×
×

مردمنگاری آب در میان عشایر ایل قشقایی

  • کد نوشته: 4423
  • احسان قرقانی
  • ۱۶ اردیبهشت
  • ۰
  • با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان گرامی بنده دانشجوی کارشناسی ارشد انسان شناسی دانشگاه تهران هستم که با توجه به نقش حیاتی آب در زندگی تمام مردم جهان و بحران شدید آن در اکثر مناطق ایران و به واسطه درهم تنیدگی زندگی عشایر با آب، موضوع پایان نامه خود را به “مردمنگاری […]

    مردمنگاری آب در میان عشایر ایل قشقایی
  • با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان گرامی

    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد انسان شناسی دانشگاه تهران هستم که با توجه به نقش حیاتی آب در زندگی تمام مردم جهان و بحران شدید آن در اکثر مناطق ایران و به واسطه درهم تنیدگی زندگی عشایر با آب، موضوع پایان نامه خود را به “مردمنگاری آب در میان عشایر ایل قشقایی” اختصاص داده‌ام.

    در خصوص دیدگاه انسان شناسی درباره آب به زبان ساده باید بگویم که آب برای انسان شناسی به عنوان ماده‌ای صرفا طبیعی حائز اهمیت نیست، بلکه حاوی ماده ای است فرهنگی که تمام جنبه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به هم مرتبط میکند.

    طبق مطالعات اولیه ای که در میان چند تیره انجام دادم متوجه شدم که معانی، افسانه ها، اسطوره ها و مناسک و آیین های با ارزشی در رابطه با آب در میان نسل‌های پیشین و مادربزرگهایمان وجود دارد که متاسفانه در حال فراموشی است.

    لذا با توجه به مطالب عنوان شده از دنبال کنندگان محترم کانال قشقایی آنلاین درخواست یاری و همکاری در راستای گردآوری این مطالب با ارزش را دارم. در پاراگراف بعد نوع همکاری و یاری شما عزیزان را ذکر می‌نمایم:

    تلقی های فرهنگی از آب، قصه ها و افسانه های مرتبط با آب ( مانند قره تامدارو “رنگین کمان” و غیره)، اسامی چشمه ها و رودهای خاطره انگیز برای مردم قشقایی در میان طایفه‌های مختلف و وضعیت گذشته و امروز آنها، وضعیت کلی آب در گذشته و اکنون و تاثیر آن بر سبک زندگی مردم ، نحوه مدیریت آب در میان عشایر قشقایی و چگونگی تامین آب شرب خود و دام هایشان در گذشته و امروز، مناسک و آیین های مرتبط با آب و هر چیزی که درباره آب وجود دارد و می‌تواند به آب مرتبط باشد. بسیار سپاسگذار می‌شوم اگر قسمتی از روایت شما، روایت پدربزرگ ها و مادربزرگها و پدرها و مادرهایتان باشد.

     

    مطالب و پیشنهادات خود را به آی دی زیر ارسال کنید:
    @qashqaionline_admin

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید