×
×

آخرین یادگار ایلخانی قشقایی به دیار باقی شتافت + معرفی

  • کد نوشته: 9797
  • احسان قرقانی
  • ۲۰ بهمن
  • ۴ دیدگاه
  • ملکی بی بی صولت قشقایی در بحبوحه انتقال حاکمیت از قاجاریه به پهلوی در ایل قشقایی ازخانواده پدری وطن پرست و بیگانه ستیز بنام صولت الدوله قشقایی(سردار عشایر)ایلخان ایلات جنوب کشور و مادری سخنور و سیاستمدار وباشهامت بنام خدیجه بی بی کشکولی متولد گردید. صولت الدوله قشقایی دارای چهار فرزند پسر بنامهای:محمد ناصرخان،ملک منصورخان،محمد حسین […]

    آخرین یادگار ایلخانی قشقایی به دیار باقی شتافت + معرفی
  • ملکی بی بی صولت قشقایی در بحبوحه انتقال حاکمیت از قاجاریه به پهلوی در ایل قشقایی ازخانواده پدری وطن پرست و بیگانه ستیز بنام صولت الدوله قشقایی(سردار عشایر)ایلخان ایلات جنوب کشور و مادری سخنور و سیاستمدار وباشهامت بنام خدیجه بی بی کشکولی متولد گردید.

    صولت الدوله قشقایی دارای چهار فرزند پسر بنامهای:محمد ناصرخان،ملک منصورخان،محمد حسین خان،خسروخان و دو فرزند دختر بنامهای فرخ بی بی همسر سهراب خان بهادری قشقایی و ملکی بی بی همسر ناصر خان بیات از مدیران ارشد شرکت نفت و سازمان‌های دولتی ،پسر مرتضی قلی خان بیات(سهام السلطان)از ایل ترک تبار بیات اراک که از رجال سرشناس سیاسی اراک و پهلوی، نماینده ادوار مجلس،مدیرعامل وزیر و نخست وزیر دوران رضاشاه و خواهر زاده دکتر محمد مصدق بودند ،ملکی بی بی همزمان با تبعید خانواده اش به تهران و همانند بسیاری از خانواده های خوانین و کلانتران قشقایی وایلات دیگر به تهران،توانست از فرصت بدست آمده استفاده نموده با سواد و تحصیل نماید وبا بسیاری از نویسندگان و شاعران و دانشمندان ایرانی همشاگردی ویا آشنایی پیدا نماید.

    با ازدواج ملکی بی بی با ناصر خان بیات حلقه وصل سه خاندان سرشناس و بزرگ و قدرتمند ترک تبار آن روز ایران یعنی خاندان آشتیانی وقاجار(مصدق)،بیاتها و قشقاییها بهم متصل گردید. ملکی بی بی جز اولین زنان قشقایی و جز معدود نویسندگان فعال ادبی و قلمی جامعه آنروز ایران همانند سیمین بهبهانی و دانشور و……بودند که در جامعه سنتی آنروز ایران به نویسندگی و داستان نویسی و….روی آوردند. ملکی بی بی ادیبی دانشمند و نویسنده و مترجم مقالات فلسفی و اجتماعی و…..همانند درخت کهن ترجمه مترلینگ نویسنده بلژیکی و پرورش چشم وگوش در باب تصوف و…..که تحسین خیلی از نویسندگان بزرگ ایران همانند جمالزاده را در پی داشت.

    مطالب و آثار قلمی ارزشمند ایشان در مجلات و نشریات آنروز کشور به چاپ رسید.ملکی بی بی گرچه در خانواده اشرافی همانند بیات در تهران و….. زندگی می‌نمودند،هرگز فرهنگ و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی و و تعصب علاقمندی خودشان نسبت به مردم ایل قشقایی را فراموش نکردند.بعنوان بانویی حامی و پشتیبان مردم قشقایی در پایتخت بودند.عشق و علاقه ملکی بی بی نسبت به خانواده و برادران و خواهران و مردم قشقایی وصف ناپذیر است.

    حاصل ازدواج ملکی بی بی با ناصرخان بیات دو فرزند پسر ودختر بنام کاوه خان و گلنار بی بی است که کاوه خان بیات با نازلی بی بی دختر ملک منصورخان قشقایی ازدواج نموده و از نویسندگان و محققین تاریخی سرشناس و برجسته و بزرگ ایران و بین المللی است پروفسور گلنار بی بی که اندیشمند و دانشمندی برجسته میباشند بر خلاف اعتقادات سیاسی و اجتماعی دو خاندان بیات و قشقایی با عطا خان حسن اقایی کشکولی از فعالین و رهبران ارشد واز چریک وپارتیزان های معروف حزب کمونیست توده و رنجبران ایران بودند که کارنامه مبارزاتی چند دهه گذشته ایشان بر کسی پوشیده نیست.
    زندگی نامه ملکی بی بی از هنگام تولد که با انتقال حاکمیت قاجاریه به پهلوی و ظهور پهلوی اول شروع گردید وبا تقابل و جنگ رویارویی و تخته قاپو و سرکوب و تبعید و انحلال سیستم ایلخانیگری ایلات کشور وایل قشقایی با پهلوی اول و وقایع جنگ جهانی دوم و دولت مصدق و کودتای بیست و هشت مرداد و تبعید برادرانش به خارج از کشور و مسئله شورش ایل قشقایی در دهه چهل و اعدام خواهرزاده اش بهمن خان بهادری قشقایی و رویدادهای بسیار تلخ و ناگوار رد صلاحیت برادرش خسروخان و تشکیل اردوی قشقایی ها و سرکوب قشقایی ها در انقلاب و دستگیری اعدام خسروخان ومرگ ناصرخان و دستگیری و زندان و تبعید بسیاری از خاندان ایلخانی و….را ملکی بی بی دید و تحمل و طاقت آورد.

    سراسر زندگی ملکی بی بی که توأم با رنج و سختی و متحمل مرگ عزیزان و تبعید و زندانی و… خانواده اش همراه بود.همانند درختی مقاوم و قطوری کهنسال شدید ترین وسهمگین ترین طوفانها را طاقت آورد و مقاومت نمود وشدید ترین و طاقت فرسا ترین غم و اندوه مرگ عزیزانش را به جان خرید و تحمل نمود. همچنان همچون درختی تناور به حیات خود ادامه داد.شاید انتخاب نازلی بی بی دختر برادرش ملک منصورخان قشقایی به همسری پسرش کاوه خان بیات،نقطه پیوند عاطفی مستحکمی بود که ملکی بی بی را نگهداشت و امیدوار ساخت،گرچه پسرش کاوه خان و عروسش نازلی بی بی هم در اردو شرکت داشتند و همراه سایر افراد اردو به جرم شرکت در اردو متحمل دستگیری و زندان و محرومیت شدید گردیدند اما زندگی سراسر محنت این بانوی قهرمان که سراسر درد و رنج تحمل داغ مرگ عزیزانش بود،نمونه ای از زندگی یک قهرمان واقعی را میتوان نام برد.

    ملکی بی بی بانویی که همچنان بعنوان کوهی استوار و پشتیبان و دلگرم کننده و آخرین یادگار ارزشمند صولت الدوله برای مردم قشقایی مایع امید و دلگرمی بود.ملکی بی بی در گرانبها و گرانسنگ قوم قشقایی بعد از یک عمر زندگی سراسر مبارزه و تحمل سختی ها و درد ها و رنج ها و مرگ عزیزان که توأم با پر خیروبرکت برای مردم قشقایی و اقوام ایرانی بود بعد از گذشت بیش از نود سال زندگی در تاریخ هیجدهم بهمن ماه سال هزارو سیصد و نودوهفت جان به جان آفرین تسلیم نمود و به سرای ابدی کوچ آسمانی نمود.

    روحش شاد و یادشان گرامی باد.

    کوچ آسمانی ملکی بی بی را به خاندان مکرم ایلخانی قشقایی،بیات،بویژه کاوه خان بیات ونازلی بی بی و گلنار بی بی و داریوش خان بهادری قشقایی و مردم قوم قشقایی و اقوام و عشایر جنوب تسلیت و تعزیت عرض مینمایم.

    “امیر بهادر نره ای”

    نوشته های مشابه

    ۴ پاسخ به “آخرین یادگار ایلخانی قشقایی به دیار باقی شتافت + معرفی”

    1. حکمت گفت:

      درود بر ایل سلحشور، وطن پرست و دشمن ستیز قشقایی.
      درود بر مردم شجاع، مهربان، مهماندوست، ساده و بی آلایش قشقایی.
      ایلی که تاریخش سراسر افتخار و غرور و فرهنگش مایه ی فخر و مباهات.

    2. علیرضابیات گفت:

      سلام و درود بر بزرگان ایل قشقایی و بیات
      که سلحشوری و شجاعت شان برتارک تاریخ ایران میدرخشد

    3. رضاافشاری گفت:

      درود برسنگرسازان بی سنگر اایل بزرگ قشقایی که وطن پرستی ودشمن ستیزی ان مورد گواهی خاص وعام است.درجنوب ایران فتوحات قشقاییها بنام دلیران تنگستان ثبت وظبط می گردد.ومصا دره می شود.بنام ریسعلی دلواری که دراردوی سردارعشایرصورت الدوله قشقایی پناهنده بوده این است مشت نمونه خروار.

    4. ناهید جباری گفت:

      درودهاااا بر ایل قشقائی میهن پرست، افتخار خاک ایرانید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *