×
×

کتاب قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار

  • کد نوشته: 29225
  • احسان قرقانی
  • ۲۲ آذر
  • ۲ دیدگاه
  • کتاب قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار اولین کتاب در مورد بخشی از ایل فشار است که به فلات مرکزی ایران کوچ کرده اند نوشته شده است .

    کتاب قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار
  • کتاب قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار اولین کتاب در مورد بخشی از ایل فشار است که به فلات مرکزی ایران کوچ کرده اند نوشته شده است . تیره قلیج خانی یکی از تیره های طایفه کشکولی در ایل قشقایی است.

    نویسنده: زینب قلیچ خانی

    انتشارات: قشقایی

    نوبت چاپ اول: ۱۴۰۰

    تیراژ: ۱۰۰۰نسخه

    قیمت: ۶۵ هزارتومان

    برای خرید این کتاب با قیمت ۶۵ هزارتومان می توانید با شماره زیر تماس بگیرید. ۰۹۳۷۶۱۰۳۵۳۴

    مقدمه کتاب قلیچ خانی

    نگارنده نه به عنوان مورخ، نه در قامت محقق و نه در کسـوت نویسـنده ای کهنه کار قصد نگارش اثر پیش رو را کرده اسـت؛ بلکـه برحسـب عشـق و علاقه و حس کنجکاوی برای پی بردن به هویت نیاکان خود، نخسـتین بـار دست به قلم برده تا شمه ای کوتاه از نیای ترکان، ایل افشار و در نهایت تیره قلیچ خانی را ـ که گاه در این کتـاب طایفـه هـم ذکـر شـده ـ بـه صـورت کتابچه ای مختصر تدوین نماید .

    علاقۀ شدید به کشف حلقۀ مفقوده در تبارشناسی ترکان که به نحوی بتواند تیره قلیچخانی را از دل خود بیرون آورد، منتهای آرمـان و انگیـزه نگارنـده بوده است. هرچند برای اثبات و تحقق این امر، اسناد و مدارک معتبر کـافی در اختیار نبود، اما با مراجعه به برخی منابع معتبر، دست کم بخش نخسـت هدف که معرفی تبار ترکان و نگاهی به فراز و فرود سلسلۀ افشـار بـود، تـا حدی میسر شد.

    از طرفی، در عصر حاضر هنگامی که سخن از تبارشناسـی ترکـان بـه میـان می آید، بدون تردید ،نـام اوغوزخـان و نوادگـان وی، بـه عنـوان مـدخل و سرآغاز موضوع مطرح می شود. همچنین، زمـانی کـه بحثـی از ایـل بـزرگ افشار و طوایف منتسب به آن باشد، همۀ تفسـیرها و تحلیـل هـا بـه سـمت نادرشاه افشار سوق مییابد.

    به عبارت دیگر، بدون پـرداختن بـه چگـونگی توّلّدّ، زندگینامه، شخصیت و نقش نادرشاه قرخلو در شکل گیـری سلسـلۀ افشار، نمیتوان حق مطلب را ادا کرد. به همین دلیـل، در ایـن اثـرِ هرچنـد کوچک، این دو موضوع مهم ابتدا مطرح شده و سپس بقیه مطالب مورد نظر نویسنده، به اختصار آورده شده است .
    ذکر این نکته نیز ضروری است که بیشتر مطالب این اثر، از کتب و آثار چند محقق، ابتدا فیشبرداری و سپس به اجمال ارائه گردیده است. بدیهی اسـت که به همین دلیل، سهم نگارنده در تدوین این کتـاب بـه حـداقل رسـیده و شاید تا حدی هدف مورد نظر محقق شده باشد .

    ذکر این نکته نیز ضروری است که به دلیل ثقیل بـودن برخـی عبـارات، یـا ناهمخوانی با قواعد دستوری و در نهایت، با هدف کاهش حشو و زوائـد و توضیحات غیرضروری، متنهای نسخه برداری شده با در نظر گـرفتن اصـل رعایت در امانت، توسط ویراستار خلاصه شده است.

    علاوه براین، اگر طبق قواعد رسمالخط ترکی، برخی کلمات مانند: آق یـا آغ و یـا اسـامی ماننـد: درهشورلی و داراشورولو یا اوغوز و اُُغوز و یا اویماق و اُُیماق نیز بـا پـیش زمینۀ ذهنی خوانندگان گرامی مغایرت داشته باشـد، متوجـه مؤ لفـان منـابع است که چنین قواعد و رویۀ دوگانه را در آثار خود لحاظ کرده اند.
    زینب قلیچخانی
    بهار ۱۴۰۰ ـ شیراز

     

    موزیک ویدیوی کتاب قلیچ خانی

    (ساخته استاد مسعود نامداری)

    موسیقی: مسعود نامداری
    (بر اساس ملودی های ایل افشار)
    همخوانان: زینب قلیج خانی، فرح نامداری، فرزانه عابدی
    نوازندگان: مسعود نامداری، آرش بیات، امیر ارسلان نامداری، رضا بهمنی
    شعر: منصور شاه محمدی
    تهیه کننده: زینب قلیچ خانی
    تصویربرداری وتدوین: گروه هنری رکسانا (شفاعتیان)
    با حضور پریسا کاظمی و حمیده کاظمی

    این موزیک ویدیو برای رونمایی از کتاب “قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار” ساخته شده است.

    گزارش تصویری از مراسم رونمایی از کتاب “قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار”

    مراسم رونمایی از کتاب “قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار” با حضور چهره های فرهنگی و هنری در شیراز برگزار شد.

    زینب قلیچ خانی نویسنده این کتاب بعد از چند سال تحقیق و پژوهش ، اولین کتاب در مورد افشارهایی که به بین قشقایی ها آمده اند و الان جزیی از قشقایی ها هستند را به رشته تحریر درآورده تا در اختیار پژوهشگران و علاقمندان به ایل افشار و تیره قلیچ خانی قرار گیرد.

    قلیچ خانی در حال حاضر تیره ای از طایفه کشکولی بزرگ است.

    در این مراسم دکتر محسن رجایی پناه در مورد تاریخ ایل افشار در ایران و اهمیت این کتاب سخنرانی کرد و سپس جناب فرامرز رئیسی اشعاری در مدح ایل افشار و نویسنده کتاب خواند.
    دکتر حمید صادقی نیز سخنانی در مورد حزئیات کتاب و سرفصل های آن ایراد کرد.

    همچنین در این مراسم از آهنگ و موزیک ویدیوی افشار قیزی با تنظیم استاد مسعود نامداری و همخوانی زینب قلیچ خانی ، فاطمه نامداری، فرح نامداری ، فرزانه عابدی با فیلمبرداری و تدوین آقای شفاعتیان رونمایی و پخش شد که بزودی پخش عمومی خواهد شد.

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ۲ پاسخ به “کتاب قلیچ خانی شاخه ای از ایل افشار”

    1. ناصرقلیچ خانی گفت:

      سلام
      میشه اسم وفامیل شما بزرگوار بدونم ؟

    2. مهدی قلیچ خانی گفت:

      باسلام و تشکر از معرفی کتاب خانم قلیچ خانی.
      میخواستم سوال کنم چطور میشه موزیک ویدیو زیبای معرفی کتاب را برای خودم ذخیره کنم

    دیدگاهتان را بنویسید