×
×

راه یابی برنامه رادیویی نغمه لر « نغمه های قشقایی» به جشنواره کرواسی 

  • کد نوشته: 3868
  • احسان قرقانی
  • ۲۸ فروردین
  • ۰
  • به گزارش قشقایی آنلاین به شیراز،  برنامه ی مستند ۲۵ دقیقه‌ای نغمه لَر (نغمه ها) به تهیه کنندگی و نویسندگی فاطمه وکیلی از تولیدات صدا و سیمای مرکز فارس درحال و هوای زندگی عشایر استان فارس (ایل بزرگ قشقایی) است  که به نغمه‌ها و نواهای زندگی ایل می‌پردازد. تمام این آواها و نواها با تولد دختری […]

    راه یابی برنامه رادیویی نغمه لر « نغمه های قشقایی» به جشنواره کرواسی 
  • به گزارش قشقایی آنلاین به شیراز،  برنامه ی مستند ۲۵ دقیقه‌ای نغمه لَر (نغمه ها) به تهیه کنندگی و نویسندگی فاطمه وکیلی از تولیدات صدا و سیمای مرکز فارس درحال و هوای زندگی عشایر استان فارس (ایل بزرگ قشقایی) است  که به نغمه‌ها و نواهای زندگی ایل می‌پردازد.

    تمام این آواها و نواها با تولد دختری به نام “دُرنا” و بزرگ شدن او رقم می خورد و در نهایت به کوچ می رسد.که بخاطر اهمیت این اثر فاخر رادیویی معصوم بی بی بهمن بیگی « خواهر استاد بهمن بیگی » و اسطوره موسیقی قشقایی دکتر فرهاد گرگین پور ، « مادر و فرزندی »در آن با صدای اصیل خود ، لالایی خواندند ،تا صدای پر طنین شان این بار از آن سوی جهان و در یک همایش کاملا فرهنگی و هنری بین المللی در قاعده کار رسانه شنیداری ، شنیده شود. بیست و یکمین جشنواره پریکس مارولیک، ۳۰ اردیبهشت تا ۵ خرداد سال جاری در کشورکرواسی برگزار خواهد شد.

    گفتنی است نام این جشنواره از نام ” مارولیک” از مشاهیر کرواسی گرفته شده‌است که اولین نویسنده قطعه ادبی به زبان کرواسی شناخته می شود. غنای ادبیات ” مارولیک” تا بدان حد بوده که از وی به عنوان « پدر شعر و ادبیات کرواسی » یاد می‌شود .از این روست که جشنواره ” پریکس مارولیک ” نیز با محوریت متون کهن ادبی شکل گرفته و برگزار می شود.

    شایان ذکر است فاطمه وکیلی که  اصالتن  اهل فیروزاباد (با تیره چگینی قومیت نزدیک داشته و به زبان ترکی اشراف دارد) از  دهه هفتاد بعنوان تهیه کننده برنامه های رادیویی در شبکه فارس فعالیت هنری دارد ، که به دلیل شدت وافر علاقه به فرهنگ و هنر عشایر و بخصوص قوم قشقایی در اوایل کار در رسانه ملی ،اثر ماندگاری چون « ایل بانو» را که مضمونی در باره زند گی در کوچ داشت ساخت که با درخشش  تحسین برانگیز در جشنواره تولیدات صدا ی استانها همراه بود.

    پایگاه فرهنگی خبری قشقایی آنلاین بعنوان پر مخاطب ترین رسانه ی جامعه عشایری لازم میداند مراتب سپاس خالصانه خود را به این بانوی هنرمند و ارجمند ،بخاطر زحماتی که در راه تهیه این اثار فاخر شنیداری متحمل و متقبل می شود را اعلام نماید. در ضمن عوامل برنامه مستند رادیویی نغمه لر به این شرح است:

    تهیه کننده ، محقق و نویسنده : فاطمه وکیلی
    گوینده:مریم راعی
    گزارشگر:داریوش حافظی
    صدابردار:سید احمد کشفی

    و مشارکت صمیمانه ایل قشقایی فارس، ( بخصوص خانواده استاد دکتر فرهاد گرگین پور)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید