×
×

کوچ بهاره بزرگترین جامعه عشایری کشور

  • کد نوشته: 3808
  • احسان قرقانی
  • ۲۳ فروردین
  • ۰
  • به گزارش قشقایی آنلاین، مرکز فارس، مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: کوچ بهاره سه ایل عشایری فارس از جمله ایل قشقایی، بزرگترین جامعه عشایری کشور در استان فارس آغاز شد. روح‌الله بهرامی افزود: استان فارس دارای ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار عشایر سیار بوده و شامل سه ایل بزرگ قشقایی٬ خمسه و لر به […]

    کوچ بهاره بزرگترین جامعه عشایری کشور
  • به گزارش قشقایی آنلاین، مرکز فارس، مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: کوچ بهاره سه ایل عشایری فارس از جمله ایل قشقایی، بزرگترین جامعه عشایری کشور در استان فارس آغاز شد.
    روح‌الله بهرامی افزود: استان فارس دارای ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار عشایر سیار بوده و شامل سه ایل بزرگ قشقایی٬ خمسه و لر به همراه هشت طایفه مستقل است که در فصل بهار، کوچ بهاره خود را انجام می دهند.
    وی گفت: کوچ عشایر بر اساس تقویم زمانی مشخص شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می شود  که در کوچ بهاره، عشایر از مناطق قشلاقی یا گرم سیری به مناطق ییلاقی یا سردسیری می روند.
    مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان این که کوچ بهاره تا نیمه های اردیبهشت ماه ادامه دارد افزود: عشایر در فصل بهار به شهرستان‌های آباده٬ اقلید٬ خرم‌بید٬ بوانات٬ قسمتی از شمال مرودشت٬ پاسارگاد٬ بخشی از ارسنجان٬ سپیدان و بخش‌های مختلف شیراز کوچ  می کنند.
    وی به بارندگی‌های مناسب صورت گرفته در نقاط مختلف شهر شیراز اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل بارندگی خوب و وجود علف در مناطق عشایری و همچنین متعدل بودن هوا عشایر نسبت به سال گذشته کمی دیرتر به سمت ییلاق حرکت می‌کنند.
    بهرامی گفت: در حال حاضر نیز تعدادی از خانوارهای عشایری کوچنده استان‌های بوشهر٬ خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به فارس آمده تا ییلاق خود را در این استان به سر کنند. مدیرکل امورعشایر استان فارس در مورد وضعیت راه‌های کوچ عشایر در مناطق جنوب و جنوب شرق فارس که براثر سیل اواخر سال گذشته تخریب شده بود گفت: تمام این راه‌ها به ویژه در شهرستان جهرم بازسازی شده اند و هیچ راه عشایری مسدود شده وجود ندارد.
    بهرامی گفت: در کلان‌شهر شیراز نیز با همکاری شهرداری شیراز٬ ایل‌راه‌هایی برای عبور عشایرکوچنده فارس پیش‌بینی شده تا در این کلان‌‌شهر نیز با مشکل روبه‌رو نشوند. مدیرکل امورعشایر استان فارس با بیان این که ۱۲ و نیم درصد از عشایر کشور در فارس زندگی می کنند و این استان قطب عشایرنشین کشور است گفت: عشایر کوچنده استان فارس دارای۳ میلیون راس دام هستند و سالانه بیش از ۱۶ هزار تن گوشت قرمز استان فارس را تولید می‌کنند.
    منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید