×
×

دکتر فرهاد بهمن‌پوری از نخبگان ایل قشقایی و رتبه نخست آزمون دکتری سازه های هیدرولیکی

  • کد نوشته: 2456
  • احسان قرقانی
  • ۳ شهریور
  • ۰
  • فرهاد بهمن‌پوری متولد سال ۱۳۶۳ از ایل قشقایی طایفه عمله ، تیره میچک (شیراز)، در سال ۱۳۸۲ وارد رشته مهندسی کشاورزی، گرایش مهندسی آبیاری در دانشگاه زابل شد و با معدل ۲۱/۱۶ و کسب رتبه سوم از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل گردید. ایشان در سال ۱۳۸۹ وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته عمران- آب و سازه‌های هیدرولیکی […]

    دکتر فرهاد بهمن‌پوری از نخبگان ایل قشقایی و رتبه نخست آزمون دکتری سازه های هیدرولیکی
  • فرهاد بهمن‌پوری متولد سال ۱۳۶۳ از ایل قشقایی طایفه عمله ، تیره میچک (شیراز)، در سال ۱۳۸۲ وارد رشته مهندسی کشاورزی، گرایش مهندسی آبیاری در دانشگاه زابل شد و با معدل ۲۱/۱۶ و کسب رتبه سوم از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل گردید.

    ایشان در سال ۱۳۸۹ وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته عمران- آب و سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه تهران شده و این دوره را با معدل ۰۲/۱۸ پشت سر گذاشت.

    وی در آزمون دکتری ۹۳  موفق شد رتبه ۱ رشته عمران، گرایش آب و سازه‌های هیدرولیکی را کسب نماید و پس از سپری نمودن مرحله مصاحبه علمی در دانشگاه تهران پذیرفته شد.

    شما در آزمون کارشناسی ارشد عملکرد چشم گیری داشتید. نحوه آمادگی شما برای این آزمون به چه صورت بود؟

    بنده یکبار سال ۸۷ در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردم و با رتبه ۱۷۴۰ در دوره شبانه دانشگاه باهنر کرمان پذیرفته شدم. اما پس از مدتی چون به توانایی‌های خودم واقف بودم، برای تلاشی دوباره از دانشگاه انصراف دادم و به سربازی رفتم. آن سال حدود ۷ ماه، روزی ۶ تا۷ ساعت درس خوانده بودم. در سال ۸۸ در حین سربازی به مدت حدودا ۷ ماه روزی ۲ الی ۳ ساعت درس خواندم. همان سال ۸ منبع جدید به منابع کنکور اضافه شده بود که من فرصت خواندنشان را نداشتم، لذا بیشتر آن دروس را به صورت تستی خواندم. نهایتاً با رتبه ۲۷۸ در دانشگاه تهران قبول شدم. شانس با من یار بود و سربازی در آن سال به ۱۷ ماه کاهش پیدا کرد. بنابراین قبل از شروع سال تحصیلی دوران خدمت سربازی ام هم به پایان رسید. ۱۳ واحد پیش‌نیاز به من خورد و بنابراین مقطع ارشد را در ۶ ترم گذراندم و در مرداد ۹۲ از پایان‌نامه ارشد خود دفاع کردم.

    برای مقطع دکتری چگونه مطالعه کردید و چقدر وقت گذاشتید؟

    سال گذشته به صورت آزمایشی در کنکور شرکت کرده بودم و رتبه ۳۰ را کسب کرده بودم.

    اماپس از اتمام مقطع ارشد، تصمیم داشتم در خارج از کشور به تحصیل ادامه دهم و البته پس از گرفتن مدرک دکتری به کشورم بازگردم. بنابراین مشغول فرآیند اخذ پذیرش و آماده شدن برای امتحان تافل و نیز GRE بودم. ۱۵ بهمن ماه در حالی که هنوز مردد بودم، شروع به درس خواندن کردم. اما همه این یک ماه باقی مانده نیز مفید مطالعه نکردم و می‌توانم بگویم که سه هفته مفید روزی ۵ ساعت درس خواندم. در آن مدت با توجه به این که پایه درسی خوبی داشتم، بیشتر به مرور دروس تخصصی پرداختم.

    برای دروس تحلیل سازه و مقاومت مصالح، از کنکور ارشد جزوه‌های خلاصه‌برداری داشتم و همان‌ها را مرور کردم. برای درس هیدرولیک پیشرفته در ارشد خوب مطالعه کرده بودم. درس سدهای خاکی نیز در دوران ارشد به ما به خوبی تدریس شده بود. برای درس طراحی هیدرولیکی سازه‌ها کتاب خاصی نبود و بیشتر جزوه‌های خودم را مطالعه کردم.

    زبان و استعداد هم با توجه به کسب آمادگی برای آزمون‌های تافل و GRE، وقتی نگذاشتم.

    پیش‌بینی خودتان در مورد نتیجه آزمون کتبی بعد از آزمون چه بود؟

    بعد از کنکور حدس می‌زدم که رتبه خوبی کسب کنم، اما فکر نمی‌کرد رتبه ۱ را به دست آورم.

    برای مصاحبه به کدام دانشگاه‌ها دعوت شدید و هر یک به چه شکلی برگزار شد؟

    برای گرایش آب و سازه های هیدرولیکی پذیرش امسال دانشگاه ها حدودا ۵۰ نفر بود که چهار دانشگاه در تهران و بقیه در شهرستان بودند. من تنها چهار اولویت در تهران انتخاب کردم و همه مصاحبه ها را هم شرکت کردم. در همه مصاحبه‌ها می‌گفتم که برای پذیرش خارج از کشور اقدام کرده‌ام و حتی می‌گفتم از چه دانشگاه‌هایی پذیرش دارم و البته در ادامه توضیح می‌دادم که تصمیمم برای رفتن تغییر کرده و می‌خواهم در قالب فرصت تحقیقاتی به خارج از کشور بروم.

    موضوع جالب این بود که در همه مصاحبه‌ها انگیزه از ادامه تحصیل مورد سؤال بود و برای اساتید اهمیت داشت. دلیل آن هم این است که مدارک آموزشی و پژوهشی دانشجویان را قبل از مصاحبه اساتید بررسی کرده اند و می توان گفت تقریبا تعدادی را از قبل انتخاب کرده اند و لذا مصاحبه بیشتر در مورد انگیزه ها و اهداف داوطلب می باشد.

     

    اولویت اول: دانشگاه تهران

    مصاحبه راحتی بود و همه اساتید را می‌شناختم. سؤالات مهمشان هم ابتدا در مورد وضعیت پذیرشم بود که پاسخ دادم که منصرف شده‌ام و می‌خواهم از فرصت تحقیقاتی استفاده کنم و سوال دیگرشان  موضوع مورد علاقه ام برای ادامه تحصیل بود.

    اولویت دوم: دانشگاه علم و صنعت

    در این دانشگاه بیشتر در مورد اهداف و موضوعات مورد علاقه ام برای ادامه تحصیل از من سؤال شد.

    اولویت سوم: دانشگاه تربیت مدرس

    مصاحبه در این دانشگاه معقول و منطقی بود. سؤالات علمی زیادی از پایان‌نامه ارشدم پرسیده شد.

    اولویت چهارم: دانشگاه خواجه‌نصیر

    در مصاحبه این دانشگاه جزء به جزء از دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد سؤال شد. سؤالات علمی از پایان‌نامه ارشد نیز مطرح شد، اما مانند دانشگاه تربیت مدرس سؤالات جزئی و مفهومی نبود.

    نتایج نهایی مصاحبه ها هم بدین صورت بود که به ترتیب دانشگاه تهران نفر اول، دانشگاه علم و صنعت نفر اول ، دانشگاه تربیت مدرس نفر دوم (به دلیل اینکه این دانشگاه را انتخاب سومم زده بودم اساتید این دانشگاه کمی دلخور شدند) و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر نفر اول شدم.

    چه توصیه‌ای برای داوطلبین دکتری هم‌رشته‌ خود دارید؟

    با توجه به زمانی که برای مطالعه در اختیار دارند، برنامه‌ریزی کنند. اگر فرصت مطالعه منابع را ندارند، از کتاب‌های تستی استفاده کنند. اما اگر فرصت کافی دارند، منابع را مطالعه کنند که البته خواندن منابع کفایت می‌کند.

    منابع مطالعه شده شما جهت آزمون دکتری چه بود؟

    ۱٫تحلیل سازه‌ها (کتاب تستی)، نوشته نادر فنایی که جدیدا از انتشارات سری عمران منتشر می شود.

     

    ۲٫مقاومت مصالح (کتاب تستی)، نوشته نادر فناییکه جدیدا از انتشارات سری عمران منتشر می شود.

    هیدرولیک پیشرفته

    ۳٫کتاب هیدرولیک کانال‌های باز، نوشته جلیل ابریشمی و سید محمود حسینی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

    طراحی هیدرولیکی سازه‌

    ۴٫کتاب‌های مربوط به درس سدهای خاکی

    ۵٫کتاب سازه‌های انتقال آب، نوشته دکتر بیرامی، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان

    البته بنده با توجه به اینکه در دو درس هیدرولیک پیشرفته و طراحی هیدرولیکی سازه ها تسلط کافی دارم و در آزمون هم به خوبی به سوالات این دو درس پاسخ دادم از ابتدای تابستان شروع به تالیف این دو کتاب به صورت مجموعه درس و تست کرده ام و ان شاا… این دو کتاب تا اوایل مهر ماه چاپ می شود. از آنجایی که برخی سوالات خارج ار منابع یاد شده می باشند خصوصا برای درس طراحی هیدرولیکی سازه ها، برای تالیف این دو کتاب از منابع مختلف فارسی و منابع مهم لاتین استفاده شده است تا تمام مباحث مورد سوال در کنکور دکتری را پوشش دهد. قابل ذکر است این دو درس را به صورت خصوصی و در برخی موسسات کنکوری در شهرهای تهران و شیراز تدریس دارم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *