×
×

ایران بالاترین پتانسیل جذب گردشگر موسیقی را دارد

  • کد نوشته: 2519
  • احسان قرقانی
  • ۲۲ بهمن
  • ۰
  • دامون شش بلوکی موسیقی را یکی از شاخص های مهم جذب توریست در دنیا خواند و گفت: ایران بالاترین پتانسیل جذب گردشگر موسیقی را دارد. دامون شش بلوکی، پژوهشگر موسیقی نواحی و نوازنده در پاسخ به این سئوال که آیا موسیقی ما ظرفیت جذب گردشگر خارجی را دارد، به خبرنگار فرهنگی شبستان گفت: در دنیا […]

    ایران بالاترین پتانسیل جذب گردشگر موسیقی را دارد
  • دامون شش بلوکی موسیقی را یکی از شاخص های مهم جذب توریست در دنیا خواند و گفت: ایران بالاترین پتانسیل جذب گردشگر موسیقی را دارد.

    دامون شش بلوکی، پژوهشگر موسیقی نواحی و نوازنده در پاسخ به این سئوال که آیا موسیقی ما ظرفیت جذب گردشگر خارجی را دارد، به خبرنگار فرهنگی شبستان گفت: در دنیا یکی از شاخص های مهم توریسم و جذب گردشگر موسیقی است، در اسپانیا موسیقی فلامینگو و حرکات آیینی آن جذب گردشگر دارد و خیلی از توریست ها به همین خاطر به اسپانیا می روند یا بسیاری از توریست ها به خاطر موسیقی و حرکات آیینی به هند می روند؛ اما در این کشورها شرایط به گونه ای است که توریست می تواند به کنسرت و یا اجرای حرکات آئینی برود چون خوراک برایش فراهم است.

    وی خاطر نشان کرد: ایران بیش از ۱۰۰ نمونه ساز، تنوع رپرتوار موسیقی از شمال تا جنوب، تنوع ریتم موسیقی دارد،  ولی متاسفانه از این شاخص ها استفاده نمی کنم، ما توریسم های فرانسوی داشتیم که می خواستند عشایر ایران را ببیند؛ اما برای این توریست ها شرایط فراهم نبود، ما دوست داشتیم این توریست موسیقی عشایر را در دل عشایر ببینند،، یک فرانسوی بود که می خواست کتابی درباره آیین های عشایری و موسیقی آنها بنویسد اما این امکان برایش مهیا نشد.

    دامون شش بلوکی موسیقی را یکی از شاخص های مهم جذب توریست خواند و گفت: در بین همه شاخص های جذب توریست موسیقی جزء مهمی است و خیلی کشورها از این شاخص استفاده می کنند، ایران بالاترین پتانسیل جذب گردشگر موسیقی را دارد ولی متاسفانه شرایط آن را ندارد و آن گونه به آن نگاه نکرده اند که بشوداستفاده کرد.

    این پژوهشگر موسیقی نواحی یادآور شد: ما در سال های اخیر موزه سازها را راه اندازی کردیم و این حرکت بسیار خوبی برای کشوری مثل ایران که تنوع موسیقی و سازی اش بالا است بود اما این یک موزه خیلی کم است؛ باید این موزه معرفی شود خیلی از هموطنان هم از راه اندازی آن خبر ندارند.

    دامون شش بلوکی با بیان اینکه ما در بخش تفاخر فرهنگی بخش خرده فرهنگ ها زیادی داریم که این خرده فرهنگ ها اینها هر کدام آیین ها و موسیقی ها و سازهای خودشان را دارند که در جذب گردشگر اثر گذار هستند، گفت: متاسفانه ما به تعدد سازهایی که در ایران داریم اثر خوب پژوهشی درباره با آن سازها نداریم، بخش دولتی که هیچ کاری نکرده است، اما بخش غیردولتی «شرکت ماهور» بخش عظیمی از مسئولیت را بر عهده دارد و به اندازه یک وزارتخانه عمل کرده است و بخش عظیمی از این میراث را ثبت و ضبط کرده است.

    این پژوهشگر موسیقی نواحی خاطر نشان کرد: شما وقتی به شهری مثل تربت جام  می روید در آن شهر خانه ای نیست که دوتار نداشته باشد و کسی در آن خانه دوتار نزند یا در شهر صحنه کرمانشاه خانه ای وجود ندارد که تنبور نداشته باشند این موسیقی در همه جا جریان دارد، توریست می تواند در یک شالیزاری در شمال هم آواز دست جمعی ببیند و بشنود.

    وی افزود: موسیقی نواحی ما از لحاظ بکری و اصالت و فاخر بودن این قابلیت را داردکه گردشگران زیادی را جذب کند منتها باید در هر منطقه به صورت کارشناسی یک سری گروه ها به صورت دایمی از استان خودشان حمایت بشوند و سازماندهی شوند و با نهادهای مسئول مثل میراث فرهنگی  و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ شوند باید کارشناسی شوند که همان موسیقی منطقه را اجرا کنند که از آنچه باقی مانده بشود به نحو احسن استفاده کرد. وقتی توجه توریست به این موسیقی جلب شود نسل جدید که علاقه ای به موسیقی اجدادی اش ندارد جذب موسیقی ریشه دار و کهن اجداد خود می شود . این پتانسیل مهم فرهنگی است که ما داریم و با توجه به شعارهای سال های اخیر که می خواهیم صنعت توریست را احیا کنیم باید به این شاخص مهم بیشتر توجه کنیم ولی این نیازمند برنامه ریزی دقیق و مهم است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *