×
×

اگر بهمن بیگی نبود، من این افتخارات را نداشتم

  • کد نوشته: 7366
  • احسان قرقانی
  • ۲۷ آبان
  • ۰
  • استاد امرالله یوسفی آموزگار ورزشی نظام تعلیمات عشایر و برنده جایزه ویژه بهمن بیگی در ترویج علم که از سوی انجمن ترویج علم ایران برای وی برگزار شد گفت : بهمن بیگی مرد بزرگ و تاثیرگذاری بودو حتی اگر مقامات حکومتی هم می‌خواستند وی را به نوعی مورد لطف و تفقد خود قرار دهند واز […]

    اگر بهمن بیگی نبود، من این افتخارات را نداشتم
  • استاد امرالله یوسفی آموزگار ورزشی نظام تعلیمات عشایر و برنده جایزه ویژه بهمن بیگی در ترویج علم که از سوی انجمن ترویج علم ایران برای وی برگزار شد گفت : بهمن بیگی مرد بزرگ و تاثیرگذاری بودو حتی اگر مقامات حکومتی هم می‌خواستند وی را به نوعی مورد لطف و تفقد خود قرار دهند واز او دعوت می‌شد که بیاید  وجایزه اش را بگیرد می گفت:”هدایا یا لوح تقدیری اگر هست بفرستید، من نمی‌توانم مدارسم را رها کنم و آنها هدیه ها را برایش می فرستادند” نخست وزیر وقت(هویدا) در سال ۱۳۵۳ در نامه‌ای به او نوشت که:” ما شما را به عنوان وزیر آموزش و پرورش کشور پیشنهاد داده‌ایم”
    بهمن بیگی برای وی نوشت:” قربانت گردم شغل جدید،به شغل قدیمی ام لطمه می‌زند” و وزارت را قبول نکردم یوسفی گفت:من از سرکار خانم دکتر قدیمی و هیئت داوران و همکارانشان که بذل محبت کرده و مرا لایق دریافت این جایزه نمودند سپاسگزارم چرا که هرچه دارم از بهمن بگی هست و اگر امروز شاگردانم دکتر ،مهندس، خلبان، استاد دانشگاه، کارمند عالی‌رتبه و مدیران ارشد ، کارآفرینان نمونه، یا معلم شدند همه را مدیون و مرهون زحمات و تلاشها و توجهات محمد بهمن بیگی می‌دانم که اگر نبود من این افتخارات را نداشتم و پشت کوهها بنده و سایرین می ماندیم.
    یوسفی افزود: از پروفسور ثبوتی پدر علم کیهان شناسی، اختر شناسی و فیزیک و نیز استاد پروفسورنصیری و تمامی بزرگان ازجمله سرکار خانم کیانی همسر بزرگوار محمد بهمن بیگی که در مراسم تقدیر و تجلیل از نخبگان علمی و فرهنگی ایران شرکت نموده و بنده کمترین و شاگرد خودشان را مورد لطف و محبت قرار دادند سپاسگزارم
    این دانش آموخته عشایری یاداور شد: بهمن بیگی تنهاترین معلم در عشایر ایران بود. من درباره خودم چیزی ندارم که بگویم فقط در ۵ استان محروم کشور خدمت کردم و بعد از بازنشستگی هم اولین کتاب را در مورد بهمن بیگی نوشتم و اولین مستند علمی را در نقش خود او بازی کردم او معلم من بود که مرا از پشت کوه ها نجات داد لذا با همه این تفاصیل و تعاریف باید گفت که “یک معلم بزرگ بود” در تمام عمرش برای ایران از هر تیره و طایفه کارکرد.
    این آموزگار تعلیمات عشایر یادآور شد : بهمن بیگی سال ۱۳۲۲ از دانشکده حقوق دانشگاه تهران مدرک گرفت واگر در زرق و برق تهران می‌ماند آن انرژی فوق العاده خود را در تهران رها می‌کرد و به سوی ایلات و بچه‌های چادرنشین نمی‌رفت معلوم نبود، چه بر سر ما می آمد؟!نویسنده مدیرکل افسانه ای” خاطرنشان کرد: بهمن بیگی جزء اندک دانشمندانی بود که هم تئوری پرداز بود و هم عمل‌گرا، ۲۰ سال تئوری نوشت و ۲۵ سال آن را مدیریت و اجرا کرد او ازهمه جای ایران دانش آموزان داشت و ۲۰۰ قبیله در کشور هدایت کرد و آموزش دادو به بیش از ۵۰۰ هزار فارغ‌التحصیل مدارس عشایری محبت کرد وبه دنبال عمومی شدن سواد در ایران بود و معتقد بود، بخشنامه و اجباری بودن سواد نباید مخصوص شهرها باشد و پشت هر کوه زیبای ایران یک سلطان بود وبهمن بیگی در کار خود بخشنامه می‌شد واز کنار کوه ودشت عبور می‌کرد و می‌گفت:”کلید همه  مشکلات ما در لابلای الفبا خفته است” عشایر ایران را باسواد و کوه ها را به هم نزدیک کرد.
    یوسفی افزود :یک محقق و مورخ انگلیسی درباره بهمن بیگی می‌نویسد:” بهمن بیگی مردی بود که کوهها را تکان داد!” روستاها و شهرها را باسواد کرد وبیشترین خدمت را به زبان فارسی کرد، در سال ۱۳۵۶ بی سوادان شهرها را با هم با سواد کرد . چادرسفید مدارس زیبای عشایری ایران وچادرهای سفید مملو از خاطره در کنار شهرها و در ورودی آبادیها برافراشته می‌شد . امراله یوسفی خاطرنشان کرد: کاراوفقط درس یاد  دادن وباسوادکردن نبود. شغل وکارو حرفه  هم یاد می‌داد.ابتدا۲۰۰۰ نفرازافراد را گزینش می‌کرد و آزمون می‌گرفت و سالی ۱۰۰۰نفر از این تعداد حقوق‌بگیر مکتب  اومی‌شدند و حدود ۵۰۰ نفر از این افراد بیش از یک سال دوره می‌دیدند.
    وی افزود :رییس   امروزچاپ افست از شاگردان بهمن بیگی است وتاسیس کتابخانه ها ،سینما ها، فروشگاهها و آزمایشگاه‌های سیار را در مناطق دوردست راه انداخت همین طور تاسیس دبستان و دبیرستان تا هنرستان فنی و حرفه ای و مراکز آموزشی دولتی و شبانه روزی و ایجاد رشته های تحصیلی قالیبافی تا پزشکی ، مامایی، صنایع کارگاهی تادیگر مراکز آموزشی ،مدارس شبانه روزی عشایر و تربیت بدنی، دانشسرای مقدماتی و راهنمایی دبیرستان نظام ،دبیرستان تربیت بدنی  رااوبه تنهایی ساخت.
    این پیشکسوت فرهنگی گفت:بهمن بیگی خود به تنهایی یک دولت و یک ملت بود و ماعشایر ایران ،هم زبان نبودیم و همزبانی اتحاد و دوستی می آورد .زبان هم نمی دانستیم و با هم در برخی مواقع  اختلافاتی داشتیم اما کاری کرد که برای ساختن ایرانی آبادمتحدویک صدا شدیم . اوبه قول  معاونش مرحوم شهبازی معاونش:” موجودی نه زمینی ونه آسمانی بود. موجودی بود که از زمینیان گسسته و وبه آسمانیان پیوسته بود، زمین براجولان اندیشه اش تنگ و کوچک و آسمان برای صید شاهین شهپرافکارش دست نیافتنی بود.
    نویسنده کتاب های بهمن بیگی، باتشکر از حضور بانو کیانی از شرکت کنندگان خواست به احترام استاد بهمن بیگی ایستاده اورا تشویق کنند.

    ✍🏼 خبرنگار: سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی
    🔹تنظیم خبر جهت قشقایی آنلاین : محسن نامداری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید