تار ایرانی ۷۸ (فیروزآباد ، بیرون کاخ اردشیربابکان) «جنگ نامه» و بداهه نوازی تار در فیروزآباد به دلیل بی مهری عجیب میراث فرهنگی امکان ورود به کاخ اردشیر بابکان را پیدا نکردیم.
پوزش بابت حس ناشی ازچالشها که در چهره ی ما پیداست.
اما درباره ی این بخش:
جنگ جهانی اول شاهد رشادت قشقایی ها به رهبری صولت الدوله و محافظت از حریم استان فارس از متجاوزین بود.
قشقایی ها با تکیه بر رشادت و همبستگی قومی،انگلیسی ها را با شکستهایی سنگین از جمله در نبرد آق چشمه مواجه کردند.
این نبردها یکی از نمونه های مهم تاثیر موسیقی در ایجاد همدلی و یکپارچگی و حس دلیری در یک قوم برای دفاع از خاک و خانواده است.
«جنگنامه» صدای رشادت قشقایی ها در تاریخ ایران است. آهنگی رزمی و محرک در دستگاه ایل خانی که هنوز به عنوان نماد عصیان دربرابر ظلم نقش آفرینی می کند و مقابل ناجوانمردی می ایستد.
باید اشاره کرد که جنگ جهانی اول با وجود اعلام بی طرفی ایران ، چهل درصد جمعیت کشورمان را از بین برد.
اقوام مختلف همیشه در حفظ مرزها از قدرت مرکزی چند قدم جلوتر بوده اند و با آهنگ های حماسی مانند «جنگنامه» و «تفنگ»(لری) یکپارچگی را قوام بخشیده اند.
به نظرم نمونه ای از سیاستهای اشتباه بعضی مسئولین را می توان در این ویدیو دید.
اجرای قطعه ای که نماد یکپارچگی ملی و محرک دفاع در برابر تجاوز به خاک بوده ، با ممانعت مواجه می شود.
از طرف مدیری (جناب ضرغامی) که با افتخار اعلام می کند: «کاری می کنم کباب بناب ، مک دونالد شود».
مدیری که تخت جمشید و پاسارگاد را به خاطر منع حفر چاه برای کشاورزان نکوهش می کند.
مسیر تارایرانی به دلیل کنشگر و صلح طلب بودنش از آسمان صیقل داده می شود.
کارگردان و تدوین فیلم بابک بهرامی
پالایش صدا: مصباح قمصری
کمانچه: ساناز نامداری
خواننده: مارال محمدی
همخوانان: سمیرا جباری و زهرا پابرجا
سه تار: بیتا دهقانی منش
نقاره: امیرارسلان دستان
نقاره: خسرو سترگ
کمانچه: آیلار کریمی
تصویربرداری: بابک بهرامی
دیدگاهتان را بنویسید