×
×

گفتگو با مهندس مهدی اژدری از نخبگان قشقایی

  • کد نوشته: 6088
  • احسان قرقانی
  • ۵ اسفند
  • ۰
  • آقای اژدری لطفا خودتان را معرفی کنید؟ به نام خدا، مهدی اژدری هستم متولد سال ۱۳۵۹ ، مهندس نرم افزار کامپیوتر و مدیر اداری و مالی باشگاه قشقایی شیراز روزتان مبارک، یک تعریف جامع از کلمه مهندس ارائه دهید؟ ریشه واژهٔ مهندس واژه فارسی اندازه است . این کلمه به صورت مهندز (اندازه گیرنده) بوده […]

    گفتگو با مهندس مهدی اژدری از نخبگان قشقایی
  • آقای اژدری لطفا خودتان را معرفی کنید؟
    به نام خدا، مهدی اژدری هستم متولد سال ۱۳۵۹ ، مهندس نرم افزار کامپیوتر و مدیر اداری و مالی باشگاه قشقایی شیراز

    روزتان مبارک، یک تعریف جامع از کلمه مهندس ارائه دهید؟
    ریشه واژهٔ مهندس واژه فارسی اندازه است . این کلمه به صورت مهندز (اندازه گیرنده) بوده که بعد از ادغام با عربی به صورت مهندس (اندازه گر) درآمد. فرا از معنای لغوی آن به نظر من مهندسی علمیست که با ایجاد اصول تکرار پذیر در پی تولید چیزیست که قوانین خلقش با ریاضیات و فیزیک قابل اثبات است.از نظر من دو اصل تکرار پذیری و داشتن قوانین قابل اثبات دو اصل مهم مهندسیست.
    سعدی هم در این مورد شعر زیبای دارد که می فرمایند
    قصه به هر که می برم فایده ای نمی دهد
    مشکل درد عشق را حل نکند مهندسی

    به نظر شما زیباترین لحظه برای یک مهندس چه زمانیست؟
    به نظر من زیباترین لحظه، لحظه ای است که برای اولین بار آنچه خلق شده به کار گرفته می شود و جوابگوی خواسته یا نیاز جامعه بشری است

    از سوابق علمی خود بگویید؟
    کسب مقام اول مسابقات جهانی ربوکاپ در شاخه تحقیق و توسعه شبیه ساز سه بعدی فوتبال در سال ۲۰۰۵ در اوزاکای ژاپن به همراه تیم کاوه صنعتی شریف
    داوری دومین دوره ربوکاپ جشنواره خوارزمی ایران
    عضو تیم اختراع چشم مصنوعی به سرپرستی دکتر جعفری دانشگاه شیراز
    سرپرست تیم ربوکاپ خلیج فارس دانشگاه نورآباد ممسنی که در سال ۲۰۰۸ موفق به پذیرش در مسابقات آتلانتای آمریکا شد
    سرپرست تیم ربوکاپ امداد و نجات پیام نور شیراز که در سال ۲۰۰۹ موفق به پذیرش در مسابقات جهانی روبوکاپ گراتس اتریش شد
    سرپرست تیم ربوکاپ امداد و نجات پیام نور شیراز که در سال ۲۰۱۰ موفق به پذیرش در مسابقات جهانی سنگاپور شد
    ارائه مقاله همکاری بدون ارتباط در محیط چندعامله در اولین کنفرانس بین اللملی ربوکاپ ایران اپن ۲۰۰۸
    ارائه مقاله نحوه راه رفتن دوپایی با الگوریتم ژنتیک
    ارائه مقاله تشخیص چهره با شبکه عصبی
    همکاری با تیم ربوکاپ دانشگاه شیراز به سرپرستی دکتر جعفری
    طراحی و توسعه نرم افزار PRA به عنوان اولین آنالیزگر بازی عامل های نرم افزاری در شاخه فوتبال سه بعدی

    با این همه سابقه علمی چرا ادامه تحصیل ندادید؟
    در دانشگاه همیشه یک جمله معروف داریم دانشجوی کارشناسی رشته های مهندسی یک دکترای فشرده را می گذرانند و با این علوم می توانند در زمینه تولید به بهترین ها تبدیل شوند . دوره های کارشناسی ارشد و دکترای این علوم در ایران به صرف اینکه فقط تئوری محور هستند نمی توانند در زمینه تولید کمک بیشتری به این دانش آموخته ها کنند فقط دید عمیقتر آکادمیک به آنها می دهند.
    فرا از این صحبتها من در سال ۲۰۱۰ از موسسه تحقیقاتی Agency for Science, Technology and Research یا A*STAR سنگاپور بورس تحصیلی مستقیم برای دکترا گرفتم که متاسفانه بخاطر بعضی مسائل شخصی نتوانستم به سنگاپور بروم و این بزرگترین حسرت زندگیم بوده است.

    چه شد که به باشگاه قشقایی آمدید؟
    من همیشه عرق خاصی به قشقایی بودنم داشتم به طوری که بیشتر نرم افزارهای تولید شده توسط گروه که مدیر تولیدش بودم را به اسمهای اصیل و زیبای قشقایی منتشر می کردیم. همین عرق را همیشه به باشگاه قشقایی داشتم، باشگاهی که اتحادی بزرگتر از طایفه گرایی با نام متحد قشقایی ایجاد کرده . باشگاهی که برای من فقط معنای فوتبال نمی دهد و باور کنید اصلا برایم برد یا باخت هیچ وقت مهم نبوده و نخواهد بود. برای من ادامه دار بودن این مسیر زیبا که به همت همه قشقایی ها با مدیریت بی نظیر دکتر نجف پور شکل گرفته می باشد مسیری که انتهایش یکدل شدن همه قشقایی هاست.

    در مورد هوش مصنوعی که گویا تجارب زیادی در آن دارید صحبت کنید، چه آینده ای برای آن پیشبینی می کنید؟
    زمانی می گفتند ریاضیات مادر تمام علوم است از نظر من در حال حاضر کامپیوتر مادر تمام علوم است، در مسائل پیچیده ای مثل رنگ آمیزی گرافها فقط با چهار رنگ، یا یافتن اعداد مرسن اول بسیار بزرگ ابر کامپیوترها قدرت خود را به انسان ثابت کرده اند . اگر درگذشته ریاضیات باعث پیدایش کامپیوتر شده اکنون جایگاه آنها در حال عوض شدن است و کامپیوتر با استفاده از هوش مصنوعی به سرعت در حال همگرا شدن به شکل مغز انسان است ، ریاضیات تولید شده همین مغز انسان است به زودی ریاضیات جدید توسط کامپیوترها تولید خواهد شد. چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم بپذیریم. بزودی رباتهای وارد زندگی شخصی ما خواهد شد همانگونه که گوشی های هوشمند الان انتقال داده ها را از هر نقطه ای برای همه فراهم کرده و زندگی بدون آنها سخت شده به زودی رباتها با پردازش این داده ها زندگی بدون خودشان را برای انسانها سخت خواهد کرد. پیشبینی من این است که تا سال ۲۰۳۰ شاهد دنیای بسیار زیبای خواهیم بود دنیایی که تصمیم گیرندهایشان فقط مغز آدمی نیست و تصمیمات بزرگ در اقتصاد و بورس، اجتماع و سیاست توسط رباتها انجام خواهد شد. رباتهای که همیشه این قانون را رعایت خواهند کرد “یک روبات نباید به انسان آسیب برساند و یا با خودداری از عملی موجب آسیب دیدن او شود”.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید