×
×

بانوی قالیباف قشقایی “گبّه ی شیر” را به فعالان محیط زیست  تقدیم کرد.

  • کد نوشته: 6303
  • احسان قرقانی
  • ۲۴ اردیبهشت
  • ۰
  • این پیشکسوت فرش قشقایی پیش از این به قشقایی آنلاین گفته بود: “وقتی شور و شوق بچه های قشقایی را دیدم که گروه یاشیل چاغداش و کمپین “قشقایی لار، شیکال قدغن” را در حمایت از محیط زیست به راه انداخته اند، گفتم  انصاف نیست که من بیکار باشم. پاهایم درد می کند و نمی توانم در […]

    بانوی قالیباف قشقایی “گبّه ی شیر” را به فعالان محیط زیست  تقدیم کرد.
  • این پیشکسوت فرش قشقایی پیش از این به قشقایی آنلاین گفته بود: “وقتی شور و شوق بچه های قشقایی را دیدم که گروه یاشیل چاغداش و کمپین “قشقایی لار، شیکال قدغن” را در حمایت از محیط زیست به راه انداخته اند، گفتم  انصاف نیست که من بیکار باشم. پاهایم درد می کند و نمی توانم در برنامه های پاکسازی طبیعت شرکت کنم، برای همین تصمیم گرفتم به یک شکلی در این کار سهیم باشم و شروع کرده ام به بافتن یک “شیرگبّه”، که از نقش های معروف و محبوب قشقایی است و طوایف مختلف با طرح های مختلف به صورت قالی و گبه می بافته اند. انشالله کار قالی که تمام شد آن را به کمپین”قشقایی لار، شیکال قدغن” تقدیم خواهم کرد.”
    هنر اصیل و  کم نظیر قشقایی که به قول استاد سیروس پرهام مرغوب ترین و زیباترین فرش های عشایری ایران است و به نظر من بافنده قشقایی یکی از افتخارات هنر ایران است، متاسفانه در حال فراموشی است و به سرنوشت  شیرهای ایرانی دچار شده و مثل شیرها و پلنگ ها و جیران ها در حال انقراض است.
    من با این کار کوچک خود توجه مردم و به ویژه قشقایی ها را به نسل در حال انقراض بافندگان قشقایی و نسل در حال انقراض شیرها و یوزپلنگ ها و آهوها جلب می کنم.”
    این هنرمند قشقایی که بیش از نیم قرن است در حال بافتن انواع دستابفت های قشقایی، گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه و  گبه و رند و شیشه درمه می باشد و یک آرشیو بزرگ ارزشمند از انواع دستابفت های عشایری قشقایی دارد، دردمندانه از سرنوشت فرش قشقایی و نسل جانوران طبیعت می گوید:
    “مادران قالیباف که مثل یک مورخ دقیق و امانتدار هنر فرش قشقایی را سینه به سینه حفظ و به دختران خود منتقل کرده اند، اما در حال حاضر به خاطر عدم حمایت دولت و بی علاقگی دختران قشقایی این نسل زنان بافنده و هنرهایشان در حال نابودی و فراموشی هستند.  نمی دانم چرا دختران ما به هنرهایی مثل نقاشی، موسیقی، ادبیات و سینما این قدر اهمیت می دهند و علاقه دارند، ولی از هنری با این زیبایی و اصالت غفلت می کنند. نکند نگران هستند پوست دست هایشان لابلای نخ های قالی خراب شود؟ از قول من به آن ها بگویید نترسید، شصت و چند سال است که یک روز از عمرم بدون قالیبافی نگذشته است، ولی دست های زحمتکش و کار کرده ی من بدون کرم و روغن و لوازم آرایشی از دست های شما هنوز لطیف تر و ظریف تر و قشنگ تر است.”
    خدیجه جوکار که بافت قالی خود را به پایان رسانده است،می گوید:
    ” در این فرش و در شعاع های خورشید از رنگ سبز به عنوان نماد سبز محیط زیست استفاده شده است. رنگ آبی در دسته شمشیر یادآور آب و بحران آب است. رنگ سفید در تیغه شمشیر و شعاع های خورشید نماد صلح است، صلح با محیط زیست، صلح با همه مردم جهان و پرهیز از خشونت و جنگ.  رنگ زرد زمینه نیز برای من یادآور میهن عزیزمان ایران است. خود شیر هم که یادآور شیرهای ایرانی است که متاسفانه منقرض شدند. ترکیب صورت و یال شیر را چنان کردم که پیر و افسرده و خسته به نظر بیاید.”
    وی که پیش از این از انقراض قالیبافان قشقایی  همراه با انقراض شیرهای ایرانی گفته بود، باز هم با تاکید بر فرش قشقایی و غفلت از این هنر درخشان ایلی می گوید:
    “از همه، قشقایی ها و مسئولین دعوت می کنم به هنر فرش اقوام جدی تر نگاه کنند و به داد فرش و فرشبافان قشقایی برسند، پیش از این که این هنر و صنعت ایلی به سرنوشت شیرهای منقرض دچار شوند.”
    خدیجه جوکار طبق قولی که داده بود، این گبه را به گروه زیست محیطی “چاغداش یاشیل” و کمپین “قشقایی لار، شیکال قدغن” به نمایندگی از همه فعالان زیست محیط جهان تقدیم کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *