×
×

آنا دیلی یا زبان مادری چیست؟

  • کد نوشته: 6548
  • احسان قرقانی
  • ۲۴ شهریور
  • ۰
  • یقیناً این یک استنباط غلط است. حال سوال اینجاست! زبان مادری چیست و چرا اهمیت دارد؟ عبارت آنا دیلی و زبان مادری با عبارت های زیر مشخص می گردد. آنا دیلی Mother Tongue زبان اول(نخست) First language زبان بومی Native language تعریف زبان مادری با ذکر منابع موثق بسیار حائز اهمیت است. ‍ بر اساس […]

    آنا دیلی یا زبان مادری چیست؟
  • یقیناً این یک استنباط غلط است. حال سوال اینجاست! زبان مادری چیست و چرا اهمیت دارد؟
    عبارت آنا دیلی و زبان مادری با عبارت های زیر مشخص می گردد.

    آنا دیلی
    Mother Tongue

    زبان اول(نخست)
    First language

    زبان بومی
    Native language

    تعریف زبان مادری با ذکر منابع موثق بسیار حائز اهمیت است.


    بر اساس فرهنگ لغت Longman، زبان مادری یا زبان های مادری، اولین و اصلی ترین زبان (هایی) است که کودک در دوره کودکی از والدین(نه صرفا مادر) خود می آموزد.


    بر اساس دیکشنری American Heritage، زبان مادری زبان بومی یا زبان والدین کودک می باشد.


    بر اساس دیکشنری Oxford learner’s Dictionary، زبان یا زبان های مادری زبان(هایی) است که کودک از بچگی با آن رشد می کند و از والدین خود می آموزد.


    بر اساس فرهنگ لغت Cambridge Advanced Learner’s Dictionary، اولین زبانی که کودک در دوره کودکی از پدر و مادر خود می آموزد را زبان مادری می گویند. زبان مادری زبانی نیست که کودک در مدرسه و در بزرگسالی بعد از دوره CPH می آموزد.

    تعریف کلی زبان مادری

    زبان نخست یا زبان مادری به نخستین زبان یا زبان‌هایی گفته می‌شود که کودک سخن گفتن به آن را یاد می‌گیرد یا آن را پیش از دوره بحرانی یادگیری (CPH) می‌آموزد. زبان نخست زبان شخصی است که معمولاً از کودکی آن را آموخته و به بهترین وجه ممکن صحبت می‌کند. زبان مادری یک تَرم (اصطلاح) است و الزاماً به معنی زبانی که مادر انسان به آن سخن می‌گوید نیست.

    زبان دوم ( second language)

    زبانی است که یک شخص در مدرسه و از جامعه ای که در آن زندگی می کند یاد می گیرد. برای مثال، در ایران برای اقوام ترک، کرد، عرب زبان فارسی به عنوان زبان دوم محسوب می گردد.

    زبان خارجی یا Foreign Language

    به زبانی اطلاق می گردد که در یک جامعه رایج نیست و رسمیت ندارد. برای مثال، برای تمام اقوام ایرانی، زبان های ترکی استانبولی، انگلیسی، آلمانی، و فرانسوی به عنوان زبان های خارجی قلمداد می گردند.

    اهمیت زبان مادری

    زبان اول یک کودک بخشی از هویت شخصی، اجتماعی و فرهنگی اواست.تأثیر دیگر زبان اول این است که باعث بازتاب و یادگیری عملکرد و سخن گفتن در مورد الگوهای اجتماعی موفق می‌شود.

    ما اقوام ایرانی، برای داشتن یک جامعه متمدن، غنی و قدرتمند و برای حفظ فرهنگ، تاریخ، جامعه و آداب و رسوم خود، حتما زبان یا زبان های مادری خود را به فرزندان خود آموزش می دهیم و پاسدار میراث گرانبهای پیشینیان خود خواهیم بود.

    نکته آخر اینکه، توانمندی های تجزیه و تحلیل و قدرت تفکر کودکان چند زبانه(polyglot) به مراتب بیشتر از کودکان تک زبانه (monolingual) است.

    به احترام زبان مادری خود، این مطلب را در گروه ها به اشتراک خواهیم گذاشت.

    “دکتر آراد قاسمی”

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *