×
×

مراسم تشییع پیکر پروین بهمنی برگزار شد

  • کد نوشته: 29163
  • احسان قرقانی
  • ۳ آبان
  • ۰
  • در میان لالایی های قشقایی و گاگریوه بختیاری ها پیکر«پروین بهمنی» مادر لالایی های ایران و پژوهشگر برجسته موسیقی اقوام ایرانی راهی خانه ابدی شد.

    مراسم تشییع پیکر پروین بهمنی برگزار شد
  • مراسم تشیع پیکر«پروین بهمنی» مادر لالایی ایران ظهر امروز دوشنبه سوم آبان با حضور علاقمندان موسیقی نواحی ایران و مسئولان فرهنگی و هنری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

    این مراسم با اجرای لالایی و قطعات آوازی به زبان ترکی و لری در سوگ پروین بهمنی آغاز شد.

    تشییع پیکر پروین بهمنی

    پیمان بزرگ نیا هنرمند و سرپرست گروه موسیقی سازینه با تسلیت از طرف هنرمندان موسیقی نواحی برای درگذشت «پروین بهمنی» در این مراسم گفت: گاگریوه خواندن برای بانو پروین بهمنی سخت است؛ کسی نیست که از این شیرزن خاطره خوبی نداشته باشند؛ پروین بهمنی نماینده بخش اعظمی از زنان ایل بودند که موسیقی کار می کردند . پروین بهمنی پرچمی را بدست گرفت و لالایی ها را ثبت و ضبط کرد و بسیاری از سرودها و کارآواها را با همه مشکلاتی که بود به جامعه و جهان معرفی کرد .

    رضا قهرمانی شعری در وصف پروین بهمنی سرود و گفت: پروین بهمنی از میان ما رفت اما پروین های هنرمندی هستند که باید آنها را دریابیم ؛ پروین بهمنی موسیقی ایل قشقایی را جهانی کرد.

    سپس مجری مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درگذشت پروین بهمنی را قرائت کرد.

    در این مراسم نیکنام حسینی پور، رییس موسسه هنرمندان پیشکسوت با بیان اینکه موسیقی با همه ایلیاتی ها پیوند خورده است،گفت: زنده یاد پروین بهمنی نقش سترگی در ثبت و ضبط موسیقی قشقایی و نواحی ایران دارند ، پروین بهمنی یکی از سرمایه های گرانقدر موسیقی کشور و یکی از میراث بانان فرهنگ شفاعی ایل قشقایی و نواحی ایران بودند؛ لو در گسترش و معرفی این موسیقی نقش اساسی داشت. علاوه بر اینها پوشش خانم بهمنی هم نشان دهنده هویت و فرهنگ ایل قشقایی بود . امیدوارم در موسسه هنرمندان پیشکسوت حافظان خوبی برای میراث بانان باشیم.

    منصوره ثابت زاده پژوهشگر موسیقی نواحی و از نویسندگانی که با زنده یاد پروین بهمنی همکاری نزدیک داشت نیز در این مراسم گفت: بانو پروین بهمنی همه زندگی شخصی اش را صرف تحقیق و پژوهش در حوزه موسیقی اقوام کرد ؛ او زنی نجیب و شریف از ایل قشقایی بود و او صدای زنان ایل را به جهان معرفی کرد.

    شهرام صارمی، آهنگساز نیز گفت: هنرمندی بی همتا و نازنینی را از دست دادیم؛ قطعا پروین بهمنی با فقدان خود بسیاری از نغمه هایی که در سینه داشت را بخاک برد.

    کورورش رضوانی هنرمند موسیقی نواحی و کوروش اسدپور هم در ارتباطی زنده قطعاتی را به یاد پروین بهمنی اجرا کردند .

    سپس افسون شش بلوکی شعری را در رثای مادرش قرائت کرد. بهنام نوروزی هنرمندی که دوستی نزدیکی با پروین بهمنی داشت نوشته ای پر سوز و گداز را در رثای پروین بهمنی قرائت کرد.

    در پایان مراسم پیکر پروین بهمنی در میان تلاوت آیاتی از قرآن بدست خاک سپرده شد.

    پروین بهمنی از هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران زمین» شهرت داشت بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری روز ۲۹ مهرماه دار فانی را وداع گفت. او متولد ۱۳۲۸ در شیراز، خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی بود. او فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است. این پژوهشگر پس از سال‌ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران‌زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود.

    منبع: خبرگزاری شبستان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *