×
×

گفتگوی اختصاصی قشقایی آنلاین با حسن طیبی از بانیان ساخت مقبره یوسف علی بیگ قشقایی

  • کد نوشته: 6388
  • احسان قرقانی
  • ۱۶ تیر
  • ۰
  • اخیرا ویدیویی با عنوان بازسازی مقبره یوسف علی بیگ قرقانلو (قشقایی) شاعر نامدار قشقایی در پیج اینستاگرام قشقایی آنلاین منتشر شد که مورد استقبال علاقمندان به شعر و ادب قشقایی قرار گرقت. به همین خاطر گفتگویی با یکی از بانیان اصلی این حرکت بزرگ فرهنگی و در نوع خود بی نظیر قشقایی انجام دادیم که […]

    گفتگوی اختصاصی قشقایی آنلاین با حسن طیبی از بانیان ساخت مقبره یوسف علی بیگ قشقایی
  • اخیرا ویدیویی با عنوان بازسازی مقبره یوسف علی بیگ قرقانلو (قشقایی) شاعر نامدار قشقایی در پیج اینستاگرام قشقایی آنلاین منتشر شد که مورد استقبال علاقمندان به شعر و ادب قشقایی قرار گرقت. به همین خاطر گفتگویی با یکی از بانیان اصلی این حرکت بزرگ فرهنگی و در نوع خود بی نظیر قشقایی انجام دادیم که ماحصل آن را می توانید در زیر بخوانید:

    ۱. معرفی مختصری از خودتان برای مخاطبان قشقایی آنلاین داشته باشید؟

    حسن طیبی هستم ازطایفه دره شوری تیره طیبلو بازنشسته پیش ازموعودشرکت نفت گچساران ده ساله ساکن اصفهان هستم.

    ۲. آیا درسته شما بانی اصلی ساخت مقبره یوسف علی بیگ هستید؟ چی شد که به فکر پیگیری ساخت مقبره یوسف علی بیگ افتادید؟

    دریک گروه بنام قشقایی های اصفهان یکروزدوست وهمیارعزیزم اقای سعیدقرمزی عکسی ازمقبره فرستاده بودند که بسیاراسفناک بود و اطراف مقبره ازهم پاشیده و بشکل خیلی بدی درامده بود، بیشتردوستان درگروه ناراحت شدند و پیشنهاد یک تعمیرجزی را دادند . چندروزبعد شماره حسابی دادیم ودوستان درگروه لطف کردند حدود دو سه میلیونی جمع شد. دراین بین خانم شهناز رهنما ازفعالین فرهنگی درشیراز پیشنهاد بازسازی کلی را دادند که نیازبه بررسی بیشترداشت. باتوجه به منویات مقام معظم رهبری و پاسداشت ونگهداری فرهنگ وسوق دادن جوانان به سوی فرهنگ اصیل کشورمان که یک کارماندگار برای جوانان ایلمان انجام بدهیم  با آقای قرمزی ودوستان دیگر رایزنی ها انجام گرفت وبا دو تن ازدوستان بنام اقای مهران قربانی ومهرداد عباسی جهت یک حساب مشترک صحبت گردید.ودرگروه هاوکانال های فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.

    ۳. بعد از افتتاح حساب حمایت ها چطور بود؟ تا به امروز چطور بوده و حامیان مالی چه کسانی بودند؟

    بعداز افتتاح حساب که رفتیم برای برای بازسازی ومقدمات کارمتوجه شدیم که بایدمجوزبگیریم .بانامه نگاری ودرخواست بازسازی ازاداره میراث فرهنگی نامه جهت تایید به اصفهان فرستاده شد حدود یکسال طول کشید تا تایید بازسازی وتایید نماد ازانجا اخذ شود. دراین مدت حمایت های زبانی زیادی شد ولی متاسفانه آنچه که فکرمیکردیم با کمک ها سریع کار را به اتمام برسانیم انجام نگرفت بعد از دوسال که اقای مهندس عباس محمدی طراح و نفشه بردار طرح کلی بازسازی را انجام داده بودند در سه مرحله آغازکردیم. مرحله اول سال ۹۶ که درحین کاراداره راه وادراه منابع طبیعی خواستارمجوزشدند و بحمدالله بارایزنی های نماینده شهرضا و دهاقان و سرپرست امورعشایرشهرضا قانونآ مجوزها اخذ گردید که خود داستان طول و درازی دارد و دراین راه جناب سعید قرمزی همراه وهمیارمان سختی های بسیاری کشیدیم خصوصا اداره راه که جهت حریم جاده به اداره کل راه اصفهان نامه نگاری شده بود حدود دوماه درگیراین مجوزبودیم ومرحله دوم دراردیبهشت وخرداد ۹۷ با کمترین هزینه و کمک های که توسط هم ایلی ها ومردم فرهنگ دوست وعاشق شعروشاعرقشقایی های ایران تکمیل گردید.

    ۴. در اجرا و پیاده سازی و ساخت طرح چه کسانی همکاری کردند؟

    طراح اقای مهندس عباس محمدی بودند و اجرا هم با همیاری اقای قرمزی وخود بنده بانظارت اداره میراث فرهنگی دهاقان. عواملی که دراین راه کمک کردند رییس آموزش وپرورش شورای شهر و ومیراث فرهنگی منابع طبیعی واداره راه دهاقان و امورعشایرشهرستان شهرضا وجمعی ازفعالین استان اصفهان که بعلت ازدیاد این عزیزان از نام بردن همه عذرخواهی میکنم.

    ۵. الان بازسازی در چه مرحله ای هست و چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

    الان مرحله دوم به اتمام رسیده ، زیرساخت و بقیه مراحل انجام گرفته، فقط مانده نماد اصلی که فعلا بودجه ای برایمان نمانده باهمان مبلغی که هم ایلی ها کمک کرده بودند توانستیم با همیاری شورای شهردهاقان که ماشین الات سنگین برای خاک ریزی که با موافقت شهردارمحترم صورت گرفته بود وهم ایلی که یک دستگاه کمپرسی دراختیارمان گذاشته بود مرحله دوم را بحمدالله باموفقیت پایان ببریم.

    اگرهم ایلی ها همیاری بکنند و این مرحله آخر و نمادگذاری را انشاالله بزودی به پایان می بریم. البته عرض کردم دست مان فعلا خالی هست امیدوارم فرهنگ دوستان همت بکنند و نگذارند این طرح نیمه کاره زمین بماند.

    ۶. هم ایلی ها چطوری میتوانند حمایت کنند؟
    با شماره حساب سه نفره که در گروه ها و فضای مجازی دراختیارشان قرامیگیرد می توانند کمک های مالی خودشان هرچند که درتوان شان باشد از کمترین مبلغ تا جای که وسع مالیشان اجازه می دهد میتوانند دراین امرفرهنگی وماندگار کمک نمایند

    لازم به ذکراست کلیه مبالغ کمک شده وکلیه هزینه ها ریال به ریال آن درآخرکاردریک پی دی اف گردآوری شده و به سمع ونظرهم ایلی هاخواهد رسید. همه چیز شفاف دراختیارهمگان گذاشته خواهد شد.

    درمراحل اول ودوم سختی های زیادی برای جمع اوری کمک های مالی کشیده شد که دست خداوند یاریمان کرد کمک ها درحدی بودند که به سختی وکمک های بعضی ازدوستان که آمدند و بعنوان نیروی کارگربدون مزد و مواجب کمک کردند تا توانستیم به اتمام برسانیم .

    فقط یک مرحله ویک همت همگانی مانده که امیدوارم هم ایلی ها این بار کوتاهی نکنند و حمایت کنند.

    اگر امکان دارد شماره حساب را همین جا اعلام کنید؟

    شماره کارت بانک سپه

    ۵۸۹۲۱۰۱۱۷۹۱۲۹۱۳۱

    بنام حسن طیبی مهران قربانی ومهردادعباسی جهت کمک به بازسازی افتتاح شده است که هم ایلی هامی توانند ازطریق این شماره حساب مبالغ اهدایی خودشان راواریزبفرمایند.

    ۷. در پایان اگر صحبتی دارید بیان کنید؟

    صحبت اصلی بنده با بزرگان ایل و بزرگان طوایف وتیره ها هست، ماهرآنچه ازدست مان برمیامد با مقدارکم کمک مالی که فقط ازطریق فضای مجازی وباتلاش عده ای ازفرهنگ دوستان بدست آوردیم انجام دادیم، شاید خیلی ازمردم هنوز ازجریان بازسازی خبرندارند، ازعزیزانی که این مصاحبه رامی خوانند تقاضا دارم به کسانی که دغدغه پاسداشت وماندگاری فرهنگ ایل دارند خبربازسازی را برسانند. الان همانطورکه عرض کردم یک مرحله دیگرازبازسازی مقبره مانده و پولی نمانده که خرج این مرحله اخربشود.

    امیدواریم این مرحله دست یاریمان رابگیرند باشماره حسابی که اعلام کردیم هراندازه وسع مالیشان میرسد کمک نمایند.

    ازیک قوم پنج میلیون نفری خرج یک مقبره که کلا حدود صدمیلیون برآورد شده واقعا مبلغی نیست که ما نتوانیم یک یادگاری برای نسل های اینده به یادگاربگذاریم. همانطورما نسل های گذشته را همیشه سرزنش میکنیم که چرایک نمادی درکل قشقایی به یادگارنگذاشتند نگذاریم نسل اینده مارا دراین وهله که اکثرا شهرنشین شده ایم و با اندک مبلغی برای اولین بار می توانیم یک نماد به یادگار بگذاریم.

     

    مصاحبه کننده: احسان قرقانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید