×
×

گرامیداشت یاد استاد محمد بهمن بیگی و نشست تخصصی در دانشگاه یاسوج

  • کد نوشته: 4639
  • احسان قرقانی
  • ۲ خرداد
  • ۰
  • در آغاز این نشست بسیار صمیمی که به همت معاونت فرهنگی، کانون دانشجویی ایلات و عشایر و جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان تدارک دیده شده بود، آقای مهندس قربانی دبیر گردهمایی طی سخنانی کوتاه به تشریح اهداف گردهمایی پرداخت و سپس آقای دکتر بهمن پور ضمن خیر مقدم، از نامگذاری کتابخانه مرکزی دانشگاه به نام […]

    گرامیداشت یاد استاد محمد بهمن بیگی و نشست تخصصی در دانشگاه یاسوج
  • در آغاز این نشست بسیار صمیمی که به همت معاونت فرهنگی، کانون دانشجویی ایلات و عشایر و جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان تدارک دیده شده بود، آقای مهندس قربانی دبیر گردهمایی طی سخنانی کوتاه به تشریح اهداف گردهمایی پرداخت و سپس آقای دکتر بهمن پور ضمن خیر مقدم، از نامگذاری کتابخانه مرکزی دانشگاه به نام محمد بهمن بیگی در زمان مدیریت جناب دکتر رمضانی به عنوان حرکتی ارزشمند و شایسته یاد کرد. در ادامه کلیپی زیبا از فعالیت دهه ۵۰ تعلیمات عشایر که در آن شخص بهمن بیگی به نحوه آموزش فرزندان عشایر و تاریخچه تعلیمات عشایر اشاره داشت پخش شد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
    سخنران نخست برنامه، آقای امرالله یوسفی از شاگردان و پرورش یافتگان مکتب بهمن بیگی که تاکنون بیشترین کتاب را در باره تعلیمات عشایر، شخصیت و شیوه مدیریت بهمن بیگی به رشته تحریر در آورده است، پس از ابلاغ تشکر و قدردانی بانو کیانی همسر گرانقدر و وفادار استاد، به مسئولین و دست اندر کاران گردهمایی، طی سخنانی به دو رکن اساسی ملحوظ در نظام آموزش عشایر اشاره کرد و گفت: بهمن بیگی تنها فردی بود که برای نخستین بار سواد را در دورترین نقاط عشایر نشین و قلمرو برخی صاجب منصبان محلی که از رونق سواد بیمناک بودند، گسترش داد و باسواد آموزی به فرزندان محروم عشایر، راه زندگی بهتر، رشد و تعالی علمی و بهره مندی از مواهب مادی و معنوی سواد را به همگان نشان داد. یوسفی به روش منحصر به فرد آموزش عشایر اشاره کرد و گفت برخلاف امروز که بیشتر خانواده‌ها درگیر مدرسه، دانشگاه و محیط‌های آموزشی غیرانتفاعی هستند، در نظام آموزشی عشایر، به جای خانواده، معلمان با دلسوزی و احساس مسئولیت جدی، به نحو شایسته ایفای نقش می‌کردند که سبب می‌شد، علاوه بر تعلیم و تربیت تأثیرگذار در محیط‌های مدارس ثابت و سیار، خانواده‌ها دغدغه تحصیل فرزندان خود را نداشته نباشند.
    دیگر سخنران این نشست تخصصی آقای محسن رجایی پناه دبیر دانشسرای عشایری و مدیر اسبق دبیرستان عشایری بود که ضمن اشاره کوتاه به درایت، تیزبینی، آینده نگری و فرصت شناسی بهمن بیگی، به بازخوانی ویژگی‌های ممتاز تألیفات بهمن بیگی پرداخت و به دانشجویان و جمع حاضر یاد آور شد که در این آثار ادبی کم نظیر که از بُعد جامعه‌شناختی، فرهنگ عامه و نکات ظریف تعلیم و تربیت نمی‌توان بدیلی برای آن یافت، بنا به توصیه خود زنده یاد بهمن‌بیگی، درس‌ها و پیام هایی نهفته است که هم مردم و هم مسئولین در اعصار و قرون متمادی، مخاطبان آن هستند. در مطالعه آثار بهمن بیگی نباید قلم شیوا، رسا و نثر مسجع و مطایبه‌ها و ظرایف ادبی سبب شود که نکات آموزنده آموزشی، اخلاقی، حکمی و تربیتی این نویسنده چیره دست و مربی فاخر جهانی رنگ ببازند. لذا به همگان توصیه می‌شود با نگاهی عمیق و موشکافانه آثار زنده یاد استاد بهمن بیگی را مورد مطالعه و مداقه قرار دهند.
    قرائت مقاله توسط دانشجوی رشته ادبیات، سرکار خانم شکوفه همتی طلب، اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمندان محلی آقایان اسفندیار محمدی و فرهاد مرادی، قرائت اشعاری بسیار نغز دلنشین لری توسط جناب آقای احمد انصاری از شاعران خوش نام این دیار، از دیگر برنامه‌های جذاب این گردهمایی تخصصی بود.
    در ادامه برنامه، آقای دکتر سیاهپور از اندیشمندان و چهره‌های ارزشمند علمی و فرهنگی بویراحمد، به مدد حافظه قوی خویش ضمن قرائت قطعاتی اثر گذار از کتاب‌های متعدد استاد بهمن بیگی، به ویژه با اشاره به داستان‌هایی چون تلفات، قره‌قاج، بوی دلاویز پیپ، سال نوری، هفت فرار و یک قرار، ملا بهمرد و … در اهمیت آثار بهمن‌بیگی گفت کافی است بداینم که افرادی چون زرین کوب، آل احمد، سیمین دانشور، مهدی پرهام و… انگشت تحیر به دندان گرفته و قدرت قلم رسای وی را ستوده‌اند؛ با وجود این، به نظر می رسد که جوانان ما هنوز به زندگینامه پر فراز و نشیب بهمن بیگی به خوبی واقف نیستند و این وظیفه ماست که بهمن بیگی را برای نسل جوان بهتر و بیشتر معرفی کنیم. زیرا ظاهر آراسته بهمن بیگی در کلیپ ها و فیلم ها ممکن است این نکته را القا کند که وی زندگی بسیار مرفه و بدون دغدغه داشته است، در صورتی که بهمن بیگی برای حیات و رشد تعلیمات عشایر چه رنج‌ها و مرارت ها که نکشیده و چه تلخی ها که نچشیده است.
    لازم به ذکر است که در این گردهمایی، اجرای خوب آقای عسکری، همکاری بسیار صادقانه آقایان: دکتر نیکدل معاونت محترم فرهنگی، دکتر ایلون کشکولی، دکتر غفاری پور، دکتر کریم پور، دکتر شریف زاده، دکتر گودرزی، دکتر مرادی قابل تقدیر و ستایش بود. حضور پیشکسوت آموزش عشایر جناب حسن حسینی و سرکار خانم مرادی زاده نوه کای عطا و تنی چند از دیگر فعالان عرصه فرهنگ و هنر و تعلیم و تربیت نیز زینت بخش فضای صمیمی این نشست تخصصی بود.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید