×
×

ابهام در نسبت تئوریک جریان های سیاسی با مسئله ی قومیت ها

  • کد نوشته: 27577
  • احسان قرقانی
  • ۵ خرداد
  • ۰
  • مصطفی تاجزاده چهره ی سرشناس اصلاحات یک پاراگراف از کتاب ملک منصورخان قشقایی را در موضوع تعلق ملی خاندان صولت قشقایی همراه با عکسی از ایشان پست کرده است.

    ابهام در نسبت تئوریک جریان های سیاسی با مسئله ی قومیت ها
  • کامبیز نجفی | مصطفی تاجزاده چهره ی سرشناس اصلاحات یک پاراگراف از کتاب ملک منصورخان قشقایی را در موضوع تعلق ملی خاندان صولت قشقایی همراه با عکسی از ایشان پست کرده است.
    این پستِ شاید معمولی، اما می تواند محل تاویل و تفسیر باشد. تاجزاده از نخستین چهره های جریان اصلاحات در ایران بود که علیرغم نقد و اما و اگرهایش براصلاحات هنوز بر این جنبش پای می فشرد. او سخنگوی اصلاحات نیست، اما می تواند حرف بخشی از این جریان را بتاباند. جریان اصلاحات هیچ گاه یک نگاه کنشمند و نتیجه بخش به موضوع قومیت و مسئله های آن نداشته است. در واقع یکی از آسیب های تئوریک و عملی اصلاحات غفلت از این چالش جدی معاصر بود، و شاید برای همین است که این پست تاجزاده مثل یک اتفاق بی سابقه در فضای مجازی قشقایی دست به دست می شود. اما در شرایط موجود مملکت گوییا اصلاحات سبز دوران زوال خود را سپری می کند، و طرح این پرسش که اصلاحات چه نسبتی با مسئله ی قومیت دارد و به ویژه چه داوری در باب صولت ها می کند، دیگر خیلی دیر شده است. به قول یکی از کاربران مجازی “تاجزاده روزی که باید از قشقایی ها حرف می زد، نزد. حالا هم دیگر فایده ندارد.”
    هرچند اصلاح طلبان دیگر نقشی عملگرا در مدیریت مملکت ندارند، اما حالا و در ایام مطالعه ی خود، پر بدک نیست که تجربه و نسبت تئوریک خود را با موضوع قومیت، و بنا به کنجکاوی ما قشقایی ها نقد و نظر خود را در نسبت با موضوع قومیت در ایران معاصر آشکار کنند. شاید دیگر به کار نیاید، ولی یک موضوع معرفتی است.
    البته که این موضوع محدود به اصلاحات نیست و شایسته است که همه ی جریان های سیاسی ایران(و حتا اوپوزوسیون) تکلیف خود را با این پرسش ها روشن کنند تا مردم نیز تکلیف خود را با این جریان ها بدانند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *