×
×

ایل معلمم درود …

  • کد نوشته: 4293
  • احسان قرقانی
  • ۱۱ اردیبهشت
  • ۰
  • صمیمانه ترین سپاسهای خود را به ساحت قدسی فرزانگان عاشقی تقدیم می کنم که شمع وجودشان را در طبق اخلاص نهادند و نهال نوپای امروز را به امید فردایی شکوفاتر با عصاره جان آبیاری نمودند . منادیان بیداری روزتان مبارک اجازه می خواهم یادی کنم از بزرگ معلمی که عزت را در ذلت ،توانگری را […]

    ایل معلمم درود …
  • صمیمانه ترین سپاسهای خود را به ساحت قدسی فرزانگان عاشقی تقدیم می کنم که شمع وجودشان را در طبق اخلاص نهادند و نهال نوپای امروز را به امید فردایی شکوفاتر با عصاره جان آبیاری نمودند .

    منادیان بیداری روزتان مبارک

    اجازه می خواهم یادی کنم از بزرگ معلمی
    که عزت را در ذلت ،توانگری را در ناتوانی ، سیری را در اوج گرسنگی ،پوشیدگی را در برهنگی ، شیرینی را در تلخی ، روشنایی را در تاریکی ،رفعت را در فروتنی و محبوبیت را در ممنوعیت و مظلومیت و محدودیت مشق کرد .

    امیر کبیر ایل محمد بهمن بیگی

    به شاگردانش آموخت
    با ایمان و شجاعت اخلاقی می توان خلاء را در ملاء ،سکون را در حرکت ،وحدت را در کثرت ،سرعت را در آهستگی ،پیوستگی را در گسستگی و یسر را در عسر به تماشا نشست .

    او این فرضیه را که راز جوشندگی و پویندگی ،نه فراوانی و فزونی که کاستمندی و نیازمندی است را در قالب قانونی آموزشی به اثبات رساند .

    وی معتقد بود تفاوت ها و اختلاف ها نه حذف بلکه باید حفظ شوند . چرا که تضادها تیشه های تیزی هستند که وجود آرام و زندگی یکنواخت ما را شیار می زنند تا از درونمان رگه هایی از تفکر ،خلاقیت و دگر گونی و دیگر بینی باز نمایند .

    چشم انداز آموزشیش این بود که اگر تضادها و تعارض ها به تصرف و تصاحب آگاهانه ما در آیند ،خود منبع هوشیاری و توسعه می شود ؛اما اگر توان غلبه بر آنها را نداشته باشیم ، به منزله نیرویی تخریب گر ساختار شخصیتی و نظام فکری ما را مغشوش و مصطرب می سازند . پس به جای حذف تضادها و فرار از تعارص ها زندگی باید شیوه کنار آمدن ،ترکیب کردن ،تصاحب کردن و معنی دادن به آنها را در خود کشف کنیم .

    زیرا عظمت انسانهای بزرگ به چگونگی ترکیب و همساز کردن تضادها و تعارص ها بستگی دارد .

    به یادش می مانیم، آثارش را می خوانیم ،
    وبه جاودانه هایش می بالیم .

    ای دبستانی ترین احساس من
    باز گرد این مشق ها را خط بزن

    امیر قشلاقی رحیمی
    یازدهم اردیبهشت نود شش

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *