ریچمند هیل در میان صد ها غرفه تجارتی و منفعت جو به عنوان تنها غرفه فرهنگی دایر گردید.

    وی افزود، تمام این غرفه های تجارتی مدیون نماد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و موقعیت خاص “قره چادر”هستند. “قره چادر”مورد تماشای صدها و یا هزاران بازدید کننده از شهرها و کشورهای گوناگون دنیا قرار گرفت.

    دکتر کیانیان در مور اهدف برگزاری این جشنوراره افزودند، هدف برگزاری “قره چادر” همیشه مشخص بوده، ابتدا در جهت ترویج فرهنگ قشقایی و شناساندن ‌و معرفی کردن ایل بزرگ قشقایی و داشته های خاص ریشه گرفته از طبیعت و زندگی ساده خودگذران آموخته شده از دل طبیعت است. هدف دوم ایجاد اتحاد و همدلی بین قشقاییهای خارج از کشور و گرد هم آمدن در کنار “قره چادر” بود، و سومین هدف و از همه مهمتر آموزش دادن به کودکان که فرهنگ و زبان مادری خود را هیچوقت فراموش نکنند و در پایداری و پر آوازه کردن آن همواره تلاش کنند.

    ایشان در مورد سابقه این جشن خاطرنشان کردند، الان نزدیک به ۱۳-۱۴ سال است که برنامه “قره چادر” با همکاری همه جانبه قشقاییهای کانادا بخصوص شهر تورنتو به برنامه ای جهت ترویج و شناسایی فرهنگ قشقایی فعالیت میکند و این فعالیت را ادامه خواهد داد. امیدوارم این برنامه بدون توجه به حاشیه های مرسوم به هدف خود ادامه داده و مورد استفاده قرار گیرد.

    شیرعلی کیانیان بیگدلی در پایان افزودند، از همه دوستان قشقایى مقیم تورنتو و حومه که همیشه در همدلى و همکارى برنامه “قره چادر” پیش قدم بوده اند،همان عزیزانی که دیرکهای سیاه چادر را بر زیر قلابهای چوبی اش برپا نمودند تا این نماد ایلمان را که بیانگر آداب و رسوم ماست، در خارج از کشور به جهانیان بشناسانیم، تشکر میکنم.

    نویسنده: احسان قرقانی
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *