×
×

با نقش فرش شاه عباسی و اسلیمی و گل رز در طرح فرش ایرانی آشنا شوید

  • کد نوشته: 30818
  • احسان قرقانی
  • ۴ بهمن
  • ۰
  • نقش فرش گل رز و شاه عباسی و اسلیمی سال ها در طرح فرش های ایرانی بافته شده اند. اما کمتر کسی است که با ویژگی های این نقش های اصیل فرش ایرانی آشنایی داشته باشد. طرح های اصیل فرش ایرانی از جمله فرش شاه عباسی و فرش اسلیمی به صورت افشان یا ترنج دار […]

    با نقش فرش شاه عباسی و اسلیمی و گل رز در طرح فرش ایرانی آشنا شوید
  • نقش فرش گل رز و شاه عباسی و اسلیمی سال ها در طرح فرش های ایرانی بافته شده اند. اما کمتر کسی است که با ویژگی های این نقش های اصیل فرش ایرانی آشنایی داشته باشد. طرح های اصیل فرش ایرانی از جمله فرش شاه عباسی و فرش اسلیمی به صورت افشان یا ترنج دار از معروف ترین فرش های ایرانی است که چه به صورت دستباف و چه به صورت ماشینی و با ترکیب با دیگر طرح های فرش زینت بخش دکوراسیون منازل ایرانیان و جهانیان بوده اند. نقش گل رز نسبت به این دو نقش دارای پیشینه کمتری است و با تاثیر پذیری از هنر غربی در نقشه فرش ایرانی بومی شده است. در این مقاله بیشتر با ویژگی های این نقش ها در طرح فرش ایرانی آشنا می شویم.

    فرش شاه عباسی از اصیل ترین نقش های فرش ایرانی

    فرش شاه عباسی

    فرش شاه عباسی

    نقش شاه عباسی شکل تجرید یافته ای از گل است که در نقشه فرش ایرانی و هنر تذهیب به کار می رود. بسیاری بر این باورند که نقش شاه عباسی از فرش ایرانی از گل لوتوس یا نیلوفر آبی گرفته شده است. گل نیلوفر آبی یک گل زیبا است که به جای خشکی بر روی آب می روید. همین ویژگی منحصر به فرد سبب شده است که این گل منشا افسانه های بسیار در تاریخ کشور های مختلف باشد. همچنین این گل در فرهنگ های مختلف نماد پاکی ، زایش ، صلح ، عشق و زیبایی است.

    نقش گل نیلوفر آبی به وفور در نگاره های تخت جمشید به چشم می خورد و از آن جایی که قدمت این گل در فرهنگ ایران باستان به آیین زرتشتی و حتی پیش از آن به آیین میتراییسم بر می گردد ، تعجبی ندارد که این گل دستمایه هنر هنرمندان در عرصه های مختلف از جمله هنر فرش ایرانی بوده است.

    فرش شاه عباسی از نقش و درون مایه ای بهره می برد که در گذشته به گلجام ، گل اناری یا پنجه پلنگی معروف بوده است و در زمان شاه عباس صفوی به پاس خدماتی که وی به هنر و فرهنگ کرد به گل شاه عباسی معروف شد.

    فرش اسلیمی استفاده از برگ و شاخه در طرح فرش

    فرش اسلیمی طرح سنتی دیگری از فرش ایرانی است. اگر نقش شاه عباسی شکل تجرید یافته گل در نقشه فرش است ، نقش اسلیمی شکل تجرید یافته برگ و شاخه در فرش ایرانی است. آرایه های اسلیمی ، شاخه و چنگ اسلیمی ، سر و بند اسلیمی از انواع نقش های اسلیمی در نقشه فرش ایرانی است.

    شاخه های پیچ در پیچ و برگ های پیچیده که در کنار نقش شاه عباسی در طرح فرش اصفهان به چشم می خورند ، نمونه ای از استفاده از نقش اسلیمی در فرش های اصیل ایرانی است.

    فرش گل رز یا گل فرنگ نمود هنر غربی در فرش ایرانی

    در زمان قاجار و با سفر پادشاهان و دانشجویان به کشورهای اروپایی ، هنر غربی تاثیر خود را بر روی هنرهای سنتی ایرانی از جمله فرش ، مینیاتور و کاشیکاری گذاشت. در فرش گل رز ایرانی نقش گل رز یا گل فرنگ وارد شد که نمونه سه بعدی شده و رئال تری از نقش گل است. نقش گل رز به گل های طبیعی از جمله گل رز و نسترن و نیلوفر و گل های دیگر شباهت بیشتری دارد و با استفاده از سایه روشن ها تلاش شده است که حالت سه بعدی به خود بگیرد.

    نمونه استفاده از نقش گل رز در فرش ایرانی را می توان در فرش کرمان مشاهده کرد که از دسته گل های ریز با یک رنگ در کنار هم استفاده می کند.

    ترکیب نقش های شاه عباسی و اسلیمی در فرش های اصیل ایرانی

    ترکیب نقش های شاه عباسی و اسلیمی در فرش های اصیل ایرانی

    ترکیب نقش های شاه عباسی و اسلیمی در فرش های اصیل ایرانی

    در طرح فرش های اصیل ایرانی ، معمولا نقش های شاه عباسی و اسلیمی در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که فرش ایرانی تجلی باغ پر از گل است که گل ها و برگ های آن به ترتیب در نقش های شاه عباسی و اسلیمی به نمایش در می آیند. از نمونه های معروف این طرح فرش ها می توان به فرش افشان شاه عباسی ، فرش افشان باغ بهشت ، فرش قطبی کاشان ، فرش اصفهان و نایین و فرش تبریز اشاره کرد.

    نقش فرش اسلیمی و شاه عباسی در طرح فرش های وینتیج جدید

    فرش وینتیج دسته جدید از فرش ماشینی است که در آن از تکنیک ها و روش هایی استفاده می شود تا فرش ماشینی نما و ظاهر فرش های دستباف آنتیک و عتیقه را پیدا کند. از آن جایی که نقش های اسلیمی و شاه عباسی قدمت بسیاری دارند و همان طور که گفته شد در فرش های اصیل ایرانی به زیبایی استفاده شده اند، جایگاه خاص در سبک فرش وینتیج دارند.

    فرش های وینتیج یا کهنه نما با طرح های افشان شاه عباسی و اصفهان و نایین از پر تعداد ترین طرح فرش های جدید در این دسته هستند. چرا که نشان دهنده اصالت و شکوه ایران باستان در طراحی فرش هستند.

    طرح فرش های جدید و به روز بیشتر از نقش گل رز یا گل فرنگ استفاده می کنند

    اگرچه برخی از معروف ترین طرح فرش های سنتی مثل فرش کرمان از نقش گل رز در نقشه خود استفاده می کنند، قدمت این نقش فرش از فرش شاه عباسی و اسلیمی کمتر است. با توجه به این که چشم مردم بیشتر به این نقش فرش آشنا است، در طرح فرش های جدید و امروزی از نقش گل رز بیشتر استفاده می شود.

    طرح های جدید و به روز فرش کلاسیک از نقش گل رز در ترکیب با دیگر نقش ها استفاده می کنند. از معروف ترین این طرح ها می توان به طرح افشان گل فرنگ ، فرش حوض نقره ، فرش باغ ارم و فرش آرشیدا اشاره کرد.

    استفاده از نقش گل رز در فرش طلاکوب ماشینی

    فرش طلاکوب دسته جدید از فرش ماشینی کاشان است که در بیشتر طرح های آن نقش گل رز با رنگ طلایی و به شکل گل برجسته بافته شده است. این گل های رز طلاکوب با استفاده از تکنیک سایه و روشن در نقشه فرش ، هر چه بیشتر نمود برجسته و جذاب به خود می گیرند.

    اگرچه نقش گل شاه عباسی هم در فرش های طلاکوب به شکل گل برجسته و طلایی بافت می شوند و در تعداد کمتری می توان نقش های اسلیمی طلاکوب را هم مشاهده کرد ، بیشترین تعداد گل های طلاکوب در این دسته از فرش های ماشینی جدید را نقش گل رز و گل فرنگ به خود اختصاص می دهد.

    استفاده از نقش گل رز در فرش طلاکوب ماشینی

    استفاده از نقش گل رز در فرش طلاکوب ماشینی

    چگونه از اینکه یک طرح فرش جدید و به روز را خریداری کرده ام ، اطمینان کسب کنم؟

    با توجه به این که بازار فرش ماشینی کاشان یک بازار بسیار پویا و پیشرو است و خریداران بسیاری در داخل و خارج کشور دارد، طرح و رنگ های فرش مدام در حال تغییر و تحول هستند و شاید بتوان گفت که روز به روز جدید تر و زیبا تر می شوند. علاوه بر تغییر و به روز شدن رنگ فرش ماشینی که در سال های اخیر متاثر از مد نیز شده است، تنوع طرح و نقش در این بازار هم افزایش می یابد.

    در سال های دورتر تنوع طرح و نقش فرش ماشینی به حدی کم بود که محصولات تمامی شرکت ها و کارخانه ها به فرش افشان و شاه عباسی و خشتی و چند مدل ساده دیگر خلاصه می شد و اثری از این همه تنوع در طرح و نقشه فرش اسلیمی و گل رز یا گلفرنگ و ده ها مدل فرش افشان و خشتی دیگر نبود. این میزان زیاد طرح و نقش فرش در کنار رنگ بندی های مختلف که با تکنولوژی های بافت امروز قابل اجراست، اگر چه مزیت های زیادی دارد ، قطعا کار تصمیم گیری نهایی برای خرید فرش را برای خریداران سخت کرده است.

    سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که از میان این همه طرح و رنگ و سبک فرش ماشینی کدام را انتخاب و خرید کنم تا از طرح های به روز و زیبای بازار فرش عقب نیفتم. مسلما افراد خاص پسند و کسانی که همواره به دنبال حد نهایت زیبایی هستند ، علاقه مند به طرح ها و نقش هایی از فرش ماشینی هستند که با تکنولوژی و هنر روز بافته شده اند و به فروش می رسند تا مطمئن باشند که سال ها بدون این که طرح فرش خریداری شده از مد بیفتد بتواند زینت بخش دکوراسیون منزل آن ها باشد.

    بعضی از افراد به دنبال طرح های پرفروش و اصطلاحا ترند شده بازار می گردند و البته برخی هم به دنبال جدیدترین طرح و نقشه های فرش ماشینی و یا فرش های با رنگ و طرح خیلی خاص هستند که فقط تعداد معدودی از آن ها به فروش رسیده یا به سفارش مشتری تولید می شود.

    خرید فرش به طور مستقیم از درب کارخانه با مشاوره رایگاه در فروشگاه فرش اینترنتی

    خرید فرش به طور مستقیم از درب کارخانه

    خرید فرش به طور مستقیم از درب کارخانه

    استفاده از نقش گل رز در فرش طلاکوب ماشینی

    استفاده از نقش گل رز در فرش طلاکوب ماشینی

    پیشنهاد ما به همه این افراد یک چیز بیشتر نیست. چرا که یکی از بهترین روش های رسیدن به این خواسته و جلوگیری از ضرر و زیان هنگام خرید فرش ماشینی، استفاده از دانش و تجربه کارشناسان خبره و با تجربه در زمینه فرش و دکوراسیون است. کارشناسان فروش فروشگاه قالی کاشان، با تکیه بر تجربه و تسلط خود بر طرح و نقش فرش ، شما را به طور رایگان جهت انتخاب و خرید فرش متناسب با سلیقه و دکوراسیون تان راهنمایی می کنند.

    همچنین شما می توانید با استفاده از امکان خرید فرش به صورت اینترنتی از طریق یک فروشگاه معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک و نشان ملی ثبت ، فرش خود را به صورت مستقیم و بی واسطه از کارخانه فرش کاشان خریداری نمایید که این امر می تواند از نظر هزینه نیز برای شما صرفه جویی زیادی را به همراه داشته باشد. فروشگاه فرش قالی کاشان با آدرسhttps://ghaliekashan.com/  تنوع بی نظیری از طرح فرش های جدید با ترکیب های خاص و متفاوت از نقش های شاه عباسی و اسلیمی و گل رز را به نمایش می گذارد.

    فرش هایی در شانه ها و تراکم های مختلف از شانه های پایین تا فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه در این فروشگاه به فروش می رسند. همینطور فرش های کلاسیک و فرش های بسیار متنوع در سبک های مختلف وینتیج و طلاکوب و مدرن و فانتزی . همینطور می توانید طرح های متنوع و متفاوت فرش آشپزخانه ، فرش کودک ، فرش شگی ، گلیم فرش و گبه و انواع مختلف فرش ماشینی را در این فروشگاه فرش در کنار هم مشاهده کنید.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *